عصر بازار

مدیر اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی خبر داد :

کاهش پایه پولی با رشد دارایی های خارجی

عصر اعتبار- مدیر اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی گفت: رشد دارایی های خارجی بانک مرکزی پس از برجام اثر کاهنده بر رشد پایه پولی به عنوان یکی از علل افزایش تورم در کشور داشته است.

کاهش پایه پولی با رشد دارایی های خارجی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، جعفر مهدی زاده درباره اجزای رشد پایه پولی در اقتصاد ایران در سال های اخیر اظهار داشت: تنها عاملی که در یک دهه اخیر بر رشد پایه پولی اثر بسیاری داشته و همچنان نیز وجود دارد، افزایش بدهی بانک ها به بانک مرکزی است.

    مدیر اداره بررسی و ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی تاکید کرد که مشکل بدهی بانک ها به بانک مرکزی باید با مدیریت نقدینگی بانک ها حل شود و در این پیوند بانک مرکزی از سال گذشته اجرای برنامه اصلاح نظام بانکی را کلید زده است.

    وی افزود: اجرای برنامه اصلاح نظام بانکی تا حدودی توانسته است روند بدهی بانک ها به بانک مرکزی را کنترل کند ولی تا رسیدن به وضع مطلوب فاصله داریم و باید اصلاحاتی را با جدیت بیشتر در دستور کار قرار دهیم.

    مهدی زاده خاطر نشان کرد: مشکلات شبکه بانکی بویژه در زمینه انجماد دارایی آنها برای همه کارشناسان محرز بوده که اثر خود را بر پایه پولی و نقدینگی نشان داده است.

    وی درباره اینکه گفته می شود که بدهی دولت به بانک مرکزی نیز بر رشد پایه پولی اثرگذار بوده است، این نظریه را رد کرد و گفت: هیچ بی انضباطی از سوی دولت تدبیر و امید در رابطه با رشد پایه پولی ندیده ایم.

    وی اظهار داشت: استفاده هایی که دولت دارد، حقی است که در چارچوب تنخواه دولت از بانک مرکزی انجام می شود که کاملا قانونی بوده و در پایان اسفند همان سال تصفیه می شود.

    مدیر اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی در کنار پایه پولی، ضریب فزاینده نقدینگی را در رشد نقدینگی موثر دانست و گفت: البته ضریب فزاینده نقدینگی در سال های گذشته رشد معمول و متداول خود را داشته است.

    وی ، دلایل عمده رشد نقدینگی در یک دهه اخیر را ناشی از رشد پایه پولی دانست و گفت: این مشکل جدیدی نیست و در گذشته نیز به اشکال مختلف وجود داشته است.

    مدیر اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی در عین حال تاکید کرد: در شرایط کنونی رشد پایه پولی بهتر از اوایل دهه 90 شده است؛ هرچند هنوز مطلوب نیست اما سعی کرده ایم که رشد نقدینگی چندان از رشد پایه پولی اثر نپذیرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو