عصر بازار

اصلاح ساختار بودجه به روایت وزیر سابق اقتصاد

عصر اعتبار- وزیر سابق اقتصاد گفت: اینکه تصمیم بگیریم درآمدهای زیر ۵ میلیون تومان ۱۸ درصد افزایش یابد و درآمدهای بالای ۵ میلیون تومان تغییر نکند، ساختار تفاوت های دستمزد را در کشور بهم خواهد ریخت.

اصلاح ساختار بودجه به روایت وزیر سابق اقتصاد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از مهر، علی طیب‌نیا در نشست خبری در دانشگاه تهران گفت: بی ثباتی و عدم توازن در بودجه دولت وجود دارد که این بی ثباتی از افزایش سریع قیمت نفت شروع شد.وی عنوان کرد: طی سالهای اخیر رشد سریع هزینه ها، کسری و عدم توازن در کشور رو به افزایش است.

    وزیر سابق اقتصاد تاکید کرد: در حال حاضر با بی ثباتی در اقتصاد کلان در کشور مواجه هستیم.

    وی با بیان اینکه یارانه های پنهانی در هزینه های دولت وجود دارد، خاطرنشان کرد: برای برقراری بودجه دولت باید تصمیماتی بگیریم که تعادل را در ساختار دولت برقرار کند.

    وزیر سابق اقتصاد اظهار داشت: متاسفانه تصمیماتی گرفته شده که نتایج مثبتی ندارد؛ بلکه مشکلات را بیشتر می کند.

    طیب نیا با بیان اینکه متناسب با قانون باید هرساله حقوق و مزایای کارمندان دولت متناسب با تورم افزایش یابد، اظهارداشت: با افزایش حقوق، آثار تورم برای قدرت خرید کارکنان دولت جبران می شود.

    وی با بیان اینکه همه طبقات و همه کارکنان تقریباً به یک نسبت از آثار تورم متضرر می شوند، خاطرنشان کرد: اینکه تصمیم بگیریم درآمدهای زیر 5 میلیون تومان 18 درصد افزایش یابد و درآمدهای بالای 5 میلیون تومان تغییر نکند، ساختار تفاوت های دستمزد را در کشور بهم خواهد ریخت.

    وزیر سابق اقتصاد خاطرنشان کرد: اگر فردی در یک اداره از فرد دیگری بیشتر حقوق می گیرد به دلیل تحصیلات بالاتر، سنوات شغلی و پست های مدیریتی است، اما با تصمیمی که اکنون در مجلس گرفته شده ساختار تفاوت های فردی برهم زده خواهد شد.

    طیب نیا خاطرنشان کرد: این موضوعی که مجلس مطرح کرده به منظور اصلاح ساختار بودجه دولت و هدفمند کردن هزینه های غیرضروری نیست.

    وی عنوان کرد: دولت در بخش هایی یارانه پرداخت می کند که پرداخت این یارانه ها موجب ناکارآمدی فرآیندها می شود. به طور مثال یارانه مربوط به برق از کل بودجه عمرانی دولت بیشتر است و موجب شده تا فرآیند سرمایه گذاری با مشکل مواجه شود.

    عضو هیئت علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: همچنین یارانه ای که بابت گندم پرداخت می شود نیز معادل هزینه عمرانی یک سال دولت است.

    طیب نیا گفت: پرداخت این نوع یارانه ها تولید را دچار اختلال و بدهی های دولت را افزایش می دهد و همچنین مصرف بی رویه را در میان مردم تشویق می کند.

    وی افزود: شاید تصمیمی که در مجلس در خصوص عدم افزایش حقوق بالای 5 میلیون تومان گرفته است، در حوزه دانشگاه ها تنها هزار میلیارد تومان آورده برای دولت داشته باشد. این در حالی است که ما حاضر نیستیم یارانه ها را تغییر دهیم.

    عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: اگر می خواهیم به سمت اصلاح ساختار بودجه که امروز جزء اولویت های کشور است برویم، باید به سراغ موارد عمده برویم که همه ما آدرس آنها را می دانیم.

    طیب نیا با بیان اینکه هزینه های آموزش و بهداشت به عنوان سرمایه انسانی است، گفت: این نوع هزینه ها بیشترین بازه را در جامعه دارد و ما نباید در این زمینه به دنبال صرفه جویی باشیم.

    وی گفت: در نظام آموزش عالی باید به گونه ای عمل کنیم که کیفیت آموزش عالی ارتقاء یابد و تحقیقات دانشگاه ها در خدمت رشد اقتصادی و تولید کشور باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو