عصر بازار

نفتکش سانچی به یکی از بزرگترین خسارت‌های بیمه‌ای تبدیل شد

عصر اعتبار- در حالی که تنها ۳۰ درصد از خسارت کشتی سانچی باید توسط شرکت بیمه آسیا پرداخت شود، نشریه پژوهشکده بیمه این خسارت را، یکی از بزرگترین خسارت بیمه آسیا ارزیابی کرده است.

نفتکش سانچی به یکی از بزرگترین خسارت‌های بیمه‌ای تبدیل شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، بخشی از نشریه الکتروینکی تازه‌های بیمه ایران و جهان به ماجرای نفتکش سانچی و خسارات آن پراخته شده است که در ادامه می‌خوانید:

    خسارت نفت‌کش سانچی بیمه‌گران آماده پرداخت خسارت تانکر نفتکش سانچی شده‌اند که در هفته‌های گذشته و پس از8 روز آتش سوزی، غرق شد و باز این نکته را اذعان داشت که امنیت دریایی ضعیفی در آبهای منطقه آسیایی وجود دارد. در روز 8 ژانویه، سانچی، نزدیک به یک میلیون بشکه میعانات گازی را به سمت کره جنوبی حمل میکرد که با یک کشتی در دریای شرق چین و در 311 کیلومتری شرق شانگهای، تصادف نمود که طی آن 32 تن از خدمه ایرانی کشتی سانچی جان باختند.

    وزیر حمل و نقل چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: »سانچی دوباره در حدود ساعت 12 شب 14 ژانویه منفجر شد که سبب شد تا کل کشتی، آتش گرفته و شعل‌های آتش تا 11 الی 1111 متر پرتاب شوند. « پاول جانستون، مسئول واحد علوم گرینپیس اینترنشنال در دانشگاه اگزتر در این زمینه اظهار می‌دارد: «رصد و ارزیابی مسئولان به منظور درک میزان اثرات زیست محیطی بالقوه و نیز تصمیمگیری درباره گامهای بعدی از منظر نجات کشتی و امکان نشت بیشتر، بسیار حیاتی است.» اکنون که کشتی غرق شده است، میعانات بیرنگ باقیمانده را به سختی می‌توان پیگیری نمود و اثرات آن بر شیالت محلی می‌تواند بلندمدت باشد.

    گرینپیس می‌گوید: این منطقه، محل رشد بسیاری از انواع موجودات تجاری مانند ماهی کتچرمی آبی و ماهیهای مرکبقلمی و نیز محل اقامت زمستانه برخی از انواع موجودات خوراکی مانند ماهی‌های بال اسبی ژاپنی، قباد ژاپنی و خرچنگ آبی بوده است. شرکت اسکالد نروژ، بیمه‌گر بدنه کشتی تانکر نفتکش ایرانی و بیمه‌گر I&P کشتی باربری سیاف 6 هنگ کریستال کنگی بوده است. برآورد ارزش بیمه بدنه کشتی سانچی، 32 میلیون دلار گزارش شده است.

    بیمه‌گر نروژی در اظهارنظری اعلام کرد که 31 درصد از ارزش بدنه کشتی سانچی از طریق بازار بیمه ایران انجام می‌پذیرد، درحالی که 71 درصد مابقی آن از طریق بازار بیمه بین‌المللی (11 بیمه‌گر مختلف) پوشش داده می‌شود که از این میان، سهم شرکت اسکالد، تنها 15 درصد است.

    این حادثه، یک نمره منفی دیگر برای امنیت دریایی در منطقه آسیا محسوب میشود. بیش از یک چهارم خسارتهای کشتیرانی طی 2116 ،در منطقه دریانوردی آسیا رخ داده است که بر اساس ارزیابی گزارش آلیانز ، پرهزینه ترین خسارت‌ها را طی دهه گذشته برجای گذاشته است. خسارتها در آسیا اغلب نسبت به مناطق دیگر حادثه‌خیز یعنی شرق مدیترانه و دریای سیاه دوبرابر بوده است.

    هنوز بزرگی خسارت سانچی کامالً مشخص نشده است، اما انتظار می‌رود که به عنوان یکی از بزرگترین خسارتهای منطقه آبی آسیایی به ثبت برسد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی