عصر بازار

مدیر عامل موسسه اعتباری ملل خبرداد:

۸ هزار سپرده گذار وحدت در انتظار تصمیم سران قوا

عصر اعتبار- مدیر عامل موسسه اعتباری ملل گفت: حدود ۸ هزار نفر از سپرده گذاران تعاونی منحله وحدت در انتظار تصمیم سران قوا و بانک مرکزی هستند.

۸ هزار سپرده گذار وحدت در انتظار تصمیم سران قوا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱:۰۰

    به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «عصر اعتبار» ، سید امین جوادی در نشست خبری با تشریح آخرین وضعیت تعیین تکلیف سپرده گذاران تعاونی منحله وحدت ، گفت: حدود هشت هزار سپرده گذار  منتظر تصمیم سران قوا و بانک مرکزی هستند.  البته جلسات فشرده ای برگزار شده است.
    جوادی در ادامه تصریح کرد:بر اساس برنامه ریزی های بانک مرکزی، ٩٨ درصد سپرده گذاران تعاونی منحله وحدت تعیین تکلیف شدند.
    مدیر موسسه اعتباری  ملل افزود: مقام معظم رهبری راسا به سران قوا دستور دادند تا موضوع موسسات اعتباری غیرمجاز را ساماندهی کنید؛ این در حالی است که بازار غیرمتشکل پولی باعث شده بود تا بانک مرکزی متواند مسائل پولی کشور را به خوبی ساماندهی کنند که در این میان تا ٩٨درصد، این معضل حل و فصل شده و امید داریم باقیمانده این موسسات نیز ساماندهی شوند.
    جوادی تصریح کرد: مجلس و دولت دست به دست هم دادند تا بازار غیرمتشکل پولی ساماندهی شود که بر این اساس مدیریت دارایی و بدهی تعاونی منحله وحدت به ما سپرده شد و با تشکیل کمیته های سه گانه مسائلی همچون تعداد سپرده گذاران و اموال آنها و میزان اقساط رصد شد که البته کار مشکلی بود.
    مدیر موسسه اعتباری  ملل در پاسخ به سوال خبرنگار عصر اعتبار درباره چرایی انتخاب این موسسه ،افزود:از دلایلی که بانک مرکزی مسئولیت مدیریت دارایی و بدهی تعاونی منحله وحدت را به موسسه اعتباری ملل واگذار کرد را می توان به  خصوصی بودن ، چابکی و از همه مهمتر اینکه همکاران در این موسسه  انگیزه معنوی بالایی دارند؛ دانست.
    وی اظهار داشت: اینکه حقوق مردم به خوبی و با دقت رصد و رعایت شود مهم است البته ٤٧۰۰ میلیارد تومان پولی بود که در تعاونی وحدت جمع شده بود و تنها ٥۰۰ میلیارد تومان وام داده شده بود و مابقی ٤٢۰۰ میلیارد تومان مشخص نبود. برخی از سپرده ها به اجزای جزئی تبدیل شده بود.
    جوادی ادامه داد: البته ١٦ هزار شکایت دریافت کردیم که ٢۰۰ تا فقط به میزان دستکاری سپرده اعتراض داشتند.
    وی افزود: ٤٧۰۰ میلیارد تومان سپرده متعلق به ٣٧٤ هزار و ٢٤٦ بود که دارندگان سپرده تا صد میلیون تومان با تعدیل سود به ١٥ درصد پرداخت شده است.
    جوادی گفت: البته متولی سیاست های پولی بانک مرکزی است و به همین دلیل قانون بازار غیرمتشکل پولی تصویب شده است. البته شاید برخی به دنبال این هستند که چرا سودشان کم شده است و بنابراین آنها باید منطقی باشند.
    مدیر موسسه اعتباری  ملل تاکید کرد: نظام بانکی باید تحت نظارت بانک مرکزی کشور را که اقتصاد محور است تامین مالی کرده تا اقتصاد را بچرخاند.
    وی افزود: ٥۰۰ میلیارد تومان از پول تعاونی منحله وحدت وام داده شده است و ٦۰۰ میلیارد تومان از اموال شناسایی شده است و به قیمت گذاری آنها رسیده ایم و ٣٧۰ میلیارد تومان به مزایده گذاشته است و مابقی املاک را مقامات امنیتی شناسایی کرده اند که امیدواریم به زودی  اموال را به ما بدهند.
    جوادی گفت: ما اموال را به مزایده گذاشتیم تاکار شفاف باشد؛ قیمت ها طمع آمیز نیست ولی با توجه به  تغییرات مثبت ملک این اموال مشتری نداشت.
    وی افزود: دو درصد ١٧۰۰ میلیارد تومان نیاز دارند تا تسویه کامل صورت گیرد از همان تاریخ افتتاح حساب تعدیل سود صورت گرفت در حالیکه برخی از آنها  سود ٣٣درصدی هم گرفته بودند اما اگر اموال مازاد شناسایی شود مازاد سود خواهیم داد.
    مدیر موسسه اعتباری  ملل در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه ٢درصد باقیمانده تعاونی منحله وحدت چه زمانی به سپرده گذاران پرداخت می شود، ادامه داد: هنوز مشخص نیست که سران قوا برای ١٧۰۰ میلیارد تومان چه تصمیمی خواهد گرفت و ما منتظر تصمیم آنها هستند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی