عصر بازار

تخلیه هیجانات کاذب بازار ارز با مدیریت دولت

عصر اعتبار- بازار ارز کشور در چند هفته گذشته به دلیل برخی هیجانات کاذب و معاملات غیرمجاز دچار شوک شده بود که این هیجانات با مدیریت صحیح بانک مرکزی و دولت از این بازار تخلیه، روند با ثبات به بازار برگشت و حرکت به سمت یک قیمت تعادلی مناسب در جریان است.

تخلیه هیجانات کاذب بازار ارز با مدیریت دولت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از پاد ، برخی اثرات روانی بر بازار ارز به کمک تحریک این بازار از سوی عوامل و معامله گران غیر مجاز باعث شده که بازار  دچار نوعی التهاب شود. در چنین شرایطی بر اساس اصول اقتصادی مدیریت بازار بدون اینکه سیاست گذار در دام هیجانات قرار بگیرد یکی از ضرورت‎های مهم است و این روند از سوی بانک مرکزی و دولت دوازدهم به خوبی اجرایی شد.

    کارشناسان اقتصادی بر این باورند معامله گران با بهره‎گیری از افزایش تقاضا در ماه‎های پایانی و برخی عوامل روانی قصد داشتند بانک مرکزی را در یک تله گرفتار کنند تا با تزریق بیش از حد ارز به بازار به چرخه باطلی که آنها مد نظرشان بود کمک کند، اما بانک مرکزی با در پیش گرفتن یک سیاست اصولی با همکاری نهادهای انتظامی این نقشه را خنثی کرده و در این دام قرار نگرفت.

    تدبیر بانک مرکزی برای فرار از تله

    مهدی تقوی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه در این باره می‎گوید: نیاز ارزی اقتصاد کشور مشخص است و در  حال حاضر کمبود منابع ارزی در بازار به میزانی که بتواند این گونه التهاب ها را به صورت واقعی دامن بزند وجود ندارد، بنابراین مشخص است که بخش مهمی از این التهاب حبابی و به دلیل تحریک برخی عوامل رخ داد.

    این استاد اقتصاد با بیان اینکه، آنها می‎خواستند گودالی حفر کنند که همه منابع ارزی کشور را ببلعد، می‎افزاید: خوشبختانه مجموعه سیاستگذاری‎ها در دولت یازدهم و دوازدهم به سمت عقل گرایی پیش رفته است و در این مورد هم دیدیم که بانک مرکزی با وجود فشارهای روانی که بر آن وارد شد در این دام نیفتاد و موفق شد با تصمیم‎های منطقی التهاب بازار را کنترل کند.

    تقوی با بیان اینکه در هیچ جای دنیا پذیرفته شده نیست که عده‎ای یک مشت دلار در دست، کنار خیابان‎ها اقدام به خرید و فروش ارز کنند، می‎گوید: بانک مرکزی باید همین روال را در برخورد با معاملات غیرمجاز ارز در بازار در پیش بگیرد و تلاش کند زمینه را برای تک نرخی کردن ارز فراهم کند.

    به باور کارشناسان در مجموع و در شرایط فعلی اقدامات بانک مرکزی برای کنترل نوسانات نرخ ارز از جمله سیاست‎های منطقی بود که می‎توانست انجام بگیرد و این روال هم باید ادامه داشته باشد. انتشار اوراق گواهی سپرده با نرخ سود 20 درصد، انتشار اوراق گواهی سپرده مبتنی بر ارز با نرخ سود 4 و 4.5 درصد و طرح پیش فروش سکه بهار آزادی از طریق شعب منتخب بانک ملی از جمله اقداماتی است که بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز در روزهای اخیر اتخاذ کرده است.

    ضرورت جلوگیری از عملیات غیر مجاز

    دولت یازدهم و دوازهم در بازار پولی علاوه بر بی انضباطی و نابسامانی در این بازار با مشکل فعالیت غیرمجازها در این بازار هم مواجه هم بود که به باور کارشناسان موفق شده به خوبی از عهده این مشکل بر آید.

    تقوی با بیان اینکه همانطور که موسسات غیرمجاز یک آفت جدی برای نظام بانکی و در حال نابودی این نظام بودند، معاملات غیرمجاز در بازار ارز هم که ارثیه شومی برای دولت یازدهم و دوازدهم است می‎تواند این بخش از  بازار پولی کشور را دچار بحران کند، می‎گوید: جلوگیری از عملیات خلاف و غیر مجاز  در معاملات ارزی موجب بازگشت آرامش به بازار ارز خواهد شد و بانک مرکزی باید این کاری را که شروع کرده تا آخر ادامه دهد.

    رییس کل بانک مرکزی هم در این باره گفت: بانک مرکزی سال گذشته دستور العمل هایی در این رابطه ابلاغ کرد، ولی متاسفانه توجهی به آن نشد . در حال حاضر اقداماتی که انجام شده از طریق انتظامی و جلوگیری از اقدامات صرافی های غیرمجاز و معاملات در فضاهای خاص که عملیات خرید و فروش انجام می دادند و با لفظ، قیمت ها را جابجا می کردند، می بینیم که آرامش به بازار ارز کشور برگشته و این روند ادامه خواهد داشت.

    کارشناسان بر این باورند بازار در وضعیت تعادلی قرار خواهد گرفت و هیجانات کاذبی که در بازارا ارز ایجاد شده بود در حال تخلیه است. کارشناسان جمع کردن بساط معاملات غیرمجاز در بازار و رساندن این بازار به وضعیت تعادلی را از جمله اقدامات با اهمیت می‎دانند و بر این باورند با روندی که بانک مرکزی در پیش گرفته بازار به نقطه تعادلی و با ثبات  خواهد رسید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی