عصر بازار

بازارهایی که برای ایرانی‌ها گرم شد

عصر اعتبار- آمارهای صادراتی گویای آن است که در یک‌سال گذشته صادرات به اندونزی و تایلند بیشترین نرخ رشد را داشته‌ است.

بازارهایی که برای ایرانی‌ها گرم شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، همچنان نام چین در صدر مقاصد صادراتی ایران جا خوش کرده و به سنت سال‌های قبل، کشورهایی مانند امارات متحده عربی، عراق، جمهوری کره، ترکیه، هند، افغانستان و پاکستان در رده‌های دوم تا هشتم بازارهای صادراتی ایران قرار داشته و در مجموع 29 میلیارد و 394 میلیون دلار از صادرات 37 میلیارد دلاری 10 ماهه اول سال را به خود اختصاص داده‌اند.

    اما نکته جالب اینکه پس از این کشورها که میزان صادرات ارزشی و حجمی آنها کمابیش همانند سال‌های قبل و حداقل سال‌ قبل بوده است، رتبه 9 و 10 جدول بازارهای صادراتی به تایلند و اندونزی مربوط می‌شود که به ترتیب 150 و 267 درصد رشد صادرات ارزشی داشته‌اند.

    بدین ترتیب در 10ماهه اول امسال 586 میلیون دلار کالا به مقصد تایلند صادر شده که حجم آن معادل حدود یک و نیم میلیون تن بوده است. صادرات به تایلند 1.6 درصد از کل صادرات کشور را شامل شده و به ترتیب از نظر ارزش و وزن 150 و 115 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته‌ است.

    اندونزی نیز کشوری است که در سال جاری بیشترین نرخ رشد صادرات ایران را به خود اختصاص داده است. این کشور که در رده دهمین بازار صادراتی ایران قرار گرفته در 10 ماه اول سال جاری 465 میلیون دلار کالای ایرانی وارد کرده که حجم این کالاها یک میلیون و 400 هزار تن بوده است. از مجموع صادرات کشور 1.3 درصد به اندونزی مربوط بوده و واردات این کشور از ایران نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی و وزنی به ترتیب 267 و 98 درصد رشد داشته است.

    در این میان رایزن بازرگانی ایران در اندونزی به افزایش تولید گندم در کشور و برنامه‌ریزی برای صادرات مازاد این محصول اشاره کرده و اندونزی را یکی از مقاصد مهم برای صادرات این محصول برشمرده است.

    به گفته او، طبق برآوردها اندونزی برای فصل 2018 - 2017 با واردات 12.5 میلیون تن گندم، به بزرگترین واردکننده این محصول در جهان تبدیل خواهد شد.

    عمان، تایوان، ژاپن، ترکمنستان، ویتنام، هنگ‌کنگ، ایتالیا، آلمان، آذربایجان و جمهوری عربی سوریه دیگر کشورهایی هستند که به ترتیب در رده‌های 11 تا 20 بازارهای صادراتی ایران قرار گرفته‌اند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی