عصر بازار

رشد شاخص‌های مالی در دی‌ماه

عصر اعتبار- بر اساس یافته‌های دفتر مطالعات بازارهای مالی و بازرگانی وزارت اقتصاد، میانگین قیمت هر بشکه سبد نفتی اوپک به ۶۵.۸ دلار رسید که نسبت به آذر ۷.۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

رشد شاخص‌های مالی در دی‌ماه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، دفتر مطالعات بازارهای مالی و بازرگانی وزارت اقتصاد در گزارشی به وضعیت شاخص‌های مالی جهان و ایران در دی 1396 پرداخت.

    میانگین قیمت‌ هر بشکه سبد نفتی اوپک در مقایسه با آذر افزایش یافت. طی این دوره متوسط ارزش دلار آمریکا در برابر یورو، ین ژاپن و یوان تضعیف شد. میانگین قیمت جهانی هر اونس طلا نسبت به آذر افزایش یافت.

    کلیه شاخص‌های مورد بررسی بازارهای بورس آسیایی، اروپایی و آمریکایی نسبت به ابتدای این ماه بازده مثبت را به ثبت رساندند. بورس اوراق بهادار کشور با افزایش شاخص قیمت، ارزش و حجم معاملات مواجه بود.

    نفت‌خام

    میانگین قیمت هر بشکه سبد نفتی اوپک به 65.8 دلار رسید که نسبت به آذر حدود 7.2 درصد افزایش نشان می‌دهد. قیمت هر بشکه سبد نفتی اوپک در دی ماه به جز 4 روز پایانی که با کاهش مواجه شد، در سایر روزها روندی صعودی را طی کرد.

    انفجار در یکی از خطوط انتقال نفت لیبی، کاهش ذخایر نفت و تولید نفت آمریکا، پیش بینی افزایش تقاضای نفت از سوی چین در سال 2018 میلادی، انتشار آمار مثبت از وضعیت اقتصادی آلمان و آمریکا و تضعیف ارزش دلار از مهمترین دلایل تقویت قیمت نفت طی روزهای اول تا 25 دی است.

    علاوه براین نگرانی از انجام تعهدات اعضای اوپک به کاهش تولید نفت به دلیل افزایش فعالیت تولیدکنندگان نفت شیل و احتمال از دست دادن سهم بازار خود در برابر آمریکا، افزایش واردات نفت هند (سومین مصرف کننده بزرگ نفت جهان) و تهدید شورشیان در نیجریه مبنی بر حمله به تأسیسات نفتی این کشور در افزایش قیمت نفت طی این دوره تأثیر گذاشت. افزایش تولید نفت آمریکا پس از سه هفته کاهش و فروش سوداگرانه آن که به دنبال افزایش قیمت در هفته های گذشته رخ داد عامل اصلی افت قیمت نفت در 4 روز پایانی بود.

    طلا

    میانگین قیمت فروش هر اونس طلا در بازار لندن در دی ماه 1396 به 1319.1 دلار رسید که نسبت به آذر 4 درصد افزایش نشان می‌دهد. قیمت فروش هر اونس طلا  طی روزهای 6 تا 25 دی روندی صعودی را طی کرد و سپس در چهار روز پایانی نوسانات محدودی یافت.

    تضعیف ارزش دلار مهمترین دلیل تقویت قیمت طلا طی روزهای 6 تا 25 دی می باشد. علاوه براین اعمال تحریم های جدید علیه دو تن از مقامات کره شمالی به اتهام دست داشتن در برنامه هسته ای این کشور و تصمیم چین به عدم سرمایه گذاری بیشتر در اوراق قرضه آمریکا در تقویت قیمت طلا طی این دوره تأثیر گذاشت.
    قیمت طلا در 4 روز پایانی دی تحت تأثیر افزایش بازدهی اوراق قرضه آمریکا و اروپا کاهش محدودی را تجربه نمود و از 1333.8 دلار در روز 26 دی به 1334.9 در 29 دی رسید.

    ارز

    میانگین نرخ برابری دلار آمریکا در برابر یورو، یوان چین و ین ژاپن تضعیف شد. میانگین نرخ برابری دلار آمریکا در برابر یورو در دی 1396 به 0.8307 رسید که نسبت به آذر حدود 1.7درصد کاهش نشان می دهد. ارزش برابری دلار آمریکا در برابر یورو در دی ماه روندی نوسانی و نزولی را طی کرد. در اوایل دی ماه ارزش دلار در برابر یورو به دلیل تعطیلات سال نو میلادی و کم بودن حجم معاملات با کاهش مواجه شد.

    علاوه بر این انتشار خبر تصمیم چین مبنی بر عدم سرمایه گذاری بیشتر در اوراق قرضه آمریکا و توافق حزب آنگلا مرکل برای ائتلاف با حزب سوسیال دموکرات و کاهش نگرانی در خصوص وضعیت سیاسی آلمان موجب افت ارزش دلار در برابر یورو در نیمه اول دی ماه شد.

    در روزهای 18 و 19 دی ارزش برابری دلار آمریکا در برابر یورو تحت تأثیر خرید دلار توسط معامله گران که به دنبال کاهش قیمت آن در هفته های گذشته رخ داد، تقویت شد.

    طی روزهای 20 تا 29 دی ارزش برابری دلار آمریکا در برابر یورو با کاهش مواجه شد. افت شاخصهای سهام آمریکا، احتمال تعطیلی دولت آمریکا در صورت عدم تصویب بودجه اضطراری دولت در مجلس سنای این کشور و بهبود رشد اقتصادی منطقه یورو از دلایل اصلی تضعیف ارزش دلار در برابر یورو طی این دوره هستند.

    بازار داخلی ارز و طلا

    در دی 1396، میانگین قیمت فروش دلار آمریکا و یورو در بازار ارز تهران به ترتیب به 43174 و 53323 ریال رسید که نسبت به آذر به ترتیب افزایشی معادل 3.6 و 6.3 درصد را نشان می‌دهد. همچنین میانگین قیمت فروش سکه بهار آزادی طرح جدید به 14.6 میلیون ریال رسید که نسبت به آذر حدود 3.8 درصد افزایش نشان می‌دهد.

    بورس‌های بین‌المللی

    در انتهای دی 1396 کلیه شاخص‌های مورد بررسی بازارهای بورس آسیایی، اروپایی و آمریکایی نسبت به ابتدای این ماه بازده مثبت را به ثبت رساندند.

    طی دی 1396، عملکرد مثبت بازار مواد خام عمدتا ناشی از انتشار گزارشات مثبت از بخش تولید کارخانه‌ای چین، منطقه یورو و آمریکا، منجر به افزایش قیمت سهام شرکت‌های بزرگ تولیدکننده این مواد شد.

    بورس اوراق بهادار ایران

    شاخص کل بورس اوراق بهادار ایران طی دی ماه بازده 2.1 درصدی را به ثبت رسانید و از 96816 واحد در ابتدای دی ماه به 98817.3 واحد در انتهای آن رسید. همچنین این شاخص در انتهای دی ماه نسبت به انتهای آذر ماه 3.5 درصد افزایش یافت طی دی 1396 در بازار نقدی بورس اوراق بهادار در مجموع 22893.6 میلیون سهم به ارزش 52124.9 میلیارد ریال معامله شد که نسبت به ماه گذشته از نظر حجم 2.9 درصد و از نظر ارزش 11.1 درصد افزایش داشت.

    بورس کالا و فرابورس

    طی دی 1396 در بورس کالا 2192 هزار تن محصول به ارزش 45912.6 میلیارد ریال مبادله شد که نسبت به ماه قبل از نظر حجم و ارزش به ترتیب 2.8 و 5.8 درصد افزایش داشتند.. شاخص فرابورس ایران از 1092.5 واحد در ابتدای دی 1396 به 1083.5 واحد در انتهای آن رسید و 0.8 درصد کاهش را به ثبت رسانید.

    با این وجود،  شاخص فرابورس در انتهای دی ماه نسبت به انتهای آذر ماه معادل 0.2 درصد افزایش یافت. حجم معاملات صورت گرفته طی دی 1396 در فرابورس ایران نسبت به ماه گذشته 9.1 درصد افزایش داشت و از 7.7 میلیارد ورقه بهادار به 8.4 میلیارد ورقه بهادار رسید. ارزش معاملات در مدت مذکور نسبت به ماه قبل 27.2 درصد کاهش یافت و از 58680 میلیارد ریال به 42723 میلیارد ریال رسید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو