عصر بازار

آخرین تغییرات مهم بودجه ۹۷

عصر اعتبار- درحالی که منابع پرداخت نقدی یارانه‌ها در لایحه دولت ۲۳ هزار میلیارد تومان لحاظ شده بود این منابع در دو مرحله در مجلس تغییر و به بیش از ۳۱ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

آخرین تغییرات مهم بودجه ۹۷
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، لایحه بودجه 97 بعد از کشش و قوسهای فراوان در کمیسیون تلفیق بودجه و همچنین صحن علنی مجلس به تصویب رسید. برای نخستین بار کلیات لایحه بودجه که به تصویب کمیسیون تلفیق نیز رسیده بود در صحن علنی مجلس رد شد و بار دیگر به کمیسیون تلفیق بازگشت. در کمیسیون تلفیق نمایندگان سقف پرداخت یارانه‌های نقدی را  از 23 هزار میلیارد تومان به 30 هزار میلیارد تومان افزایش دادند و این بار مجلس به کلیات لایحه بودجه رای داد. در بودجه 97 نکات مهمی از جمله طرح اشتغال یک میلیون نفر گنجانده شده  که  با تصویب منابع لازم و اجرای صحیح در سال آینده می‌تواند تحولات قابل قبولی در عرصه اشتغال نیروی کار  ایجاد کند. یکی از مهمترین تغییرات لایحه بودجه افزایش 18 هزار میلیارد تومانی منابع عمومی دولت  بود. بر این اساس در حالی که در لایحه دولت این رقم 368 هزارمیلیارد تومان بود در مجلس با افزایش 18 هزار میلیارد تومانی به 386 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد، این تغییر در مصارف نیز لحاظ شده است.

    اما بر اساس مصوبه مجلس، منابع بودجه عمومی دولت از لحاظ درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و مصارف بودجه عمومی دولت از حیث هزینه‌ها و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی، بالغ بر چهار میلیون و 432 هزار و 604 میلیارد و 667 میلیون ریال شامل: 1ـ منابع عمومی بالغ بر سه میلیون و 861 هزار و 866 میلیارد و 148 میلیون ریال، 2ـ درآمد اختصاصی وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی بالغ بر 570 هزار و 738 میلیارد و 519 میلیون ریال، می‌باشد. بر این مبنا در نهایت بعد از رفت و آمدهای لایحه بودجه 1397 در کمیسیون‌های مجلس و بررسی در صحن علنی، سقف بودجه(شامل منابع عمومی و درامدهای اختصاصی) تا 18 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

    جدول زیر میزان تغییرات اعمال شده در مجلس در خصوص منابع بودجه را نشان می‌دهد. منابع بودجه عمومی دولت متشکل از منابع عمومی و منابع اختصاصی وزارت خانه ها می‌باشد. اختلاف ناشی از جمع ارقام مندرج در منابع بودجه عمومی و شرکتهای دولتی با رقم کلی بودجه 97 ناشی از حذف ارقام دو بار منظور می‌باشد.

    بررسی‌ها نشان می‌دهد، به غیر از منابع و مصارف بودجه تبصره‌های 4، 5، 14 ، 18 و 19 از جمله مهمترین مفاد لایحه بودجه 97 بودند که در مجلس نیز با تغییراتی همراه شدند.

    هدفمندی یارانه‌ها و پرداخت 35هزارمیلیارد یارانه نقدی در سال 97

    بر اساس لایحه دولت، مجموعا 37 هزار میلیارد تومان برای هدفمندی یارانه ها در نظر گرفته شده بود که 23 هزار میلیارد تومان صرف پرداخت یارانه های نقدی می‌شد. این در حالی است که نمایندگان مجلس پیشنهاد اولیه دولت مبنی بر اختصاص 23 هزار میلیارد تومان به یارانه‌های نقدی و غیرنقدی را برای سال 97 به 31 هزار و 400 میلیارد تومان افزایش دادند. به این ترتیب میزان پرداخت یارانه های نقدی حدود 8.5 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

    گفتنی است، بر اساس پیشنهاد دولت سال آینده، بین 30 تا 32 میلیون نفر از جمع یارانه‌بگیران باید خارج می‌شدند، تا بتوان با منابع پیش‌بینی شده پرداخت یارانه به حدود 40 تا 42 میلیون نفر را پوشش داد. مدل اولیه پرداخت یارانه نقدی در جدول زیر قابل مشاهده است.

    همچنین بعد از رد کلیات بودجه در صحن علنی در کمیسیون تلفیق جزییات مصارف به شکل زیر تغییر کرد و اعتبار پرداخت یارانه نقدی از 23 به 30 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

    این درحالی است که بر اساس مصوبه مجلس، سال آینده 31.4 هزار میلیارد تومان به پرداخت نقدی و غیر نقدی اختصاص داده شده است و به طور حتم  58میلیون نفر یارانه نقدی دریافت می‌کنند.

    گفتنی است، به موجب مصوبه پنج شنبه سوم اسنفد ماه مجلس، تا سقف 11 هزار میلیارد تومان به جدول منابع بند الف  تبصره 14 قابل افزایش است. جزییات تغییرات اعمال شده در جدول تبصره 14 ه این شرح است،  افزایش سهم سلامت موضوع ردیف 3 مصارف هدفمندی به 4400 میلیارد تومان-اختصاص مبلغ 5000 میلیارد تومان در ردیف جدید به موضوع تولید و اشتغال-اجرای قانون حمایت از معلولان توسط سازمان بهزیستی کشور 200 میلیارد تومان-کمک به حق بیمه قالیبافان 50 میلیارد تومان-باقیمانده مبلغ مذکور جهت پر داخت یارانه نقدی و غیرنقدی خانوارها موضوع ردیف یک مصارف هدفمندی یارانه‌ها(1.4 هزار میلیارد تومان). به عبارت دیگر منابع پرداخت یارانه نقدی از 30 هزار میلیارد تومان به 31.4 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

    ردیفتغییرات  اعتبار                                    افزایش                    
    1 افزایش سهم سلامت 4400 میلیارد تومان 8100 میلیارد          
    2 تولید و اشتغال 5000 میلیارد تومان جدید
    3 حمایت از معلولان توسط سازمان بهزیستی 200 میلیارد تومان جدید
    4 حق بیمه قالیبافان 50 میلیارد تومان جدید
    5 پرداخت یارانه نقدی 1350 میلیارد تومان 31.4 هزار میلیارد
      جمع وجوه(نسبت به جدول مصوب کمیسیون) 44هزار میلیارد 55هزار میلیارد

    بر این اساس جدول درآمدی هدفمندی یارانه‌ها در کمیسیون تلفیق قالب 98 هزار میلیارد تومان بسته شده و  با مصوبه مجلس 11 هزار میلیارد تومان برای این منابع قابل افزایش است. یعنی سرجمع منابع 108 هزار میلیارد تومان خواهد بود.

    به این ترتیب برای یارانه‌های نقدی و غیرنقدی، عدد پیشنهادی دولت از 23 هزار میلیارد تومان که در مقطعی به 30 هزار میلیارد تومان رسید(مصوبه کمیسیون تلفیق)، به 31 هزار و 400 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی