عصر بازار

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور:

بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار بیکار در کشور داریم

عصر اعتبار- دبیرکل حزب اعتدال و توسعه گفت: من امروز باید در خدمت شما با وجود معضلات و مشکلات و انتظاراتی که وجود دارد از شما کمک بخواهم. باید بپذیریم که همه اقشار از فرهنگیان و دانشگاهیان و کشاورزان از ما انتظار دارند. انتظارات متنوعی وجود دارد که به بخش های دیگر هم معطوف است. شما نباید ما را تنها بگذارید و باید کمک کنید.

بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار بیکار در کشور داریم
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، محمدباقر نوبخت دبیر کل حزب اعتدال و توسعه در" همایش سالانه همایش سالانه حزب اعتدال و توسعه استان تهران" اظهار کرد: تفاوت حضور امروز من در جمع شما به ویژه احزاب و تشکل های سیاسی با جلسات بنده به عنوان مجری و خدمتگزار در قوه مجریه این است که طبعا در آن جلسات انبوهی از مشکلات، معضلات، کاستی ها و انتظارات مطرح می شود و همه خواستار رسیدگی به این موارد هستند به ویژه اگر در میان أنها کسانی باشند که در شکل گیری دولت تدبیر و امید با رای خود نقش آفرین بودند. به همین جهت انتظارات مضاعفی را مطرح می کردند و مطر می کنند و به حق انتظارشان این است که دولت پاسخگو باشد.

    وی با بیان اینکه تفاوت دیگر جلسه امروز با جلسات دیگر این است که انتظارات انباشته و واقعی مردم را از شما بشنوم. انتظار من از این جلسه با توجه به نوع ارتباطی که با هم داریم جلسه ای است که توقع و مطالبه داشته باشم به من کمک کنید. زمانی توضیح در مورد کمک این بود که ما تلاش کردیم که با  حماسه، مقاومت و پیگیری های صورت گرفته رقابت های انتخاباتی را پیروز شویم. اگر این کمک ها نبود معلوم نبود که امروز دوستان ما و شما بار گران مسئولیت قوه مجریه را عهده دار شویم. اما شرط و کار ما به مثابه شرط لازم هست ولی کافی نیست. امروز از حضور و دعوت من انتظار این است که در جایگاه سازمانی رهگشا و گره گشا باشم. همه مشکلات حوزه و بخش خود را دارند. چه کسی باید اینها را حل کند؟ ما از نیروهای دیگری که در سپهر سیاسی صاحب نظر، اندیشه و تجربه بودند به کابینه دعوت کردیم.

    دبیر کل حزب اعتدال و توسعه با بیان اینکه امروز بودجه سال آتی در مجلس به تصویب رسید و راهی شورای نگهبان شد، اظهار کرد: ان شاءالله بدرقه راه آن دعای خیر شما باشد که از شورای نگهبان هم به نحو مطلوب عبور کند و برگردد و در صورت وجود اشکالاتی مجلس ظرف حداکثر 10 روز دیگر این بودجه را به صورت قانون به ما خواهند داد. در شهریور سال 1392 که ما دولت را تحویل گرفتیم منابع عمومی بودجه دولت 210 هزار میلیارد تومان بود. در سال 96 ما بودجه را براساس 309 هزار میلیارد تومان منابع تقدیم مجلس کردیم و مجلس در نهایت بیش از 26 هزار میلیارد تومان دیگر به آن افزود و امروز بودجه 346 هزار میلیارد تومان شد. ضمن اینکه منابعی که مجلس محترم برای امسال در نظر گرفته است همانطور که تاکنون به صورت کامل عملکرد نداشته باز هم تردیدی نیست که صد درصد تحقق پیدا نخواهد کرد. فرض کنیم منابع تصویبی دولت در حد 346 هزار میلیارد تومان باشد چقدر بودجه و منابع در اختیار دولت از سال 92 تا سال 96 افزایش پیدا کرده است؟ بودجه در طی این سال‌ها کمتر از 65 درصد افزایش پیدا کرده‌ است.

    نوبخت افزود: در کنار این طی چهار سال گذشته منابع نفتی که داشتیم 157 میلیارد دلار بود و این به نسبت چهار سال قبل از دولت ما که 251 میلیارد دلار بود تقریبا نصف شده است. در سال 92 متوسط قیمت هر بشکه نفت 104 دلار بود و امروز در بهترین وضعیت چیزی حدود 51 دلار است. منابع اصلی درآمد نفتی ما به نصف تقلیل پیدا کرده است. با صراحت بگویم مالیات هم به نوعی تحت تاثیر منابع و درآمدهای نفتی بوده است. در مقایسه چهار سال مشابه خلاصه کلام از نظر ریالی کل بودجه ما 65 درصد اسمی افزایش پیدا کرد و از نظر واقعی نصف شد. اعتبارات آموزش و پرورش از حدود 14 هزار میلیارد تومان به بیش از 32 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است؛ اعداد و ارقامی که در بودجه آموزش و پرورش است. به هیچ وجه معتقد نیستم با این منابع برای فرهنگیان یک کار فوق العاده انجام دادیم. تنها کارمان این بود که در سال 1394، 1350 میلیارد تومان و در سال 1395، 2600 میلیارد تومان که امسال هم تکرار شد مضاف بر اعتبارات جاری و معمول آموزش و پرورش برای اجرای طرح رتبه بندی فرهنگیان افزودیم. از اینکه حقوق متوسط فرهنگیان طی این مدت از چیزی حدود یک میلیون و 250 هزار تومان به چیزی حدود دو  میلیون و 500 هزار تومان اضافه شده چه کسی می تواند بگوید رقم چشم گیری و قابل توجهی در برابر ارزش کار فرهنگیان است؟ اما به نسبت آن 65 درصد که کل منابع ما افزایش پیدا کرده و به این نسب موجود احساس می کنیم این دو برابر کردن بسیار ناچیز و ناقابل است.

    دبیر کل حزب اعتدال و توسعه خاطر نشان کرد: همه مراجع جهانی اذعان کردند ما رشد منفی 7 درصدی اقتصاد را که داریم امروز به 6 درصد رساندیم اما کجا رفاه برای جامعه تامین کرده‌ایم؟ اینکه یک تورم بالای 40 درصد را هرچند به زیر 10 درصد رساندیم کجا ما رفاه ایجاد کردیم؟ درست است همه روندهای ما چه در ارتباط با رشد اقتصادی و چه در ارتباط با نرخ بیکاری نسبت به 9 ماهه گذشته تقلیل پیدا کرده اما هنوز بیش از 3 میلیون و 200 هزار بیکار در کشور داریم. درست است که روندهای منفی را تغییر دادیم اما به نسبت انتظارات و مطالبات فاصله بسیار زیادی داریم. چه باید بکنیم؟

    وی عنوان کرد: حق دارید گله‌مندد باشید. باید نسبت به آنچه مسئولیت دبیر کل حزب است متأسفانه نتوانسته‌ام برای اعضای حزب وقت بگذارم زیرا زیر آوار کارها و مشکلات مانده‌ام؛ لذا از شما عزیزان می‌خواهم به من کمک فکری دهید. از عزیزان فرهنگی و کانون فرهنگیان انتظار دارم کارگروه هایی را تشکیل دهید و من کل منابع دولت برای سال آینده را در اختیار شما قرار می دهم و شما به من بگویید این منابعی که برای سال آینده داریم در حالی که تصمیم گرفتیم سیاست کاهش فقر مطلق را دنبال کنیم و یک گام رو به جلو داشتیم، چه اقداماتی انجام دهیم و به من کمک کنید. برای مثال پرداختی تمامی کسانی که تحت پوشش نهادهای حمایتی بودند را بیش از سه  و چند دهم برابر افزایش دادیم. البته دلمان می خواست 30 برابر افزایش دهیم اما با توجه به بودجه توانستیم 340 درصد بخش افراد تحت پوشش که از منظر عدالت اجتماعی باید مورد توجه باشد افزایش دهیم. از نظر ما ناکافی است.

    نوبخت افزود: این دولت با تفکر اعتدالی و اصلاحات به وجود آمد، خوشبختانه در مجلس یک کانون اعتدالی داریم که آنها هم می توانتد به ما کمک کنند. همچنین احزاب باید به ما کمک کنند؛ حتی احزاب منتقد به ما کمک کنند و نظرشان را بگویند و حتی به خوبی‌های ما به چشم بدی نگاه کنند. ما باید انتقاد احزاب منتقد را به رسمیت بشناسیم و سعه صدر و ظرفیت داشته باشیم . کار احزاب مطالبه گری است و اینکه انتظارات روشنفکری را مطرح کنند. فرق دوستان که در تشکیل دولت نقش سازنده داشتند این است که کمک کنند.

    دبیر کل حزب اعتدال و توسعه، گفت: به هیچ وجه اعتقاد ندارم که باید با پول وافر فرهنگیان را راضی کنیم. اتفاقا هنر ما باید این باشد که در قلت منابع و محدودیت این اقدامات را انجام دهیم. تصمیم داریم سال آینده سیاستی که ریاست محترم جمهور برای کاهش فقر مطلق اعلام کردند را اجرایی کنیم. قصد داریم و 12 برنامه داریم که در سال 97، بیش از یک میلیون و 333 هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم که پاسخی به انتظارات جوانان ما باشد. پیش بینی ما این است که  838 هزار نفر در سال 97 وارد بازار کار شوند. از این تعداد بیش از 70 درصد فارغ التحصیلان دانشگاه ها هستند. همچنین قصد داریم 100 هزار واحد مسکونی را در شهرها به عنوان واحد فرسوده و 50 هزار واحد را برای مسکن حمایتی و 50 هزار مسکن روستایی را سال آینده نوسازی کنیم. یعنی در کنار اشتغال نسبت به ایمن سازی واحدها در برابر لرزه خیزی تهران و بعضی شهرها گام جلو بگذاریم.  برای کاهش آلودگی هوا ضمن ایجاد 25 هزار فرصت شغلی ناوگان شهری را نوسازی کنیم. باید تیم های نظارتی تعیین کنیم تا بر این برنامه ها نظارت کنند. توقع من از  این جلسه به عنوان جلسه حزبی و تشکیلاتی این است که به من کمک کنند.

    نوبخت خاطرنشان کرد: به هر تقدیر این یک واقعیت است که باید بپذیریم با هماهنگی و مشارکتی که بین اصلاحات و اعتدال وجود داشت، این دولت شکل گرفت اما آنچه که لازم است این است که بتوانیم زمینه پاسخگویی به مطالبات مردم را فراهم کنیم. آنچه که امروز به عنوان واقعیت وجود دارد این است که آیا این دولت برای پاسخگویی از یک عقبه برخوردار است؟ این عقبه دو بخش دارد. یک بخش، بخش واقعی و مردم هستند. همه ما مطلع هستیم و جهان به این حرف اذعان دارد و معترف است که ایرانیان چه در خارج از کشور و چه در داخل کشور در 29 اردیبهشت در صف های طویل ماندند و در یک رقابت انتخاباتی این مجموعه را برگزیدند. ما از یک پشتوانه دموکراتیک مردمی برخوردار هستیم. بر همه جهان قطعی بود که اراده مردم برای شکل گیری این دولت واقعا اثرگذار و تعیین کننده بود. پس از این جهت که این دولت یک عقبه مردمی دارد بحثی وجود ندارد.


    دبیر کل حزب اعتدال و توسعه افزد: اما نکته دیگر این است صرف یک عقبه و انتخاب مردمی ضمن این اینکه لازم است کافی نیست. یک فرد می تواند در یک فرصتی از یک وضعیت پوپولیستی یا هر شرایط دیگری آرای مردم را در مقطعی بر عهده داشته باشد اما آنچه که می تواند به او کمک کند ضمن برخورداری از حمایت مردم اتاق فکر و عقبه تشکیلاتی است که بتواند به او کمک کند تا مطالبات مردم را پاسخ دهد. شاید اکنون حزب اعتدال و توسعه و در یک مرحله ای دولت اصلاحات، از چنین عقبه هایی برخوردار باشند. امروز ما از یک عقبه تشکیلاتی حتی غیر از تشکیلات و سازمان های همگرا و همسوی خود برخوردار هستیم. اما در حزب اعتدال و توسعه این دولت و خود بنده ضمن اینکه از یک حمایت مردمی نسبت به دولت برخوردار هستم و از تشکیلات حزبی برای کمک به دولت بهره مند هستم. من امروز باید در خدمت شما با وجود معضلات و مشکلات و انتظاراتی که وجود دارد از شما کمک بخواهم. باید بپذیریم که همه اقشار از فرهنگیان و دانشگاهیان و کشاورزان از ما انتظار دارند. انتظارات متنوعی وجود دارد که به بخش های دیگر هم معطوف است. شما نباید ما را تنها بگذارید و باید کمک کنید. باید بگویم اینکه یک نفر از حزب شما در مرجع و ملجئی قرار گرفته است که باید پاسخگو باشد، به عنوان یک فرد مگر چقدر توانایی دارد؟ از نظر رسمی و سازمانی یک عقبه سازمانی و نظام اداری و اجرایی در کنار حزب شما وجود دارد و همه دولت ها این را دارند اما دولت ما از پشتیبانی یک حزب برخوردار است. پشتیبانی حزبی از دولت به معنای آن است که به دولت کمک فکری بدهد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی