عصر بازار

قائم مقام معاون علمی و فناوری رئیس جمهور :

حجم روابط خارجی و تعامل فناورانه ایران با خارج در حال افزایش است

عصر اعتبار- قائم مقام معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در امور بین الملل گفت: همواره از مناسبات و تعاملات فناورانه با کشورها استقبال کرده و حجم روابط خارجی و تعاملات اقتصادی و فناورانه ایران با کشورهای دیگر در حال افزایش است.

حجم روابط خارجی و تعامل فناورانه ایران با خارج در حال افزایش است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا ، علی مرتضی بیرنگ روز چهارشنبه در همایش اقتصادی ایران و چین در شانگهای افزود: یکی از برنامه های معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری ایران ایجاد بستر و زمینه لازم در توسعه همکاری میان شرکت های دانش بنیان ایران و همتایان آنها در سایر کشورها است.

    او گفت: جمهوری اسلامی ایران در دوران تحریم با جدیت و تلاش به توسعه اقتصاد خود پرداخته و دستاوردهای چشمگیری را در زمینه‌های مختلف بدست آورده است.
    به گفته وی دانشمندان و متخصصین ایران، در دانشگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری مشغول فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی و توسعه فناوری هستند.
    قائم مقام معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در امور بین الملل افزود: ایران، رتبه 5 را در حوزه نانو فناوری و رتبه 16 در حوزه بیوتکنولوژی را داراست و سرعت رشد علمی ایران چشمگیر است.
    بیرنگ افزود: دولت ایران برای تسریع ایجاد و رشد شرکت‌های دانش‌بنیان، قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را در سال 2013 اجرایی کرده است و در طول این چند سال، بیش از 3300 شرکت دانش‌بنیان با چندهزار محصول هایتک شناسایی شده است.
    به گفته وی دولت ایران حمایت‌هایی از جمله معافیت مالیات برای 15 سال، معافیت از پرداخت عوارض، امکان استقرار در داخل شهرها و اعطای تسهیلات مالی مختلف را در دستور کار خود قرار داده است.
    او گفت: همچنین صندوقی با عنوان صندوق نوآوری و شکوفایی با بودجه‌ای بالغ بر 800 میلیون دلار ایجاد شده است و شرکت‌ها می‌توانند برای تامین مالی پروژه‌های خود از منابع این صندوق تسهیلات دریافت کنند.
    بیرنگ افزود: در حال حاضر 39 پارک فناوری و بیش از 300 مرکز رشد در حال فعالیت هستند و از 2 سال گذشته تاکنون، شتاب دهنده‌های متعددی برای ایجاد و رشد استارتاپ‌ها ایجاد شده و همه این‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان خصوصی خدمات ارائه می‌کنند و ما در حال تکمیل حلقه‌های زنجیره تجاری‌سازی هستیم و هدفگذاری دولت ایران، پیاده‌سازی کامل نظام ملی نوآوری در کشور است.
    قائم مقام معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در امور بین الملل افزود: همچنین صادرات محصولات با فناوری متوسط و بالا در ایران طی سالهای اخیر رشد فزایندهای داشته که تاثیر مهمی در مثبت شدن تراز تجاری کشور ایفا کرده است.
    بیرنگ افزود: علیرغم منابع غنی نفت و گاز در کشور، تلاش نموده‌ایم تا از معضل شایع «نفرین منابع» خلاصی یابیم در همین راستا در سال‌های اخیر صنعت ما در مقیاس و تنوع توسعه یافته است و ایران اکنون متنوع‌ترین اقتصاد را با کمترین وابستگی به نفت و گاز، یعنی کمتر از 20درصد تولید ناخالص داخلی، در میان کشورهای نفتی غرب آسیا دارد.
    قائم مقام معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در امور بین الملل گفت: این تلاش مداوم، ما را برای گذار به اقتصاد مبتنی بر دانایی و نواوری آماده نموده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی