عصر بازار

شاخص دلار بر اونس طلا چیره شد؛

تغییر قواعد بازی فدرال رزرو؟

عصر اعتبار- اولین سخنرانی «جی پاول» با سمت ریاست فدرال رزرو در حضور کمیته مالی کنگره ایراد شد. پیامد این سخنرانی برای بازار جهانی، تقویت شاخص دلار و افت اونس طلا بود. شاخص دلار پس از نشست کنگره به بالای ۵/ ۹۰ واحد رسید و اونس فلز زرد به زیر ۱۳۲۰ دلار سرک کشید. از نظر تحلیلگران، محور‌های اصلی در اظهارات پاول، چشم‌انداز تورمی، رشد اقتصادی مناسب و شدت انقباض بودند.

تغییر قواعد بازی فدرال رزرو؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، پاول رشد نرخ تورم معیار فدرال رزرو و رسیدن آن به هدف 2 درصدی را در دسترس توصیف کرد و رشد اقتصادی را که ایالات‌متحده در حال حاضر تجربه می‌کند، نشانه سلامت اقتصاد آمریکا دانست. محور سومی که کارشناسان از لابه‌لای اظهارات پاول بیرون کشیده‌اند، بروز دیدگاه افزایش شتاب رشد نرخ بهره هدف است. با این اوصاف، 3 نوبت کنونی که برای افزایش نرخ بهره در نظر گرفته شده‌اند ممکن است به 4 نوبت تبدیل شود. بروز این گمانه‌ها، شاخص دلار را در مسیر صعودی و اونس طلا را وارد کانال نزولی کرد.
    «پاول» در برابر کنگره حاضر شد

    اولین گزارش سیاست پولی فدرال رزرو با ریاست «جرومی پاول» به کمیته خدمات مالی کنگره ارائه شد. سه‌شنبه شب در واشنگتن از وضعیت نیمه‌پایانی سیاست پولی در آمریکا پرده‌برداری شد و نتایج آن به شدت بر روند بازارهای جهانی اثر گذاشت. اظهارات سکاندار تازه‌نفس فدرال رزرو از سوی کارشناسان با رویکرد «باز»ی (Hawkish) توصیف شده‌ است. رویکرد پولی جناح بازها بیشتر به سمت رشد نرخ بهره و انقباض گرایش دارد. در واقع، این دسته زمانی که تورم روبه افزایش باشد و چشم‌انداز رشد اقتصادی به اندازه کافی خوشبینانه توصیف شود، فشار خود را متوجه رشد نرخ بهره می‌کنند. با اینکه پاول یک سیاست‌گذار میانه‌رو تلقی می‌شد و تداوم سیاست پولی گذشته فدرال رزرو در این دوره احتمال زیادی داشت؛ اما آنچه در سخنان سه‌شنبه سکاندار پولی بیشتر جلوه داشت، دیدگاه وی نسبت به چشم‌انداز تورم، وضعیت اقتصادی و نحوه برقراری تعادل لازم در سیاست‌های پولی و مالی بود. او تورم هدف فدرال رزرو را در حال دستیابی عنوان کرد؛ یعنی تورم 2 درصدی با معیار شاخص PCE (شاخص مخارج شخصی مصرف‌کنندگان) در آینده نزدیک ثبت خواهد شد. البته آخرین گزارش این شاخص از تورم سالانه 5/ 1‌درصدی حکایت داشت که در نوبت بعدی که یک مارس منتشر می‌شود، رشد خواهد کرد. دومین محور سخنان پاول، سلامت اقتصاد روبه رشد ایالات‌متحده بود. او رشد دستمزدها، افزایش مصارف در بخش‌های گوناگون و بهبود بهره‌وری نیروی کار را وعده داد. در این میان، سیگنال سومی نیز به بازارها ارسال شد که رئیس فدرال رزرو در سخنان خود به آن اشاره مستقیم نکرده بود؛ احتمال 4 نوبت رشد نرخ بهره در سال 2018 به‌رغم برنامه‌ریزی پیشین که 3 نوبت را پوشش می‌داد. بلافاصله پس از سخنرانی پاول، چشم‌انداز رشد تورم از سوی بازارها با چشم‌انداز رشد بیشتر نرخ بهره همراه شد. طبق ابزار محاسباتی بلومبرگ که براساس نرخ‌های آتی صندوق فدرال معین می‌شود، احتمال 4 نوبت رشد نرخ بهره در سال‌جاری میلادی ظرف چند ساعت از 22 درصد به بالای 34 درصد رسید. سیگنال شتاب اعمال رشد نرخ بهره، مطابق با انتظارات به سود شاخص دلار عمل کرد. شاخص دلار پس از سخنرانی سکاندار پولی آمریکا صعودی شد و تا عصر دیروز به بالای مرز 5/ 90 واحدی نیز رسید. در همین حین اونس طلا که با خطر تقویت دلار مواجه شده بود، از سقف 1337 دلاری سه‌شنبه تا قیمت1320دلاری در ساعت 21 دیروز افت کرد. در کنار افزایش گمانه‌های انقباضی، گزارش شاخص اطمینان مصرف‌کننده CB نیز عامل قدرتمندی برای رشد شاخص دلار شد.
    اطمینان مصرف‌کنندگان به اقتصاد آمریکا

    شاخص اطمینان مصرف‌کننده CB در شرایطی روز سه‌شنبه منتشر شد که بیشترین مقدار این شاخص از سال 2000 میلادی تاکنون به ثبت رسید. اطمینان مصرف‌کننده نمای کلی از دیدگاه عمومی نسبت به آتیه اقتصادی آمریکا و بازار کار این کشور ارائه می‌دهد. این شاخص ماه گذشته 2/ 126 واحد گزارش شده بود؛ اما در نوبت جدید به 8/ 130 واحد ارتقا پیدا کرد. هرچند پیش‌بینی‌ها رسیدن شاخص اطمینان مصرف‌کننده به این رکورد را به دلیل فراز و نشیب‌های بازار سهام آمریکا ممکن نشان نمی‌دادند؛ اما این شاخص به رکورد 18 ساله دست یافت. گزارش این شاخص چند ساعت پس از سخنرانی جروم پاول در صحن کنگره، منتشر شد و مدار صعودی دلار را با تقویت بیشتری همراه ساخت. رشد اطمینان به اقتصاد آمریکا در شرایطی که نرخ بیکاری در حال کاهش است، زمینه را برای افزایش پیش‌بینی‌های انقباضی مهیا خواهد کرد.
    واکنش انقباضی به کاهش نرخ بیکاری

    در حال حاضر نرخ بیکاری ایالات‌متحده 1/ 4 درصد است و روند آتی آن از نزول این نرخ به زیر مرز 4 درصدی حکایت دارد. برخی از کارشناسان، کاهش نرخ بیکاری را بستری مناسب برای افزایش بیشتر نرخ بهره می‌دانند. کاهش نرخ بیکاری در ماه اخیر با دو فاکتور دیگر همراه شده که شرایط مناسب برای انقباض بیشتر را توجیه می‌کند. فاکتور اول رشد نرخ دستمزدها است. دستمزدها پس از آنکه 12 ماه پیاپی بدون تغییر کلی ثبت شده بود، در چند هفته اخیر روبه رشد گزارش شده‌اند. دومین فاکتور نیز گسترش استخدام در بخش‌های مختلف است. پیدایش این دو فاکتور همزمان با کاهش نرخ بیکاری، دست سیاست‌گذاران پولی را برای افزایش نرخ بهره با سرعت بیشتر باز می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو