عصر بازار

رئیس سازمان توسعه تجارت خبرداد :

۱۳۰۰ میلیارد تومان برای تشویق صادرات در لایحه بودجه

عصر اعتبار- رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: با مصوبه مجلس شورای اسلامی در روز گذشته ردیف بودجه به مبلغ ۱۳۰۰ میلیارد تومان به عنوان مشوق صادراتی برای صادرکنندگان در سال ۹۷ در نظر گرفته شد.

۱۳۰۰ میلیارد تومان برای تشویق صادرات در لایحه بودجه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از  فارس ،مجتبی خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت امروز در همایش تامین ملی صادرات گفت: در طی سال های صادراتی یکی از موضوعاتی که همواه از سوی صادرکنندگان تکرار می شود، این است که ورود به عرصه رقابت های جهانی بسیار با بازار داخلی متفاوت است و بنابراین در این عرصه همه سعی می‌کنند به کیفیت، قیمت و خدمات رسانی توجه ویژه‌ای کنند.

    وی با بیان اینکه امروز برای ورود به بازار صادرات چون موضوع رقابت مهم است تامین مالی و فاینانس بسیار مهم و کلیدی است، افزود: اگر با ساز و کار تامین مالی در محیط رقابتی آشنا نباشیم، فعالیت اقتصادی ما غیر رقابتی می شود و بنابراین باید سازمان توسعه تجارت، نهادهای مالی خدماتی که به بخش صادرات ارائه می دهند، خدمات خوبی باشد.

    رئیس سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: در سازمان توسعه تجارت از ابتدای سال جاری سامانه‌ای ایجاد می‌شود که مشاوره خدمات مالی به صادرکنندگان از طریق این سامانه صورت می‌گیرد.

    خسروتاج بیان داشت: اولین موضوع در بحث تامین مالی صادرات توجه به نقش و سهم بانک در این قضیه است و اینکه تا چه اندازه از اسناد اعتبار اسنادی و ضمانت نامه برای فروش کالا در امر صادرات استفاده کنیم.

    رئیس سازمان توسعه تجارت بیان داشت: برای همه صادرکنندگان لازم و ضروری است که بدانند که در کدام بانک‌ها در کدام کشورها می‌توانند اعتبارات اسنادی باز کنند.

    وی افزود: صادرکنندگان می‌گویند در عمل بانک ها قادر به ارائه این نوع خدمات نیستند و فضایی که آمریکایی برای کار بانک ها با ایران اعلام می‌کنند، باعث شده است که نتوانند از اعتبارات اسنادی بانک ها استفاده کنند، در حالی که اعتبارات اسنادی یک روش معمولی برای کمک به صادرکنندگان است.

    خسروتاج بیان داشت: براین اساس شاید بتوان گفت که حداقل 50 درصد از واردات 42 میلیارد دلاری در ده ماهه سال جاری از طریق سیستم بانکی و بقیه از طریق ارز مبادله‌ای و متقاضی وارد شده است.
    رئیس سازمان توسعه تجارت بیان داشت: روش دوم در صادرات روشی است که به خود خریداران و فروشندگان و قدرت چانه زنی آنها و نوع کالای آنها باز می‌گردد.

    وی بیان داشت: بنابراین موضوع مورد توجه صارکنندگان باید بدانند که چگونه می توانند برای صادرات از منابع مالی خریدار صادرات انجام دهند .

    خسروتاج بیان داشت: بسیاری از کشورها در این زمینه تخصص دارند و بدون اینکه پولی بگذارند از این مسئله به خوبی استفاده می کنند.

    وی بیان داشت: مورد سوم برای تامین مالی صادرات این است که صادرکنندگان پروژه های صادراتی خود را معرفی کنند و برای آن از منابع مالی سرمایه گذاران استفاده کنند.

    خسروتاج اظهار داشت: محور چهارم برای تامین مالی صادرات تسهیلاتی است که صندوق ضمانت صادرات و سایر صندوق های بیمه ای می تواند برای یک صادرکننده فراهم کند و به آنها خدمات دهند.
    وی در مورد روش پنجم تامین مالی صادرات گفت: در شکل کارمزدی می توان صادرات انجام داد به شرطی که نسبت به سود کمتر قانع شد و از ظرفیت یک واحد تولیدی برای صادرات استفاده کرد.

    رئیس سازمان توسعه تجارت بیان داشت: محور ششم تامین مالی صادرات قراردادهای فاینانس است که از کشورهای مختلف می توان تهیه کرد و اگر این فاینانس ها به سمت صادرات هدایت شود اثر کاهنده در تامین مالی صادرات خواهد داشت.

    معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با مصوبه مجلس شورای اسلامی در روز گذشته ردیفی بودجه ای نزدیک به مبلغ 1300 میلیارد تومان به عنوان مشوق صادراتی برای صادرکنندگان در سال 97 در نظر گرفته شد.

    وی افزود: سال گذشته از رقم در نظر گرفته شده بعنوان مشوق صارداتی بخشی به عنوان کمک یارانه سود صادراتی به صادرکنندگانی که سودهای بالای 18 درصد از بانک ها دریافت کرده بودند اختصاص یافت.

    خسروتاج با بیان اینکه اگرچه رقم 4000 میلیارد تومان برای کمک به صادرات نیاز است، اما از همین مبلغ مصوب به عنوان مشوق صادراتی برای سال 97 می توان بخشی را در سال آینده به عنوان کمک یارانه صود صادراتی به صادرکنندگانی اختصاص داد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو