عصر بازار

سهم مسکن در ۴ شاخص مهم اقتصادی اعلام شد

عصر اعتبار- سهم مسکن از تشکیل سرمایه ثابت ۳۰ درصد، از اشتغال مستقیم ۱۲ درصد، سهم مسکن در سبد هزینه خانوار ۳۰ درصد و سهم مسکن در تولید ناخالص داخلی ۷ درصد است و علیرغم رکود سهم مسکن در سبد هزینه خانوار در سال های اخیر افزایش یافته است.

سهم مسکن در ۴ شاخص مهم اقتصادی اعلام شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، طبق گفته حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی سهم مسکن در سرمایه، اشتغالزایی بسیار بالاست به طوری که سهم مسکن از تشکیل سرمایه ثابت 30 درصد، از اشتغال مستقیم 12 درصد، سهم مسکن در سبد هزینه خانوار 30 درصد و سهم مسکن در تولید ناخالص داخلی 7 درصد است.

    بررسی های صورت گرفته از سوی بانک مرکزی نیز نشان می دهد با وجود رکود شدید بازار مسکن و کاهش متوسط قیمت خرید و فروش مسکن در بسیاری از استان ها، سهم هزینه مسکن در سبد خانوار در دهه اخیر افزایش یافته است. پس بالا بودن قیمت مسکن نسبت به قدرت خرید ایرانی سبب شده مسکن نتیجه کار و تلاش ایرانیان باشد.

    بنا به گفته رییس اتحادیه املاک افزایش سهم هزینه های مسکن در سبد هزینه های خانوار را می توان به دلیل افزایش قابل توجه اجاره بها در دوره رکود خرید و فروش در بازار مسکن دانست چرا که بانک مرکزی برای انجام محاسبات مربوط به هزینه های خانوار، نسبت به تبدیل بهای مسکن های ملکی به اجاره ای و منظور کردن آن در سبد هزینه های خانوار اقدام می کند.

    بنابراین گزارش،سهم مسکن ، آب و برق و سایر سوخت های مربوط به این حوزه در حالی در سال گذشته 34.5 درصد از کل هزینه های خانوار را به خود اختصاص داد که برآوردها نشان می دهد سهم این حوزه در سبد ایرانیان بالاست .

    حال وقتی سهم مسکن در سبد خانوار افزایش می یابد این بدان معناست که خانوار ایرانی برای سایر حوزه ها قدرت مانور کمتری دارد .

    بنا بر گزارش های بانک مرکزی هزینه خوراکی و آشامیدنی در سبد خانوار در سال گذشته معادل با 25.4 درصد برآورد شده است  پس مسکن را می توان مهمترین کالای سرمایه ای در سبد خرید ایرانیان دانست .

    بررسی های بانک مرکزی نشان می دهد مسکن در سال گذشته به طور متوسط برابر با 10 میلیون و 990 هزار تومان برای ایرانی ها هزینه داشته است . این بدان معناست که به طور متوسط هر خانوار در ماه کمی کمتر از یک میلیون تومان صرف تامین مسکن خود کرده است .

    بالاترین سهم مسکن در سبد هزینه ای خانوار به سال 1392 مربوط است . در این سال سهم مسکن از سبد هزینه ای به 35.3 درصد رسید. پیش از این در سال 1387 ، دوره ای که قیمت ها افزایشی قابل توجه را تجربه کرده بودند نیز این رقم در محاسبات بانک مرکزی به دست آمد.

    *سهم مسکن در تولید ناخالص داخلی 7 درصد و از اشتغال نیز حدود 12 درصد

    سهم مسکن در تولید ناخالص داخلی 7 درصد و از اشتغال نیز حدود 12 درصد است.

    حسین عبده تبریزی مشاور وزیر راه و شهرسازی در میزگرد فرصت های سرمایه گذاری در ایران با بیان اینکه ، خدمات اقتصادی در ایران در حال رشد است، تصریح کرده بود که در زمینه خدمات 54 درصد تولید ناخالص داخلی داریم و قرار است به زودی به 60 درصد ارتقا یابد.
    وی با تاکید بر اینکه در زمینه اشتغال 15 درصد نیروی کار کشور در بخش ساخت وساز فعال هستند، گفت: 7 درصد تولید ناخالص کشور در بخش مسکن بوده و 20 درصد درآمد ملی کشور از این بخش احصا می شود.
    عبده تبریزی با اشاره به پیر شدن جمعیت کشور، گفت: جمعیت کشور به نسبت سالهای گذشته رو به پیری گذاشته و نیاز به خانه کمتر شده است.
    مشاور وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تغییر ترکیب جمعیتی باعث شده که اندازه های خانوارها نیز درگیر تحول شود از این رو میزان تقاضا برای خانه دار شدن تغییر کرده است.

    با توجه به ورود یک و نیم میلیون جوان ضرورت ایجاد ساخت مسکن دیده می‌شود.

    تحلیلگران اقتصادی بر این باور هستند که مسکن موتور محرکه اقتصادی است و می توان با رونق بخش مسکن رونق را به بخش اقتصادی وارد کرد.پس رونق یکی از الزامات بخش صنعت و ساختمان است.

    حوزه مسکن بر روی 200 رشته به صورت مستقیم و 800 رشته به صورت غیرمستقیم اثر می‌گذارد پس حوزه مسکن حدود 12.2 درصد به صورت مستقیم اشتغال ایجاد می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو