عصر بازار

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی تشریح کرد:

لزوم اصلاح تدریجی قیمت ارز

عصر اعتبار- معاون اسبق ارزی بانک مرکزی گفت: به مدل‌های محاسبه نرخ ارز چندان اعتقاد ندارم و معتقدم نرخ واقعی ارز همان نرخ معاملاتی در بازار ارز است.

لزوم اصلاح تدریجی قیمت ارز
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، سید کمال سید علی  با بیان اینکه علاوه بر برنامه‌ها و طرح‌های کوتاه مدت برای کنترل بازار ارز، باید برنامه‌های بلند مدت هم در دستور کار قرار گیرد، اظهارداشت: اگر بانک مرکزی از این چالش عبور کند باید برای تغییرات تدریجی نرخ ارز برنامه‌ریزی کند.

    وی افزود: با توجه به نرخ تورم و تحولات اقتصادی باید به‌گونه‌ای سیاست‌گذاری شود که فشار از روی ارز برداشته و به سایر بازارها منتقل شود.

    معاون اسبق ارزی بانک مرکزی با اشاره به لزوم هدف‌گذاری یکساله برای نرخ ارز توسط بانک مرکزی، گفت: برای ایجاد ثبات در بازار ارز، باید نرخ یکساله ارز هدف‌گذاری شود به این معنا که قرار است بهای ریال در برابر ارزهای عمده از جمله دلار تا چه میزان تضعیف شود.

    وی با اشاره به شوک ارزی ماه‌های اخیر، گفت: متاسفانه به برخی مسائل و مولفه‌های اصلی سیاست‌گذاری ارزی توجه نشد و تصمیماتی اتخاذ شد که زمینه را برای افزایش نرخ ارز فراهم کرد.

    سید علی در پاسخ به این نکته که بانک مرکزی و برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند نرخ ارز با توجه به بررسی نسبت برابری ریال به دلار به میزان قابل توجهی کمتر از نرخ‌های فعلی است، گفت: بنده به مدل‌های محاسبه نرخ ارز چندان اعتقاد ندارم و معتقدم نرخ واقعی ارز همان نرخ معاملاتی در بازار ارز است.

    وی تصریح کرد:‌ البته اینکه بازار ارز را باید شفاف و از وجود عوامل و دلالان اخلالگر در روند معاملات خالی کرد، نظر درستی است و باید حتما پیگیری شود، اما وقتی بازار نرخ دلار را به عنوان مثال 4800 تومان تعیین می‌کند، نمی‌توانیم بگوییم نرخ ارز 4500 تومان است.

    این کارشناس ارزی تاکید کرد: یکی از راهکارهای پیش روی بانک مرکزی برای ایجاد آرامش و ثبات در بازار ارز، هدف‌گذاری نرخ ارز در مدت یک سال و اصلاح تدریجی نرخ در طول سال است تا بازار شاهد جهش یکباره قیمت‌ها نباشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی