عصر بازار

یازده مصوبه مهم مجلس در بودجه ۹۷

عصر اعتبار- نمایندگان مجلس از یازدهم بهمن ماه سال جاری با تصویب کلیات لایحه بودجه سال ۹۷، وارد بررسی جزئیات دخل و خرج دولت در سال آینده شدند و علاوه بر مصوبات معمول و برخی احکامی که در هر سال تکرار می شوند، چند مصوبه مهم داشتند.

یازده مصوبه مهم مجلس در بودجه ۹۷
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، مجلس در 13 روز و عمدتا در هر روز دو شیفت کاری جزئیات لایحه بودجه سال 97 در بخش درآمدی و هزینه‌ای را مورد بررسی قرار داد و علاوه بر تعیین قیمت 55 دلاری برای نفت و دلار 3500 تومانی ، 11 حکم بودجه‌ای مهم را به این شرح تصویب کردند:

    1-تعیین درآمد 98 هزار میلیارد تومانی از هدفمندی یارانه‌ها

    نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای مقرر کردند درآمد 98 هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها تا 11 هزار میلیارد تومان قابل افزایش باشد که بر اساس آن در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و با هدف تحقق عدالت، کاهش فقر مطلق و توسعه بهداشت و سلامت مردم و همچنین معطوف نمودن پرداخت یارانه نقدی به خانوارهای نیازمند، در اجرای ماده 39 قانون برنامه ششم توسعه پس از تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور، هزینه می‌شود.

    2-استرداد اراضی واگذار شده در صورت استفاده خارج از کاربری تعیین شده

    طبق مصوبه مجلس وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی مکلفند برای آن دسته از اراضی واقع در محدوده شهرها و اراضی منابع طبیعی خارج از شهرها که از سال 1360 به بعد به اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی واگذار و در راستای اهداف و کاربری‌های تعیین شده مورد استفاده قرار نگرفته‌اند، اقدامات زیر را به عمل آورند.

    الف.  اراضی که در مواردی غیر از اهداف و کاربری تعیین شده مورد استفاده قرار گرفته‌اند و فاقد مستحدثات می‌باشد، به طور کامل مسترد می‌شود.

    ب.  آن بخش از اراضی واگذار شده که در راستای اهداف و کاربری تعیین شده مورد استفاده قرار نگرفته به دولت مسترد می‌شود.

    پیش از این مجلس مصوب کرده بود که زمین‌ها و اراضی دولتی واگذار شده به افراد که تغییر کاربری داده شده، به شرط پرداخت قیمت روز در مالکیت افراد باقی می‌ماند که این مصوبه اعتراضات زیادی را در پی داشت و موجب تجدیدنظر مجلس در این باره شد.

    3-تعیین وام ازدواج 15 میلیون تومانی

    طبق مصوبه مجلس به‌ منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است کلیه بانک ها و مؤسسات اعتباری کشور را ملزم کند به اندازه سهم خود از مجموع کلیه منابع در اختیار پس انداز، جاری و سپرده قرض‌الحسنه بانک ها در پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه مشارکت کرده و تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را در اولویت نخست پرداخت قرار دهند. تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج ها در سال 1397 یکصد و پنجاه میلیون (150.000.000) ریال با دوره بازپرداخت پنج‌ ساله می‌باشد.

    4- ممنوعیت پرداخت سود به حساب‌های بانکی دستگاه‌های اجرایی

    براساس مصوبه مجلس سود دریافتی ناشی از سپرده‌های دارای مجوز دستگاه‌های مشمول (سه قوه) به استثنای بانک‌ها، بیمه‌ها و صندوق‌ها به عنوان درآمد اختصاصی آن دستگاه محسوب و به حساب متمرکز خزانه، وجوه درآمد اختصاصی واریز می‌شود.

    همچنین دستگاه های مشمول ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه و ماده پنج قانون مدیریت خدمات کشوری مجاز به دریافت سود از حسابهای بانکی شامل حسابهای جاری پشتیبان سپرده گذاری کوتاه مدت و بلند مدت مفتوح در بانکهای دولتی و غیردولتی نیستند.

    طبق این مصوبه، در اجرای این حکم بانکهای دولتی و غیردولتی مجاز به پرداخت سود به دستگاه‌های اجرایی که فاقد قوانین و مقررات برای دریافت سود هستند نمی باشند.

    براین اساس بانکها، شرکتهای بیمه دولتی، صندوق‌ها، دانشگاهها و هر یک از دستگاه اجرایی که در قوانین و مقررات و یا اساسنامه مجاز به دریافت سود می باشند، از شمول این حکم مستثنی هستند.

    5-تعیین سقف برای پاداش پایان خدمت کارکنان دولت

    نمایندگان در این مصوبه مقرر کردند: پاداش پایان خدمت موضوع قانون «پرداخت پاداش پایان خدمت و بخشی از هزینه‌های ضروری کارکنان دولت مصوب 26/ 2/ 1375» و اصلاحات آن و پاداش‌های مشابه به مقامات، رؤسا و مدیران و کارکنان کلیه دستگاه‌های اجرائی موضوع ماده(29) قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران و موضوع ماده(5) قانون مدیریت خدمات کشوری و همچنین وزارت اطلاعات، نیروهای مسلح و سازمان انرژی اتمی حداکثر معادل هفت برابر حداقل حقوق و مزایای موضوع ماده(76) قانون خدمات کشوری در ازای هر سال خدمت تا سقف 30 سال که از لحاظ بازنشستگی و وظیفه ملاک محاسبه قرار می‌گیرد، خواهد بود.

    به موجب این مصوبه، هرگونه پرداخت خارج از ضوابط این قانون تحت این عنوان و عناوین مشابه در حکم تصرف در اموال عمومی است.

    6-ممنوعیت افزایش حقوق مقامات

    براساس این مصوبه دولت مکلف است حقوق و مزایای مستمر گروههای مختلف حقوق بگیر شاغل دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه و اعضای هیئت علمی و قضات را به صورت پلکانی نزولی به گونه‌ای افزایش دهند که طبقات پایین تر افزایش بیشتری داشته باشند. حداکثر میزان افزایش 20 درصد خواهد بود.

    همچنین مقامات موضوع ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری شامل روسای قوا، معاونان رئیس‌جمهور، اعضای شورای نگهبان، وزرا و معاونین وزرا، نمایندگان مجلس، سفرا، مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره و و روسای دستگاه های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری استانداران و شهرداران مراکز استانها و اعضای شورای اسلامی شهر مراکز استانها در سال 97 مشمول افزایش حقوق نمی شوند.

    7-افزایش قیمت سیگار

    بر اساس این مصوبه، از ابتدای سال 1397 به قیمت خرده فروشی هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی 75 ریال، تولید مشترک 150 ریال، تولید داخل با نشان بین‌المللی 250 ریال و وارداتی 600 ریال به عنوان عوارض اضافه می شود.

    8-عوارض خروج از کشور سفرهای زیارتی ثابت ماند/معافیت عوارض زائرین اربعین

    نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای زائرین اربعین را از پرداخت عوارض خروج معاف کردند و مقرر کردند نرخ عوارض خروج برای سفرهای زیارتی بدون تغییر بماند. براین اساس، در سال 97 عوارض خروج از کشور برای زائرین عتبات براساس قانون بودجه سال 96 (37500 تومان هوایی و 12500 تومان زمینی) اخذ می شود.

    به موجب مصوبه مجلس، زائرین اربعین که از تاریخ 3 مهر 97 تا 22 آبان 97 از مرزهای زمینی به مقصد کشور عراق از کشور خارج می‌شوند از پرداخت عوارض خروج معاف هستند.

    9- نرخ خرید سربازی در سال آینده ثابت ماند

    با تصویب مجلس به دولت اجازه داده شد، کلیه مشمولان خدمت وظیفه عمومی که بیش از 8 سال غیبت دارند را با پرداخت جریمه معاف کند.

    براساس مصوبه مجلس، مشمولان غائب زیر دیپلم 100 میلیون ریال،‌ مشمولان غائب دیپلم 150 میلیون ریال،‌ مشمولان غائب فوق دیپلم 200 میلیون ریال، ‌مشمولان غائب لیسانس 250 میلیون ریال، مشمولان غائب فوق لیسانس 300 میلیون ریال، ‌مشمولان غائب دکترای عمومی علوم پزشکی 350 میلیون ریال، ‌مشمولان غائب دکترای تخصصی غیر علوم پزشکی 400 میلیون ریال و ‌مشمولان غائب دکترای تخصصی رشته‌های علوم پزشکی و بالاتر 500 میلیون ریال تعیین شد.

    براساس این مصوبه، به ازای هر سال غیبت مازاد بر 8 سال،‌ 10 درصد مبالغ جریمه پایه، اضافه و مدت غیبت بیش از 6 ماه، یکسال محسوب می شود.

    براساس مصوبه دیگر مجلس برای مشمولان متاهل 5 درصد و برای مشمولان دارای فرزند نیز به ازای هر فرزند 5 درصد از مجموع مبلغ هزینه کسر می‌شود.

    همچنین تخفیف 70 درصدی خرید سربازی برای فرزندان افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی پیش‌بینی شد.

    10- معافیت مالیاتی حقوق‌های کمتر از 2 میلیون و 300 هزار تومان/مالیات پلکانی برای حقوق‌های بالاتر

    نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای مقرر کردند: سقف معافیت مالیاتی در سال 1397 سالانه مبلغ دویست و هفتاد و شش میلیون ( 276.000.000)ریال تعیین می‌شود. نرخ مالیات بر کل درآمد کارکنان دولتی و غیردولتی اعم از حقوق و مزایای فوق العاده و کارانه و غیره به استثنای تبصره یک و دوی قانون مالیات‌های مستقیم مربوط به امور پژوهشی و دانشگاهی مازاد بر مبلغ مذکور تا سه برابر آن مشمول مالیات سالانه ده درصد(10%) و نسبت به مازاد سه برابر، تا چهار برابر آن مشمول مالیات سالانه پانزده درصد(15%) و نسبت به مازاد چهاربرابر، تا شش برابر بیست و پنج درصد(25%) و نسبت به مازاد شش برابر سی و پنج درصد(35%) تعیین می‌شود. میزان معافیت مالیاتی اشخاص موضوع مواد(57) و (101) قانون مالیات‌های مستقیم سالانه مبلغ دویست و شانزده میلیون (216.000.000)ریال تعیین می‌شود.

    11- حذف ممنوعیت واردات محصولات تراریخته

    در جریان بررسی بودجه همچنین با نظر کمیسیون تلفیق و تایید مجلس بند الحاقی 4 تبصره 11 لایحه بودجه که در آن مقرر شده بود «واردات هرگونه محصول تراریخته بدون مجوز وزارتخانه‌های بهداشت، جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان پدافند غیرعامل ممنوع است»، از متن لایحه بودجه «حذف» شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو