عصر بازار

صرافی بانک ها با نحوه کارکرد سامانه نیما آشنا شدند

عصر اعتبار- جلسه آموزشی آشنایی با سامانه نیما «نظام یکپارچه معاملات ارزی» به منظور تشریح جزییات این سامانه برای صرافی بانک ها و تبادل نظر در این خصوص، در بانک مرکزی برگزار شد.

صرافی بانک ها با نحوه کارکرد سامانه نیما آشنا شدند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، تامین نیاز های ارزی بازرگانان از بازار آزاد توسط صرافی های مجاز هدف اصلی این سامانه نیما است و امکان مدیریت بازار ارز برای سیاستگذار و فعالیت شفاف برای متقاضیان ارز از طریق آن فراهم می شود.

    نیاز های ارزی بازرگانان تحت عنوان درخواست ارز، شامل اطلاعاتی اعم از مشخصات کلی درخواست خرید ارز، اطلاعات ارز درخواستی، مشخصات حساب مقصد برای حواله، مشخصات متقاضی و ... در این سامانه ثبت و به کاربران (صرافان) نمایش داده می شود و آنها پس از مشاهده درخواست ها می توانند پیشنهاد خود را در مورد آنها ثبت کنند. در صورت انتخاب پیشنهاد توسط بازرگان و تکمیل فرآیند مربوطه، معامله انجام می شود.

    سامانه ارزی جدید بانک مرکزی با عنوان نیما از روز 28 بهمن سال جاری با هدف تسهیل تامین ارز، ایجاد فضای امن برای خریداران و فروشندگان ارز و امکان ایجاد فضای رقابتی برای صرافان در راستای تامین ارز متقاضیان آغاز به کار کرده است. با استفاده از این سامانه، خریداران و فروشندگان ارز متناسب با نیازهای خود نسبت به انجام عملیات ارزی در محیط الکترونیک اقدام می کنند.

    بانک مرکزی بر اساس آیین ‏نامه اجرایی مواد 5 و 6 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، موظف به تهیه، اجرا و بهره ‏برداری از سامانه ارزی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک جمهوری اسلامی ایران است.

    لازم به ذکر است در حال حاضر اجرای این طرح با صرافی بانک ها کلید خورده و با فراهم شدن شرایط لازم، صرافی های غیربانکی نیز به زودی به این سامانه اضافه خواهند شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی