عصر بازار

یک کارشناس اقتصادی:

تاثیر عرضه گواهی سپرده با نرخ ۲۰درصد بر بازارهای مالی چیست؟

عصر اعتبار- یک کارشناس اقتصادی با بیان این‌که سیاست کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی در عمل ناکارآمد بوده و در اجرا اثربخشی کافی نداشته است، تصریح کرد: با افزایش نرخ سپرده‌های بانکی در واقع مدت زمانی که می‌توانستیم از رکود خارج شویم به تاخیر می‌افتد.

تاثیر عرضه گواهی سپرده با نرخ ۲۰درصد بر بازارهای مالی چیست؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از اقتصاد آنلاین، حمید پاداش اتکای دولت به سیستم‌های بانکی را اشتباه دانست و خاطرنشان کرد: بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز به جای این که تقاضای بازار و عرضه ارز را کنترل کند مجبور شد به سیستم بانکی که خود با چالش‌های زیادی همراه بود متوسل شود که این اقدام اشتباه است.

    او ادامه داد: هرچند این سیاست می تواند تقاضای نرخ ارز را برای مدت معینی کنترل کند اما اگر هنوز محدودیت‌های ارزی در کشور حل نشده باشد مسئله نرخ ارز به همین شکل باقی خواهد ماند.

    پاداش با اشاره به این‌که بانک‌ها به دلیل نیاز نقدینگی که در پایان سال دارند به شدت از طرح عرضه گواهی سپرده با نرخ سود 20 درصد، استقبال کردند، اظهار کرد: در این شرایط مردم نیز بخشی از سرمایه‌های نقدی خود را به سمت بانک‌ها هدایت می‌کنند که در این صورت مقداری از تقاضای نرخ ارز کنترل می شود.

    این کارشناس اقتصادی با تاکید بر این‌که افزایش نرخ سپرده‌های بانکی فقط می‌تواند تقاضای خرد در بازار را کنترل کند، افزود: اگر استدلال بانک مرکزی مبنی بر این‌که معاملات بازار ارز تحت تاثیر معاملات افراد معدود و محدودی است را مبنا قرار دهیم، این اقدام سیاست موثری نخواهد بود و تقاضای ارز مانند سابق ادامه خواهد داشت.

    او درباره تاثیر عرضه گواهی سپرده با نرخ سود 20 درصد در بازار بورس، توضیح داد: این اقدام به دلیل این که بانک‌ها در گذشته نیز همان نرخ 20 درصد را دریافت می‌کردند، در بازار بورس تاثیر چندانی نخواهد داشت اما ممکن است تاثیر کنترل کننده محدودی داشته باشد.

    پاداش با بیان این‌که افزایش نرخ سپرده‌های بانکی به طور کلی در تعویق زمان از بین رفتن رکود در کشور اثر خواهد گذاشت، گفت: در بازار مسکن نیز همانطور که نرخ سود سپرده‌ها در سال گذشته عامل رکود بود، عرضه گواهی سپرده با نرخ 20 درصد می‌تواند باعث تعویق خروج بازار مسکن از رکود شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی