عصر بازار

مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران خبر داد:

تغییر رویه های نوسازی هسته فرسوده پایتخت

عصر اعتبار- مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران اعلام کرد: قرار است در طرح جدید نوسازی بافت فرسوده علاوه بر نوسازی خانه های کلنگی، با تغییر رویه های اجتماعی و ایجاد مراکز مدنی، فقرزدایی صورت گیرد.

تغییر رویه های نوسازی هسته فرسوده پایتخت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، نوسازی متفاوت بافت‌های فرسوده در قالب برنامه ملی بازآفرینی شهری با فرمان رئیس‌جمهور 10 روز پیش آغاز شد. این برنامه در واکنش به سه صدای شنیده شده مرتبط با وضعیت شهرها به اجرا درمی‌آید و هدف آن احیای 1334 محله فرسوده طی 5 سال در دو قالب «ساخت سالانه 100 هزار واحد مسکونی» و «افزایش سرانه‌های خدماتی» است. این مدل نوسازی، زمین 4 امتیازی برای ساخت‌ و ساز،‌ پیش‌روی سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد.

    رضامیرصادقی مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران به عنوان متولی اجرای این طرح در پایتخت در گفت وگو با پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، درباره ابعاد این طرح عنوان کرد: آنچه واضح است ما برای بافتی کار می کنیم با نیت فقرزدایی یعنی فقط ساخت وساز نیست. به لحاظ اجتماعی تغییر رویه است. ما قرار است این بافت ها را که عموما دچار مشکلات اقتصادی و اجتماعی هستند ساماندهی کنیم. ساماندهی سالها است شروع شده، قانون شده اما جلو نمی‌رود چون بخش عمده آن به باورها برمی گردد. باورهای سیاستگذاران در این حوزه یک مقدار اشتباه بوده است.


    وی ادامه داد: در طرح جدید برخلاف روش های استفاده شده در سال های گذشته برای نوسازی بافت فرسوده باید به صورت مینیاتوری کار جلو رود به این معنا که نسخه هر محله باید با لحاظ موضوعات اجتماعی و اقتصادی طراحی شود و مشخص شود در قالب مهندسی ارزش که چه سوبسیدی ارائه میشود و چه چیزی برداشت میشود. چراکه یکی از دلایلی که در محدوده بافت فرسوده پیشرفت پروژه های نوسازی کند است این است که اولا توجیه اقتصادی ندارد، دوم آنکه پیچیده است و بافت اجتماعی مردم سر و کار داریم.
    مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه تاکنون 15 نقطه در مناطق مختلف فرسوده شهر تهران برای آغاز اجرای پروژه های جدید نوسازی شناسایی شده اند، اظهار کرد: از میان 15 منطقه شناسایی شده ، معادل 12 زمین به شهرداری تهران تعلق دارد. برای جذب سرمایه گذار بخش خصوصی در اولین مرحله از فراخوان تاکنون بالغ بر 57 شرکت ثبت نام کرده اند. ضمن آنکه برنامه زمان بندی پیش بینی شد برای اجرای پروژه ها بین 18 تا 36 ماه است. این برنامه زمان بندی یکی خط قرمزهای شرکت در پروژه های جدید است تا طرح طبق برنامه جلو رود. این در حالی است که پروژه هایی از سالهای گذشته وجود دارند که با وجود پنج سال از آغاز اجرای آن، هنوز 50 درصد پیشرفت فیزیکی ندارد.

    میرصادقی تاکید کرد: باید با این الزامات در بافت فرسوده ایجاد ارزش افزوده کرد. ما باید زندگی در محدوده بافت فرسوده باید به حد تعادل برسانیم و با سیاست های تشویقی ارائه شده فقط به ساخت واحدهای مسکونی توجه نداریم. در جلسه ای با دفاتر نوسازی اعلام شده است که عقب افتادگی در تامین سرانه ها را از طریق توزیع کاربری ها جبران کنیم. یعنی اگر سرمایه‌گذار اعلام کرده که 400 واحد مسکونی بنا دارد ساخت وساز انجام دهد به او پیشنهاد می‌کنیم به جای ساخت 400 واحد معادل 250 واحد مسکونی بسازد، در کنار مجوز ایجاد مرکز درمانی یا پارکینگ به او ارائه می‌دهیم.

    به گفته وی زمین، تسهیلات با نرخ سود پائین و صدور پروانه ساختمانی، پایان کار، انتقال سند و انشعابات رایگان مجموعه امتیازاتی است که در جریان اجرای این طرح در اختیار سرمایه گذار بخش خصوصی قرار می‌گیرد.


    وی در عین حال افزود: سرجمع اراضی متعلق به دولت و شهرداری در محدوده بافت فرسوده حدود دو درصد بافت فرسوده هم نیست اما خیلی مهم است که این اراضی در مسیر صحیح بکارگرفته شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی