عصر بازار

مدیرعامل شرکت بورس اعلام کرد:

شروط بورس استانبول برای پذیرش شرکت‌های ایرانی

عصر اعتبار- مدیرعامل شرکت بورس می گوید چند شرکت هستند که مراحل پذیرششان در بورس تهران و بورس استانبول هم زمان دنبال می شود او تاکید می کند که همکاری با بورس استانبول به مرحله اجرایی رسیده و لازمه نهایی شدن آن گزارشگری مالی بین‌المللی توسط شرکت‌ها و رعایت حاکمیت شرکتی است.

شروط بورس استانبول برای پذیرش شرکت‌های ایرانی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا ، حسن قالیباف اصل ، درباره اینکه بورس تهران با چند بورس خارجی همکاری دارد، گفت: ما با دوازده بورس در دنیا تفاهم همکاری بسته‌ایم ولی برای همکاری با بورس استانبول به صورت اجرایی جلو رفته‌ایم. چند شرکت هستند که بحث پذیرش‌شان در بورس استانبول و بورس تهران به صورت همزمان دنبال می شود.

    وی تاکید کرد: بورس استانبول دو موضوع جدی را مطرح کرده که یکی بحث حاکمیت شرکتی است که شرکت‌ها باید در این مورد گزارشگری مناسبی داشته باشند. موضوع دیگر بحث IFRS  است که شرکت ها باید صورت های مالی خود را به صورت  گزارش‌گری مالی با استاندارد بین المللی بدهند. این جزو الزامات پذیرش در بورس استانبول است این دو  مورد حتما باید رعایت شود که شرکت ایرانی بتواند در بورس استانبول حضور داشته باشد. شرکت‌هایی که می خواهند تامین مالی بین المللی کنند باید این مسیر را بروند تا بتوانند از یک بازار خارجی تامین مالی کنند. تامین مالی نمی تواند فقط داخلی باشد. بنگاه های اقتصادی ما باید نگاهی به بیرون داشته باشند با توجه به فرصت های رشدی که در کشور وجود دارد. شرکت های ما باید در این زمینه حرکت داشته باشند.

    قالیباف درباره لزوم رونق دربازار سهام گفت: از طرف بنگاه های اقتصادی باید به رونق در بازار سرمایه توجه شود آقای وزیر هم گفتند که ما زمانی می توانیم از بورس برای تامین مالی استفاده کنیم که در بورس یا بازار سهام رونق وجود داشته باشد، در زمان رکود که نمی شود از طریق بازار سرمایه تامین مالی کرد.

    مدیرعامل شرکت بورس ادامه داد: شرکت‌ها می توانند از طریق انواع اوراق بهادار موجود در  بازار سرمایه تامین مالی کنند. صکوک، اوراق مشارکت، اوراق اختیار فروش تبعی یک امکان خوبی برای تامین مالی بنگاه های اقتصادی است . این ابزار ها در زمان رونق برای ورود شرکت ها به بورس ابزار خوبی است. علاوه بر این در زمان رونق عرضه های اولیه می تواند ادامه پیدا کند.

    وی درباره دستورالعمل جدید توقف و بازگشایی نمادها گفت: به طور کلی باید بگویم شرکتی که گزارش‌های مالی‌اش را ندهد تعلیق نمی‌شود بلکه در فرایند تعلیق قرار می گیرد. مثلا اگر شرکتی گزارش یک ماهه خود را ندهد و یا دیر بدهد این شرکت در فرایند تعلیق قرار می گیرد و در کنار نمادش علامتی گذاشته می شود که نشانه این است شرکت گزارش نداده تا سهامداران آگاه باشند. اگر شرکتی گزارش یک ماهه خود را ندهد ما این شرکت را به هیات پذیرش گزارش می دهیم تا  در موردش تصمیم گیری شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی