عصر بازار

معاون پژوهشی وزیر علوم:

نرخ بیکاری دانش‌آموختگان ۱۸.۵ و برای بیسوادان ۹ درصد است

عصر اعتبار- معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به آمار بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی گفت: بر اساس آمارهای منتشر شده نرخ کل بیکاری کشور در سال ۹۴، ۱۲.۸ درصد بوده است که این نرخ برای دانش‌آموختگان دانشگاهی ۱۸.۵ درصد و برای بیسوادان ۹ درصد بوده است.

نرخ بیکاری دانش‌آموختگان ۱۸.۵ و برای بیسوادان ۹ درصد است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، دکتر مسعود برومند در پنجاه و یکمین اجلاس سراسری معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در ساختمان  وزارت علوم، افزود: صنعت، دانشگاه را غیرحرفه‌ای می‌داند و معتقد است مستندات را به خوبی ارائه نمی‌دهند و صنعت دانشگاه را رقابت‌پذیر نمی‌داند و زود جواب می‌خواهد، در حالی که پروژه‌های دانشگاهی زمان‌بر است.

    وی با اشاره به چالش‌های اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی اظهار کرد: فاصله بین بخش صنعت و آموزش‌های دانشگاهی و عدم انطباق این آموزش‌ها با نیازهای بازار کار مشکل اساسی است که منجر به افزایش مستمر نرخ بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی می‌شود.

    برومند یکی از دلایل مهم بروز بی‌کاری در میان دانش‌آموختگان را عدم کسب مهارت‌های مورد نیاز بازار کار در دوره تحصیل آنها دانست و یادآور شد:  در اسناد بالادستی مانند سیاست‌های کلی اشتغال که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است بر توام کردن آموزش،‌مهارت و جلب همکاری بنگاه‌های ا قتصادی تاکید کرده است.

    معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برنامه اشتغال فراگیر مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را از دیگر اسنادی دانست که بر اشتغال دانش‌آموختگان تاکید دارد و یادآور شد:  آمارهای موجود در خصوص اشتغال دانش‌آموختگان که بر مبنای آخرین گزارش‌ وزارت تعاون، کار ورفاه امور اجتماعی در سال 95 منتشر شده است، نشان می‌دهد نرخ بیکاری در میان افراد تحصیل‌کرده جامعه بیشتر است.

    وی اضافه کرد:‌ بر اساس این آمارها در دوره دکتری تخصصی تعداد 115 هزار و 191نفر، در دوره دکتری حرفه‌ای 78 هزار و 15 نفر، در دوره کارشناسی ارشد 784 هزار و 766 نفر  و در دوره کارشناسی 2 میلیون و 558 هزار و 66 نفر  مشغول به تحصیل هستند.

    برومند تاکید کرد: بر اساس این آمارها نرخ بیکاری کل کشور در سال 94 حدود 12.8 درصد گزارش شد که این نرخ در میان دانش‌آموختگان دانشگاهی 18.5 درصد و در دوره تحصیلات عمومی  11.7 درصد و در میان بیسوادان 9 درصد بوده است.

    معاون پژوهشی وزیر علوم تاکید کرد:‌ این آمار نشان می‌دهد نرخ بیکاری در میان افراد تحصیل‌کرده بیشتر است.

    وی با تاکید بر اینکه باید برای اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی باید هوشمندانه عمل کنیم، اضافه کرد: در این راستا باید در جهت ارتقای توانمندی‌های مهارت‌های شغلی و حرفه‌ای دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاهی اقدام شود، ضمن آنکه لازم است تا مشاوره‌هایی برای هدایت شغلی و آموزشی در راستای توانمندسازی دانشجویان در شناخت دوره‌های مهارتی، حرفه‌ای، مشاغل و تطابق تحصیلات با مشاغل موجود ارائه شود.

    برومند برگزاری جلسات برای رفع این چالش را از جمله اقدامات این وزارت‌خانه نام برد و گفت:‌ بر این اساس دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم جلسات مشترکی را با نمایندگان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای، دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای و دانشگاه علمی کاربردی برگزار کرده است.

    به گفته وی، بررسی برخی از دوره‌های مهارت‌افزایی در دانشگاه‌های کشور مانند مدرسه اشتغال دانشگاه صنعتی شریف و «واحد سه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر» و بررسی ساختار و چگونگی فعالیت‌های مراکز جوار دانشگاه که توسط سازمان فنی‌وحرفه‌ای فعالیت می‌کنند از جمله اقدامات انجام شده در دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم بوده است.

    برومند، همچنین با تاکید بر لزوم کاهش تصدی‌گری دولت، درگیر کردن مردم در حوزه کسب و کار و استفاده بهینه از بازارهای داخلی را از دیگر اقدامات مهم برای رفع چالش بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی نام برد و گفت:‌ بر این اساس لازم است تا بر بهبود کیفیت نیروی کار متمرکز شویم، ضمن اینکه باید نسبت به مهارت‌آموزی دانش‌آموختگان اقدام کنیم.

    معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه در این راستا اقدامات قانونی زیادی وجود دارد، اظهار کرد: این الزامات ما را وادار می‌کند تا نسبت به ارائه آموزش‌های متناسب با بازار کار اقدام کنیم.

    وی رصد بازار اشتغال دانش‌آموختگان و برنامه‌ریزی برای مشارکت تمام دانشگاه‌های کشور را از جمله اقدامات ضروری برای رفع این مشکل ذکر کرد و گفت:‌ دانشگاه‌ها ارکان توسعه استان‌ها هستند؛ از این رو باید نقش مهمی در کاهش بیکاری دانش‌آموختگان داشته باشند.

    معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بخش دیگری از سخنان خود به همکاری وزارت علوم با دیگر دستگاه‌ها برای افزایش مهارت‌افزایی دانش‌آموختگان اشاره کرد و گفت: بر این اساس مذاکراتی با سازمان نیروهای مسلح داشتیم که این مذاکرات در راستای افزایش اثربخشی خدمت سربازی در راستای توسعه توانمندی سربازان مشمول بوده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی