عصر بازار

تقوی:

هیچ نسخه فوری برای درد ریشه‌ای اقتصاد وجود ندارد

عصر اعتبار- استاد دانشگاه علامه طباطبایی می گوید: سرمایه های سرگردان بازار ارز در ایران را به هم ریختند.

هیچ نسخه فوری برای درد ریشه‌ای اقتصاد وجود ندارد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از خبر آنلاین ، مهدی تقوی افزود: سرمایه های سرگردانی که در اقتصاد ایران وجود دارد راه را بر اجرای هر سیاست اصلاحی بسته اند. وی در توضیح این مطلب افزود: وقتی در چهار دهه نرخ تورم افزایشی چشمگیر را تجربه می کند، بدیهی است که مردم دیگر ترجیح می دهند نسبت به نگهداری پول به عنوان پس انداز اقدام نکنند، این بدان معنی است که پول مردم در قالب پس انداز لازم است دائم تبدیل به اقلامی شود که سودی را برایشان در بر دارد.

    این استاد دانشگاه اضافه کرد: حالا زمانی این کالا خودروی تولید داخل است، زمانی خودروی وارداتی، گاهی سیم کارت تلفن همراه است و گاهی مسکن، می بینیم که سرمایه های سرگردان همه بازارها را نشانه می روند از بازار کالای مصرفی تا بادوام و سرمایه ای .

     وی با اشاره به اینکه در این سال ها، تجربه سرمایه گذاران خرد نشان داده است که در بزنگاه ها،ارز و مخصوصا دلار، بازار خوبی برای سرمایه گذاری است، ادامه داد: همین موضوع سبب شده است که بسیاری از سرمایه گذاران، بی هدف وارد بازار ارز شوند و در نتیجه این بازار را با التهاب جدی روبرو کنند چرا که کشور از یک سو در مضیقه ارزی است و از سوی دیگر  با تقاضایی غیر واقعی روبرو می شود و در نتیجه قیمت ارز رو به افزایش می گذارد .

     او سیاست های اتخاذ شد از سوی بانک مرکزی را نیز در شکل گیری این وضعیت بی تاثیر ندانست و گفت: بانک مرکزی نیز با دخالت در این بازار و با بردن قیمت ها در برخی دوره ها و کنترل آن در دوره هایی دیگر ، به این مساله دامن زده است .

     تقوی ادامه داد: راه حل ایجاد ثبات در بازار ارز ، برخورد اقتصادی با این مساله است . اگر سیاست ارزی بلند مدتی مد نظر قرار گیرد و بر طبق اصول اقتصادی اداره بازار در دستور کار قرار گیرد، می توان با اجرای مداوم سیاست انضباط پولی و همچنین پیشگیری از اجرای سیاست های تورم زا در یک دهه، اقتصاد را از بحرانی که بدان مبتلاست رها کرد. در غیر این صورت نمی توان به مردمی که برای پیشگیری از کاهش قدرت خرید و ارزش پولشان وارد میدان می شوند توصیه هایی اخلاقی و نه اقتصادی کرد .

     این استاد دانشگاه علامه طباطبایی در توضیح این مطلب ادامه داد: منظورم این است که توصیه به مردم برای عدم ورود به بازار ارز در شرایط مضیقه ارزی، ابتدا یک توصیه اخلاقی است اما وقتی مردم می بینند پولی که در جیب دارند روز به روز کمتر می شود و ثروتشان به دلیل حرکت موج تورمی در حال از دست رفتن است، حتی به اشتباه وارد بازارهایی چون ارز و سکه می شوند و باید با ایجاد ثبات ، مانع از ضربه سرمایه های سرگردان به اقتصاد کشور شد.

    وی تاکید کرد: هیچ نسخه فوری برای درمان درد عمیق و کهنه اقتصاد وجود ندارد و بهتر است سیاستگذاران ایرانی با پذیرش این نکته درمانی بلند مدت را برای اقتصاد ایران طرح ریزی کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو