عصر بازار

انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر کرد؛

رتبه شهرهای ایران در رقابت‌پذیری اقتصادی

عصر اعتبار- دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گفت: شهر تهران به ‌تنهایی در طبقه کاملاً برخوردار از شاخص‌های رقابت‌پذیر اقتصادی است و شهرهای اهواز و اصفهان در رتبه دوم و سوم و در طبقه برخوردار قرار دارند.

رتبه شهرهای ایران در رقابت‌پذیری اقتصادی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، سید محسن طباطبایی مزدآبادی  اظهار کرد: بر اساس اطلاعات سالنامه آماری سال 1390 وضعیت شهرها در 20 معیار تعداد شعب بانک‌های دولتی، تعداد دستگاه‌های ATM بانک‌های دولتی،تسهیلات اعطایی بانک‌های دولتی، سپرده‌های بانک‌های دولتی،سهم ارزش‌افزوده بخش خدمات، سهم ارزش‌افزوده بخش صنعت و معدن، سهم ارزش‌افزوده بخش کشاورزی، سرانه محصول ناخالص داخلی، محصول ناخالص داخلی، نرخ رشد شاخص کل قیمت‌ها، نسبت هزینه‌های خوراکی و دخانی به‌کل هزینه‌ها، اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای، اعتبارات هزینه‌ای، تعداد شرکت تعاونی به درصد، سرمایه شرکت تعاونی، شرکت‌های تعاونی تأمین‌کننده نیاز تولیدکنندگان، تعداد انواع معاملات ثبت‌ شده، تعداد کارگاه صنعتی، نرخ مشارکت اقتصادی و نرخ بیکاری مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج این تحقیق نشان می دهد در بین 31 شهر مرکزی استان‌های کشور، تنها 7 شهر در طبقه برخورداری مناسب قرار دارند.

    وی افزود:  شهر تهران به ‌تنهایی در طبقه کاملاً برخوردار از شاخص‌های رقابت‌پذیر اقتصادی می‌باشد و شهرهای اهواز و اصفهان در رتبه دوم و سوم و در طبقه برخوردار قرار دارند.همچنین شهرهای مشهد مقدس، شیراز، ساری و تبریز جزو شهرهای نسبتاً برخوردار هستند.

    طباطبایی  به بخش دیگری از نتایج این تحقیق اشاره کرد و گفت: شهرهای کرمان، بوشهر، یاسوج، رشت، اراک، ارومیه، بندرعباس، کرمانشاه، قزوین، همدان و یزد جزو شهرهای نابرخوردار هستند و شهرهای زاهدان، گرگان، خرم‌آباد، ایلام، زنجان، سمنان، قم، سنندج، اردبیل، شهرکرد، بیرجند، بجنورد و کرج، جزو شهرهای کاملاً نابرخوردار به حساب می آیند.

    وی با اشاره به اینکه این تحقیق حاکی از عدم تعادل در توزیع خدمات و فرصت های اقتصادی در مراکز استان هاست، تاکید کرد: به نظر می رسد ضروری است تا مدیران اقتصادی با بازنگری و توزیع عادلانه تر امکانات بستر رشد متعادل اقتصادی کشور را فراهم آورند.

    دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با بیان اینکه متاسفانه کار مطالعاتی چندانی در حوزه نسبت توسعه شهرنشنی با رشد اقتصادی صورت نگرفته است، گفت: یک پژوهش مهم در حوزه بررسی وضعیت رقابت‌پذیری اقتصادی شهرهای ایران‌ منتشر شده که نتایج مهمی را در خصوص شاخص بندی و سطح بسترهای رشد اقتصادی در شهرها اعلام کرده است.

    طباطبایی مزدآبادی با اشاره به اینکه قرن حاضر را باید قرن شهرها نام نهاد، افزود: امروزه شهرها در تمامی حوزه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تبدیل به کانون های محوری شده اند.

    وی با اشاره به اینکه سهم شهرها در تولید ناخالص داخلی به شدت افزایش یافته و امروز شهرها موتور پیشران اقتصاد جهانی هستند، گفت: در کشور ما نیز شهرنشینی با قریب به 75 درصد از نرم جهانی بالاتر است و همین مساله سبب شده تا بخش عمده ای از تولید اقتصادی نیز در همین بستر شهرها رقم بخورد.

    دبیر و نائب رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با بیان اینکه متاسفانه کار مطالعاتی چندانی در حوزه نسبت توسعه شهرنشنی با رشد اقتصادی صورت نگرفته است، گفت: در شماره اخیر فصلنامه اقتصاد و مدیریت شهری یک پژوهش مهم در حوزه بررسی وضعیت رقابت‌پذیری اقتصادی شهرهای ایران‌ منتشر شده است که نتایج مهمی را در خصوص شاخص بندی و سطح بسترهای رشد اقتصادی در شهرها اعلام کرده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی