عصر بازار

نوسانات بازار ارز بدهکاران بانکی را افزایش داد

عصر اعتبار- کارشناس اقتصادی گفت:نوسان های ارزی اخیر باعث افزایش تعداد بدهکاران ارزی بانک ها شده است.

نوسانات بازار ارز بدهکاران بانکی را افزایش داد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، حسین همایی کارشناس امور اقتصادی درباره دیدگاه اقتصاد اسلامی کلان نگر در بن بست های موجود در اقتصادی کشور اظهار کرد: اقتصاد همانند سایر بخش های زندگی انسان مورد توجه سفارش های دین مبین اسلام قرار گرفته است که نباید به اجرای اسمی و سطحی این دستورات اکتفا کرد. بلکه باید شیوه مدرن اقتصادی را  با اصول اسلامی حقیقی بیامیزیم.

    همایی ادامه داد: در ابداع هر دیدگاه باید به ریشه و فلسفه آن امر توجه شود، بنابراین در فرایند نظام سازی اقتصاد اسلامی باید به چرایی وحی دستور دین به ملاحظات بخصوص و همچنین شناسایی مسیر سواستفاده ها پرداخت تا دسترسی به هدف نهایی که عدل اقتصادی است، ممکن شود.

    وی اضافه کرد: صاحب نظران باید دیدگاه خود را معطوف به معیار ها و موازین الهی در اداره اقتصاد کشور کنند. حفظ ارزش پول هم از جمله معیار های اقتصاد اسلامی به حساب می آید که متاسفانه مقامات پولی کشور نتوانسته اند مهمترین وظیفه بانک مرکزی که همین موضوع حفظ ارزش پول ملی و ثبات قیمت هاست، به تحقق برسانند.

    کارشناس امور اقتصادی با اشاره به اینکه قدرت خرید مردم بیش از پیش کاسته شده است، افزود: در ماه های گذشته شاهد افزایش نرخ برخی از ارزهای خارجی همچون یورو، دلار، پوند و.. بودیم که این امر باعث کاهش حدود 25 درصدی ارزش پول ملی کشورمان شد. با کاهش ارزش پول ملی توان خرید شهروندان نیز بیش از پیش تضعیف شده است.

    همایی تأکید کرد: کاهش ارزش پول ملی تنها به کاهش قدرت خرید ختم نمی شود بلکه در بخش های مختلف اقتصاد کلان جامعه اثر منفی و مستقیمی دارد.

    وی با بیان اینکه نوسان های ارزی اخیر باعث افزایش تعداد بدهکاران ارزی بانک ها شده است افزود:مقارن بودن این جریان  با کاهش نرخ سود بانکی می تواند تهدیدی برای بانک ها باشد.

    همایی بیان کرد: البته بدهکاران ارزی بانک ها هم به علت پرداخت اقساط وام های خود و جریمه تاخیر پرداخت، ظلمی را متحمل می شوند که با سامان دهی به این موضوع می توانیم شاهد بانکداری اسلامی در کشور باشیم.

    کارشناس امور اقتصادی معتقد است: شرایط کنونی تنها به کام سوداگران و دلالان اقتصادی است بنابراین برای سامان دهی این خلاء ها باید اقدامی اساسی تدوین و اجرا شود.

    همایی در پایان گفت: اقتصاد اسلامی به مباحثی همچون توزیع ثروت، صیانت از عدالت اجتماعی، حفظ حقوق مردم و... توجه دارد و حل مشکلات اقتصادی را در چهارچوب قوانینی مانند استفاده از عقود اسلامی و دوری از مباحتی همچون ربا می‌داند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی