عصر بازار

اولین شریک اروپایی ایران بعد از برجام کیست؟

عصر اعتبار- بررسی وضعیت روابط اقتصادی ایران با کشورهای مختلف نشان می‌دهد که فرانسه بعد از برجام مهمترین شریک اقتصادی ایران بوده و طی دو سال گذشته سطح روابط دو کشور مسیر صعودی را طی کرده است.

اولین شریک اروپایی ایران بعد از برجام کیست؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، طی حدود دو سال که از برجام می‌گذرد در میان کشورهای اروپایی فرانسه روابط گسترده‌تری در میان کشورهای اروپایی با ایران داشته است و در این مدت هیات‌های اقتصادی و سیاسی زیادی از دو کشور در رفت و آمد بودند. رفت و آمدهایی که صرفا در حد مذاکره و گفت‌وگو مانند خیلی از هیات‌های دیگری که به ایران آمدند باقی نماند و قراردادهایی میان ایران و فرانسه به امضا رسید.

    بعد از برجام رئیس جمهور کشورمان به همراه هیات بلند پایه‌ای از مقامات دولتی و همین طور بخش خصوصی به فرانسه سفر کرد و چندین هیات هم از فرانسه با حضور وزیر خارجه این کشور به ایران انجام شد که عمده اهداف این سفرها اقتصادی بود.

    با وجود آنکه بعد از برجام آمریکا محدودیت‌های زیادی را برای روابط با ایران انجام داده است و به ویژه در زمینه روابط بانکی دنیا با ایران سنگ اندازی کرده است، اما فرانسه با وجود این شرایط روابط خود با ایران را با سرعت قابل توجهی گسترش داده است و قراردادهای مختلفی را در همین دو سال با ایران امضا کرده است.

    پیش از سال‌های تحریم‌ فرانسه و ایران شرکای مهمی برای یکدیگر بودند و بعد از برجام مجددا روابط دو کشور به  سمت دوران پیش از تحریم‌ها حرکت کرد. به دنبال این توسعه روابط قراردادی با شرکت توتال برای توسعه فاز یازده پارس جنوبی بسته شد. همچنین قراردادی برای حضور شرکت پژو در ایران منعقد شد و قراردادهایی هم با سایپا و ایران خودرو امضا شد.

    خرید هواپیما ایرباس از فرانسه، قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک در تولید محصولات کشاورزی، تفاهم نامه‌های تولید مشترک ماهی، انتقال فن آوری دانه های روغنی از فرانسه، بازسازی فرودگاه مشهد توسط یک شرکت فرانسوی و تفاهم نامه تولید دارو در حوزه سلامت از دیگر فعالیت های اقتصادی مشترک بین ایران و فرانسه در دوران پسابرجام است.

    البته ظرفیت‌های قابل‌توجهی برای همکاری بین ایران و فرانسه در زمینه‌های مختلف از جمله حمل‌ونقل هوایی، نیروگاه، الکترونیک، مخابرات، نفت و گاز وجود دارد که هنوز از بسیاری شان استفاده نشده است.

    همچنین میزان مبادلات تجاری دو کشور در 9 ماهه سال 2016 نسبت به مدت مشابه سال 2015 از 435.5 میلیون یورو به 1.301 میلیارد یورو افزایش یافت. حجم روابطی که بالاترین سطح روابط اقتصادی ایران با یک کشور اروپایی است.

    فرانسه از سال‌های دور در صنایع ایران حضور داشته و به همین دلیل با وجود آنکه روابط دو کشور در دوران تحریم سیر نزولی پیدا کرد، اما هیچ‌گاه این روابط به طور کلی قطع نشده است و اکنون فرصتی شده که بار دیگر روابط دو کشور به سمت توسعه حرکت کند.

    به گفته کارشناسان و فعالان اقتصادی تحریم‌ها، روابط بانکی و خطوط فاینانس را با محدودیت‌هایی مواجه کرده است و غلامحسین شافعی - رئیس اتاق بازرگانی ایران - تصریح می‌کند که آثار این تحریم‌ها هنوز وجود دارد. به گفته او با این وجود فرانسه سازوکارهایی برای مقابله با این محدودیت‌ها اتخاذ کرده، از جمله اختصاص اعتباراتی برای سرمایه‌گذاری، اعطای ضمانت‌های صادراتی، ارائه وام‌های مستقیم دولتی به پروژه‌های سرمایه‌گذاری در ایران و همچنین اعطای اعتبارات خرید از سوی بانک‌های دولتی از جمله این اقدامات است.

    در تازه‌ترین دیدار میان رئیس پارلمان بخش خصوصی ایران و سفیر فرانسه در ایران، غلامحسین شافعی تصریح می‌کند که مهمترین مانع بر سر راه افزایش روابط اقتصادی و تجاری ایران و فرانسه مسائل بانکی است که به گفته او باید راهکاری برای او اندیشیده شود.

    به گفته رئیس اتاق بازرگانی ایران در حال حاضر تجارت دوجانبه بین ایران و فرانسه به شرایط میزان مبادلات دو کشور در زمان پیش از تحریم‌ها بازگشته و طبق آمار مربوط به سال 2017 میزان مبادلات دو کشور برابر با 3.8 میلیارد یورو بوده که 2 میلیارد یوروی آن به خریدهای نفتی توتال اختصاص دارد.

    با این وجود به نظر ایران و فرانسه ظرفیت‌های فراوانی برای همکاری با هم دارند و طبیعتا با رفع موانع بانکی حجم مبادلات تجاری و سرمایه گذاری مشترک میان دو کشور می‌تواند در سطح بهتری اتفاق بیفتد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو