عصر بازار

کارمزد انتقال وجه بین بانک‌ها تغییری نکرده است

عصر اعتبار- بعد از اخبار و شواهد متفاوتی که در رابطه با جریان تغییر نرخ کارمزدها در شبکه بانکی مطرح شد، ظاهرا تغییری در کارمزد انتقال وجه بین بانک‌ها اتفاق نیفتاده ولی در مواردی کارمزدگیری از برخی خدمات اعمال شده است.

کارمزد انتقال وجه بین بانک‌ها تغییری نکرده است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، در روزهای اخیر اخبار و شایعاتی مبنی بر افزایش و حتی چند برابر شدن نرخ کامزد برخی خدمات بانکی به ویژه انتقال کارت به کارت مطرح شد. این در حالی است که بانک مرکزی به طور هر چند غیررسمی موضوع را تایید نکرد و مراجعه به شعب بانک‌ها هم از اینکه مبلغ کارمزد کارت به کارت از بانکی به بانک دیگر با افزایش همراه شده، حکایت نداشت؛ تا اینکه تازه‌ترین اظهارنظر مدیران بانک مرکزی با این توضیح همراه بوده که به تازگی هیچ بخشنامه‌ای برای افزایش کارمزد انتقال وجه در شبکه بانکی نداشته‌اند و اوضاع به روال سابق ادامه دارد.

    با استناد به این اظهارنظر مدیران بانک مرکزی باید گفت که بنا به بخشنامه بانک مرکزی در اواخر دهه 1380، مشتریان بانک‌ها برای کارت به کارت کردن وجه باید بر این اساس کارمزد بپردازند: تا یک میلیون 500 تومان، یک تا دو میلیون 700 تومان، دو تا سه میلیون 900 تومان، سه تا چهار میلیون 1100 تومان، چهار تا پنج میلیون 1300 تومان، پنج تا شش میلیون 1500 تومان، شش تا هفت میلیون 1700 تومان، هفت تا هشت میلیون 1900 تومان، هشت تا 9 میلیون 2100 تومان، 9 تا 10 میلیون 2300 تومان، 10 تا 11 میلیون 2500 تومان، 11 تا 12 میلیون 2700 تومان، 12 تا 13 میلیون 2900 تومان، 13 تا 14 میلیون 3100 تومان و از 14 تا 15 میلیون 3300 تومان. با این توضیح که انتقال مبلغ تا سه میلیون تومان از طریق خودپردازها هم امکان‌پذیر است و از سه میلیون تا 15 میلیون تومان حتما باید در داخل شعب انجام شود.

    با این وجود تغییراتی در کارمزد برخی خدمات در خود بانک‌ها ایجاد شده است و برخی بانک‌ها به صراحت این موضوع را اطلاع‌رسانی نیز کرده‌اند؛ به طوری که حتی انتقال وجه از یک بانک به خود همان بانک گرچه بیشتر با کارمزد صفر همراه بود، ولی اکنون شامل مبلغی می‌شود. البته بانک‌ها اعلام می‌کنند که این موضوع را بر اساس همان دستورالعمل قبلی بانک مرکزی که به چند سال پیش برمی‌گردد، اجرایی کرده‌اند. به عنوان نمونه در برخی از بانک‌ها مشاهده می‌شود که تراکنش‌های مبتنی بر کارت مانند کارت به کارت به خود بانک، کارت به حساب، پرداخت قبض، خرید شارژ و اعلام مانده مشمول کارمزد شده است.

    دریافت کامزد از خدمات در حالی در بانک‌ها کلید خورده و البته اطلاع‌رسانی مشخصی در این رابطه از سوی بانک مرکزی وجود نداشته که ورود شبکه بانکی برای افزایش درآمد از محل کارمزدها موضوعی است که در سال گذشته در شورای پول و اعتبار به تصویب رسید و از بانک مرکزی خواسته شد تا زمینه‌های لازم را برای آن فراهم آورد. طی ماه‌های گذشته هم بحث‌های زیادی برای تغییر نظام کارمزد مطرح شد و همواره تاکید بر این بود که بانک‌ها بتوانند مانند سایر بانک‌های دنیا به سمت تامین بخشی از هزینه خود  از محل کارمزد خدمات بانکی حرکت کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو