عصر بازار

سوابق و شرایط لازم برای دریافت «بیمه بیکاری» + مدت زمان دریافت مستمری

عصر اعتبار- مدیر کل امور فنی بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه بیمه بیکاری یکی از تعهدات این سازمان در قبال بیمه شدگان است، گفت: تمام افرادی که حداقل ٦ ماه سابقه پرداخت حق بیمه در زمان اشتغال داشته باشند و مشمول قانون کار هستند و غیرارادی بیکار شده باشند می توانند از این مقرری استفاده کنند.

سوابق و شرایط لازم برای دریافت «بیمه بیکاری» + مدت زمان دریافت مستمری
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، منصور آتشی افزود: طبق قانون، بیکار فردی  است که برخلاف میل و اراده خود از کار اخراج شده و آماده اشتغال نیز باشد.

    وی اظهار کرد: برای دریافت مقرری بیمه بیکاری هر دو شرط فوق الزامی است.

    مدیر کل امور فنی بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی در خصوص مدت زمان پرداخت مقرری بیمه بیکاری گفت: مدت زمان دریافت این مقرری به سابقه بیمه پردازی فرد بستگی دارد و هر میزان سابقه پرداخت حق بیمه بیشتر باشد مدت استحقاق دریافت مقرری بیمه بیکاری افزایش می یابد.

    آتشی با بیان اینکه حداقل ٦ ماه وحداکثر ٥۰ ماه مدت زمان دریافت مقرری بیمه بیکاری است، افزود: اگر فرد بین ٦ تا ٢٤ ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته و مجرد باشد، ٦ ماه مقرری بیمه بیکاری دریافت می کند و درصورتی که با همین سابقه متاهل باشد حداکثر ١٢ ماه از این مقرری استفاده می کند.

    وی اضافه کرد: درصورتی که سابقه پرداخت حق بیمه ٢٥ ماه تا ١۰ سال و مجرد باشد ١٢ ماه و در صورتی که متاهل باشد ١٨ ماه مستحق دریافت بیمه بیکاری است.

    مدیر کل امور فنی بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه برای سابقه پرداخت حق بیمه ١۰ تا ١٥ سال و مجرد، ١٨ ماه مقرری بیمه بیکاری تعریف شده است، گفت: برای متاهلان با همین مدت سابقه پرداخت حق بیمه ٢٦ ماه برای دریافت این مقرری مشخص شده است.

    آتشی اظهارکرد: در صورتی که بیمه شده میان ١٥ تا ٢۰ سال سابقه حق بیمه داشته باشد و غیر ارادی بیکار شود برای مجردها ٢٦ ماه و متاهل ها ٣٦ ماه مدت دریافت مقرری بیمه بیکاری تعیین شده است.

    وی ادامه داد: بیمه شدگان بیکار که دارای ٢۰سال سابقه پرداخت حق بیمه به بالا و مجرد باشند ٣٦ ماه و با همین سابقه و متاهل ٥۰ ماه از این مقرری می توانند استفاده کنند.

    آتشی گفت: چنانچه بیمه شده بیکار بالای ٥٥ سال سن و ١۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد، بدون لحاظ به این ترتیبات مذکور، تا رسیدن به سن بازنشستگی که ٦۰ سال است می تواند از مقرری بیمه بیکاری بهره مند شود.

    مدیر کل امور فنی بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: هر زمانی که شغلی از سوی وزارت کار به بیمه شده بیکار معرفی شود مقرری بیمه بیکاری قطع می شود.

    وی با بیان اینکه بیمه شده بیکار یک ماه مهلت دارد برای درخواست برقراری مقرری بیمه بیکاری به ادارات کار مراجعه کند، گفت: در اولین مرحله تلاش می شود فرد به محیط کار بازگردد و در صورتی که امکان نباشد، استحقاق مقرری بیمه بیکاری بررسی و در صورت واجد شرایط بودن برای برقراری آن به سازمان تامین اجتماعی معرفی می شود.

    آتشی افزود: در صورتی که فرد در مهلت یک ماه مقرر به ادارات کار مراجعه نکند باید توجیهات قانونی برای عدم مراجعه اش ارائه کند تا بررسی استحقاق بیمه بیکاری آغاز شود.

    وی با بیان اینکه دستمزد بیمه شده در زمان بیمه پردازی در تعیین میزان مقرری بیمه بیکاری موثر است، اظهار داشت: میزان دستمزد مشمول کسر حق بیمه٩۰ روز آخر اشتغال فرد را تعیین و میانگین آن را محاسبه می کنند و این میزان مبنای پرداخت مقرری می شود. البته این میزان نباید از ٨۰ درصد متوسط دستمزد زمان اشتغال بیشتر باشد.

     مدیر کل امور فنی بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه داشتن افراد تحت تکفل منجر به افزایش مقرری دریافتی در دوره بیکاری می شود، گفت: به ازای هر نفر تحت تکفل که می تواند همسر، فرزند، پدر، مادر ، خواهر و برادر باشد تا سقف ٤ نفر و به ازای هر نفر ١۰ درصد حداقل دستمزد به مقرری دریافتی اضافه می شود.در هر صورت مقرری بیمه بیکاری کمتر از حداقل حقوق قانون کار نخواهد بود.

    آتشی تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری در کشور را ٢١٥ هزار نفر عنوان کرد و افزود: ماهانه بالغ بر ٢٥۰ میلیارد تومان به این افراد از سوی سازمان تامین اجتماعی پرداخت می شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو