عصر بازار

معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه:

ادعای بدهی ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت درست نیست

عصر اعتبار- معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه گفت: ادعای وجود بدهی ۶۰۰ هزار میلیارد تومان دولت درست نیست.

ادعای بدهی ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت درست نیست
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، حمید پورمحمدی این مطلب را در واکنش و پاسخ به اخطار و تذکر محمد دهقان نماینده مردم طرقبه و چناران مبنی بر این که بدهی دولت در پایان سال 95 657 هزار و 836 میلیارد تومان بوده بیان کرد.
    وی افزود: این رقم درست نیست، سرجمع بدهی دولت، نهادها و شرکت‌های دولتی روی هم رفته 27 درصد تولید ناخالص داخلی ( GDP ) است.
    محمد دهقان نماینده طرقبه و چناران در اخطاری با استناد به اصل 50 قانون اساسی و تذکری با استناد به ماده 8 قانون برنامه ششم گفت: در سال 76 قانونی به تصویب رسید که نحوه انتشار اوراق و مدیریت بر آن مشخص شد.
    وی افزود: طبق این قانون اوراق مشارکت باید برای طرح‌های عمرانی انتفاعی سودده صادر شود یعنی اگر غیر از این موارد اوراق را منتشر کنیم خلاف قانون است.
    نماینده طرقبه اضافه کرد: کمیته‌ای با حضور نمایندگانی از سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی برای نظارت بر نحوه انتشار اوراق تشکیل شد تا مشخص شود که اوراق برای طرح‌های انتفاعی منتشر می‌شود یا خیر، این نشان از اهمیت این موضوع دارد.
    دهقان افزود: طبق قانون برنامه ششم توسعه، نباید نسبت بدهی دولت به درآمدهایش بیشتر شود اما طبق گزارش خزانه کشور در پایان سال 95 بدهی دولت 657 هزار و 836 میلیارد تومان بوده که بر اساس گزارش بانک مرکزی میزان تولید ناخالص داخلی یک میلیون و 272 هزار و 300 میلیارد تومان در پایان سال 95 بوده است.
    دهقان ادامه داد: بر اساس این آمار، نسبت بدهی دولت به شرکت‌های دولتی و تولید ناخالص 51.7 درصد است که این میزان بدهی نباید بیش از 40 درصد باشد.
    وی تصریح کرد: برآورد کارشناسان اقتصادی حکایت از آن دارد که این آمار در سال 96 بدتر می‌شود.
    دهقان گفت: بر اساس این موارد نباید بی‌پروا اسناد خزانه و اوراق منتشر شود، این وضعیت در کشور یونان رخ داد و به دلیل بالا رفتن این شاخص، اقتصاد کشور با مشکل مواجه شد.
    در ادامه علی لاریجانی رییس مجلس در پاسخ به اخطار و تذکر این نماینده مجلس گفت: صحبت‌های شما قابل توجه است، بارها راجع به اوراق بحث شده است.
    وی افزود: فلسفه انتشار اوراق برای پروژه‌های عمرانی سودآور است و گرنه انتشار آن مفهومی ندارد و رویکردی غیر از آن به این معناست که از ریل خود خارج شده است.
    لاریجانی ادامه داد: این موضوع که هم اکنون برای خرید تضمینی گندم هم اوراق داده می‌شود روش درستی نیست، زمانی که قانون داریم چرا باید از چنین روش‌هایی استفاده شود؟
    وی گفت: ایراد آقای دهقان آن است که کشور را نباید در بودجه‌های جاری به اوراق بند کنیم که حرف درستی است لذا این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

    **ادعای بدهی 600 هزار میلیارد تومانی دولت درست نیست
    حمید پورمحمدی معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه در این باره گفت: اطلاعات آقای دهقان صحیح نیست، به هیچ وجه بدهی 600 هزار میلیارد تومانی دولت درست نیست.
    وی افزود: زمانی که بانک‌ها اعلام می‌کردند طلب 200 هزار میلیارد تومانی دارند سازمان حسابرسی در همان دوران یعنی سال 95 طلب 50 هزار میلیارد تومانی را تایید کرد لذا مواردی که توسط نمایندگان از پشت تریبون بیان می‌شود را جامعه اصالت می‌دهد که حاکمیت و دولت نمی‌توانند بدهی‌هایشان را پرداخت کنند حال که این رقم درست نیست، سرجمع بدهی دولت، نهادها و شرکت‌های دولتی روی هم رفته 27 درصد GDP است.
    پورمحمدی گفت: 15 گونه صکوک اسلامی وجود دارد که هر کدام یک هدف و جهتی را دنبال می‌کنند، آقای دهقان فقط به موضوع اوراق مشارکت اشاره کرده است در حالی که 14 نوع دیگر اوراق مالی و اسلامی وجود دارد.
    علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی پس از صحبت های پورمحمدی گفت: با توجه به اینکه دو آمار مختلف در مجلس داده شده است آقای تاجگردون رییس کمیسیون برنامه و بودجه بررسی‌هایی را انجام داده و گزارشی به مجلس ارائه دهد تا این موضوع برای مجلس روشن شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو