عصر بازار

مدیرگروه بانکداری‌اسلامی‌پژوهشکده پولی‌و بانکی :

اعتماد مردم به برنامه‌های اقتصادی دولت تنها راه کنترل هیجانات بازار است

عصر اعتبار- مدیرگروه بانکداری‌اسلامی‌پژوهشکده پولی‌و بانکی گفت: عملکرد اقتصادی دولت در چند سال گذشته همراه با کاهش نرخ سود بانکی و تهدیدات امریکا درخصوص لغو برجام باعث برخی تلاطم‌ها و هیجانات در بازار ارز شد.

اعتماد مردم به برنامه‌های اقتصادی دولت تنها راه کنترل هیجانات بازار است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا ، کامران ندری، مدیرگروه بانکداری‌اسلامی‌پژوهشکده پولی‌و بانکی درباره سیاست‌های بانک مرکزی درخصوص کنترل بازار ارز گفت: ابزار نرخ بهره یا نرخ سود بانکی می‌تواند در کوتاه‌مدت در بازار مؤثر باشد و از این ابزار در همه جای دنیا استفاده می‌شود.

    و با بیان اینکه این اقدام می‌تواند نقدینگی را در بانک‌ها نگهداری کند و مانده سپرده‌ها را بالا ببرد، افزود: می‌توان با افزایش نرخ بهره این کار را انجام  داد اما مسئله اصلی نگرانی نسبت به آینده است که کار سختی است. اینکه بتوانیم نگرانی جامعه را نسبت به آینده رفع کنیم تنها با اعتماد مردم به برنامه‌های اقتصادی مسئولین امکان پذیر است تا بتوان اوضاع را آرام کرد.

    وی گفت: ما نمونه این موضوع را در انتخابات 92 هم داشتیم ؛ امیدی که در مردم نسبت به آینده ایجاد شد مانند آبی بر روی آتش بود تا التهابات بازار ارز و مسائل روانی بازار از بین برود.

    ندری افزود: جو روانی‌کنونی باید به نوعی با عملکرد مسئولین مدیریت شود، عملکرد اقتصادی دولت در چند سال گذشته برای مردم خیلی مطلوب نبود و به این جو روانی دامن زد و این نااطمینانی را در اقتصاد بوجود آورد که با کاهش نرخ سود بانکی و تهدیدات امریکا درخصوص لغو برجام همراه بود. درنهایت این مسائل دست به دست هم داد و بی اعتمادی را در جامعه بوجود آورد.

    مدیرگروه بانکداری‌اسلامی‌پژوهشکده پولی‌و بانکی افزود: رفتار گروهی مردم نشان می‌دهد زمانی که کاری را انجام می‌دهند بقیه هم با الگو برداری همان کار را انجام می‌دهند.این جو برای خرید ارز عمدتا روانی است و کنترل آن هم سخت است و اگر مسئولین مربوطه اعتبار لازم را داشته باشند مدیریت کردن این جو راحت‌تر می‌شود.

    وی با اشاره به اینکه مردم به موضع گیری‌های مسئولین درباره مساعد بودن شرایط واکنش مثبت نشان نمی‌دهند، گفت: برای رفع این بی‌اعتمادی اقدامات عملی لازم است تا در عمل نشان دهند که بازار را مدیریت و نرخ‌ها را کنترل می‌کنند اما با کلام و سخنرانی سخت است که بتوان جو را آرام کرد.

    وی گفت: البته هنوز نگرانی‌هایی نسبت به آینده درخصوص تهدایدت خارجی وجود دارد که می تواند مشکلات را تشدید کند. مردم تصور می‌کنند اگر دارایی‌هایشان را به ارز تبدیل کنند شرایط خود را در مقابل ناملایمات اقتصادی در آینده ایمن خواهند کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو