عصر بازار

یک کارشناس اقتصاد مطرح کرد:

افزایش حجم نقدینگی نامولد در اقتصاد کشور

عصر اعتبار- یک کارشناس‌ اقتصاد گفت: شوک ارزی که در پی افزایش قیمت دلار اتفاق افتاده به صورت دوره‌ای تکراری بوده است.

افزایش حجم نقدینگی نامولد در اقتصاد کشور
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، عباس بهنود با اشاره به افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر، اظهار کرد: در رابطه با موضوع ارز با یک تکرار مواجه هستیم، افزایش ناگهانی نرخ دلار بارها در گذشته تکرار شده است.

    وی با اشاره به برخی دلایل افزایش نرخ ارز، افزود: در حال حاضر حجم نقدینگی و درصد رشد نقدینگی کشور نسبت به مجموع درصد رشد GDP و رشد تورم بالاست که این مهم سبب افزایش حجم نقدینگی نامولد در اقتصاد کشور می‌شود.

    این کارشناس اقتصاد، مشکل وجود نقدینگی نامولد را مربوط به بیش از 20 سال قبل در اقتصاد کشور دانست و ادامه داد: دلالان نامولد اقتصادی عمده حجم نقدینگی غیرمولد را با تصاحب و هدایت آن به برخی از بازارها باعث التهاب شده که ورود این بخش به بازارهایی از جمله بازار ارزی سبب نوسانات شدیدی در نرخ دلار شده است که به صراحت می‌توان گفت که نحوه عملکرد این نوع بازارهای ملتهب باعث بازتوزیع درآمدی به سمت منفی شده و صد البته ضریب جینی جامعه بدتر خواهد شد.

    بهنود با اشاره به تاثیر قاعده انتظارات آتی از بازارها و اینکه در ایران این قاعده بسیار خوب عمل می‌کند، خاطرنشان کرد: بخشی از افزایش نرخ ارز ناشی از بحث روانی و انتظارات تورمی در این نوع بازارها است، چرا که سال‌ها اقتصاد ایران شاهد هیجان‌های کاذب در بازارهایی از جمله مسکن، زمین، دلار و ... به ویژه در اواخر و اوایل ماه‌ها از سال بوده و این امر انتظارات توهمی را برای افراد ایجاد می‌کند.

    این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه با بیان اینکه بانک‌ها عامل دیگر افزایش نرخ دلار هستند، یادآور شد: بانک‌های خصوصی خود بر افزایش نرخ دلار دامن زده و علاوه بر آن دولت‌ها و بانک مرکزی نیز در این افزایش موثر هستند، چرا که بانک مرکزی به دلیل عدم شفاف‌سازی‌های عملکرد بانک‌ها و نیز عدم اجرای دقیق آن و دولت نیز برای کسب منابع مالی بیشتر (در راستای تامین کسر بودجه) از محل افزایش نقدینگی و نیز افزایش نرخ ارز منابع جدیدی را برای خود به وجود آورده‌اند.

    وی تصریح کرد: در شرایط حال حاضر اقتصاد ایران بهترین نوع سیاست نرخ ارز، همان تعیین نرخ ارز دستوری است، چرا که در بازار ارز ایران عمق و اصالت برای آن نمی‌توان متصور شد و اینکه چرا بازار ارز عمق و اصالت ندارد؟ باید گفت بازار تعریف خاص خود را داشته و بایستی هم در طرف عرضه و هم در طرف تقاضا تعدد بازیگران وجود داشته باشد تا بازار تاثیر زیادی از رفتار یک بازیگر خاص نداشته باشد که در بازار ارز چنین شرایطی وجود نداشته و باید نرخ ارز توسط دولت کنترل شود. پس بر اساس توضیحات گفته شده، در حال حاضر قیمت ارز حبابی بوده و قیمت واقعی دلار باید نرخی به مراتب خیلی پایین‌تر از این رقم‌ها باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو