عصر بازار

بازار سرمایه تحت تاثیر سیاست‌های پولی

عصر اعتبار- فعالان بازار سرمایه ایران طی چهار روز کاری این هفته شاهد کاهش نقدینگی در بازار سهام بودند؛ این روزها سرمایه‌گذاران ریسک‌گریزتر سعی کردند سرمایه خود را در بازار پول با سود ۲۰ درصدی سرمایه گذاری کنند.

بازار سرمایه تحت تاثیر سیاست‌های پولی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، بورس تهران در حالی شاهد رکود نسبی است که در هفته‌های گذشته به افزایش نرخ ارز آنقدر بی‌توجه بود که دلار وارد روند کاهشی شد.

    تقریبا نیمی از شرکت‌های بورسی در ایران موارد اولیه خود را وارد می‌کنند؛ برای این شرکت‌ها در زمانِ افزایش قیمت دلار سود پیش‌بینی می‌شود اما در هفته‌های گذشته تردیدهای ناشی از وضعیت نامشخص در ادامه رفتار دلار و سیاست‌های اقتصادی سبب شد فعالان بورسی نسبت رشد قیمت ارز بی‌تفاوتی نشان دهند. این موضوع تا جایی پیش رفت که رشد فزاینده قیمت دلار کاهش یافت.

    تعدادی از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند با کاهش سود سپرده‌های بانکی در اواسط سال جاری مقداری نقدینگی از بازار پول به سمت بازار ارز رفته و این موضوع یکی از عوامل بالا رفتن نرخ ارز است؛ از طرفی تعدادی معتقدند انتشار گواهی سپرده ریالی مبتنی بر ارز آن هم با 20 درصد سود از عوامل کاهش قیمت دلار نبود بلکه تنها سبب جا به جایی سپرده‌های بانکی شد.

    اما درنهایت این موضوع‌ها سبب افزایش بازده بازار بدهی و کوچ نقدینگی از سمت بازار سرمایه شد. در نتیجه این روزها در مقاطعی بورس تهران شاهد کاهش ارزش و حجم معاملات بود.

    در چهارشنبه هفته گذشته تالار شیشه‌ای در حالی به کار خود خاتمه داد که شاخص کل در تراز 98 هزار و 347 واحدی بود در طی چهار روز کاری این هفته شاخص بورس حول کانال 98 هزار واحدی نوسان کرد و درنهایت 190 واحد افت داشت.

    شاخص بازار اول نیز  طی چهار روز کاری 65 واحد افت کرد و تا عدد 69 هزار و 790 واحدی کاهش یافت، از طرفی شاخص بازار دوم با 777 واحد کاهش عدد 208 هزار و 674 واحدی را تجربه کرد. همچنین شاخص آزاد شناور در این مدت 338 واحد افت کرد و از عدد 105 هزار و 638 واحدی به عدد 105 هزار و 299 واحدی رسید. علاوه بر این شاخص صنعت 121 واحد افت کرد.

    در آخرین روز معاملاتی بورس تهران در این هفته سهم‌ها در گروه‌های نفت و کانی‌های فلزی با افت در قیمت همراه شد ولی خودرویی‌ها بعد از مدتی رشد قیمت را تجربه کردند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو