عصر بازار

استقبال بازرگانان از سامانه جدید ارزی

عصر اعتبار- سامانه جدید ارزی بانک مرکزی با عنوان نیما با ایجاد فضای رقابتی برای تامین ارز مورد استقبال بازرگانان قرار گرفته است.

استقبال بازرگانان از سامانه جدید ارزی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی(نیما) از 28 بهمن‌ماه سال جاری به صورت آزمایشی کار خود را آغاز کرده و از هفتم بهمن‌ماه امکان ثبت درخواست الکترونیکی ارز برای بازرگانان به وجود آمده است.

    بازرگانان می‌توانند با مراجعه به سامانه جامع تجارت، درخواست خود را برای تامین ارز ثبت سفارشات غیربانکی انجام دهند. این اطلاعات به صورت سیستمی و برخط به سامانه نیما منتقل می‌شود و در ادامه بازرگانان پیشنهادهای ارائه شده از سوی صرافی‌ها را مشاهده و در نهایت نسبت به خرید ارز اقدام می‌کنند.

    بر همین اساس بانک مرکزی با همکاری سازمان توسعه تجارت جلسات توجیهی را برای آموزش سامانه و همچنین دریافت پیشنهادات با صرافی‌های منتخب و بازرگانان برگزار کرده و با راه‌اندازی آزمایشی سایت سعی در رفع ایرادات احتمالی آن داشته است.

    ثبت درخواست‌ها برای ارزهای یورو و یوآن  در فاز نخست امکان پذیر بوده که بنا بر اعلام مسئولان بانک مرکزی امکان درخواست برای سایر ارزها نیز قرار است از امروز به سامانه اضافه شود.

    بررسی‌های میدانی  حاکی از استقبال بازرگانان از این سامانه برای تامین ارز مورد نیاز است. ایمان سعیدی، مدیر بازرگانی شرکت پرساطب که در جلسه آموزش سامانه نیما شرکت کرده بود، درباره مزایا و معایب سامانه جدید گفت: یکی از مهمترین مزایای این سامانه رقابتی بودن قیمت ارز است.

    وی، امکان خرید ارز از سامانه جامع تجارت را از دیگر مزیت‌های این سامانه عنوان کرد و افزود: رتبه‌بندی صرافی‌ها و معرفی صراف‌های معتبر نیز از دیگر مزایای این سامانه است.

    سعیدی تصریح کرد: در حال حاضر خرید دو ارز یورو و یوان از طریق سامانه انجام می‌شود که بهتر است سایر ارزها نیز به سامانه اضافه شود.

    رضا میهن‌دوست، مدیرعامل یک شرکت واردکننده تجهیزات صنعتی نیز درباره سامانه نیما، گفت: سامانه نیما موجب تسریع و تسهیل در خریداری ارز مورد نیاز شرکت‌ها می‌شود و برخی مشکلات پیش روی تجار را در این زمینه رفع می‌کند.

    وی افزود: این سامانه موجب ایجاد امنیت و امکان نظارت بیشتر خواهد شد و اطمینان‌بخشی بیشتری را برای خریداران ارز و همچنین صرافی‌ها به همراه خواهد داشت.

    میهن‌دوست ادامه داد: همچنین قرار شده که سیستم انتقال وجه بدون محدودیت سقف نیز در این سامانه راه‌اندازی شود که یکی از مزیت‌های بسیار مهم استفاده از این سامانه خواهد بود.

    مرتضی آقابگلو، معاون بازرگانی یک شرکت واردکننده تجهیزات دیجیتال نیز با اشاره به انجام حجم بالایی از معاملات تامین ارز به روش غیربانکی، اظهار داشت: سامانه نیما می‌تواند کمک زیادی به خریداران ارز برای شناسایی صرافی‌های معتبر و دسترسی آسان‌تر به صرافی‌ها داشته باشد.

    وی، دسترسی به اطلاعات قیمتی همه صرافی‌ها را از مزایای مهم این سامانه عنوان کرد و افزود: این سامانه می‌تواند فضای رقابتی برای خرید و فروش ارز را تقویت کرده و کمک کند تا خریداران، ارز را به قیمت مناسب‌تری خریداری کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو