عصر بازار

شکاف ۳۰۰ تومانی دلار از بازار رسمی تا غیررسمی

عصر اعتبار- گرچه قیمت دلار در هفته گذشته فروکش کرده، اما محدودیت‌هایی برای عرضه آن به وجود آمده و برخی از کارشناسان هم نسبت به شکل‌گیری بازار غیررسمی ارز و عرضه آن هشدار داده‌ و اعلام کرده‌اند که شکاف حدود ۳۰۰ تومانی برای دلار ایجاد شده است. البته پژوهشکده پولی و بانکی ثبات را در آینده برای ارز و سکه پیش‌بینی کرده که باید دید در ایام باقی‌مانده امسال و سال آینده؛ دلار، یورو و دیگر ارزها در کنار سکه رنگ آرامش به خود می‌بینند یا آن‌که آتیه‌ی دیگری برای‌شان متصور بوده و به سمت و سوی دیگری کشیده می‌شوند.

شکاف ۳۰۰ تومانی دلار از بازار رسمی تا غیررسمی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۶:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از ایسنا، در هفته‌ای که گذشت دلار آمریکا در بازار آزاد با ثبات نسبی همراه بود و حتی با شیب آرامی در جهت کاهش قیمت حرکت کرد اما این در حالی بود که بار دیگر سکه تمام بهار آزادی با افزایش قیمت 40 هزار تومانی روبه‌رو شد. گفتنی است که نرخ دلار در ابتدای هفته گذشته به طور متوسط 4478 تومان بود که در میانه های هفته 4472 تومان فروخته شد و در آخرین روز هفته روی 4469 تومان ایستاد که نسبت به قیمت اواسط بهمن ماه حدود 500 تومان کاهش قیمت دارد. از سوی دیگر قیمت سکه در همین بازه زمانی با افزایش همراه شد و به نظر می رسد محدودیت در عرضه سکه تاثیر خود را بر قیمت های این بازار گذاشته است.

    فروش دلار 4700 تومانی در بازار غیر رسمی

    البته محمد حسین برخوردار عضوهیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران معتقد است که محدودیت در فروش ارز تبعات منفی به دنبال دارد؛ به طوری که در حال حاضر در بازار غیر رسمی دلار بیش از 4700 تومان فروخته می‌شود چرا که به گفته او مدتی است که به بیشتر صرافی ها ارز نمی‌دهند و در بازار غیر رسمی قیمت دلار 4770 تومان است اما نرخی که در سایت های رسمی اعلام می شود حدود 4460 تومان است.

    ثبات ارز در آینده و وضعیت نرخ سود بانکی

    در این میان حمید زمان زاده - مدیر امور پژوهشی پژوهشکده پولی و بانکی - درباره انتشار گواهی سپرده که بانک مرکزی اخیرا در جهت کنترل بازار ارز انجام داده است، اینگونه توضیح داد که وضعیت بازار ارز از سوی برخی چنین تحلیل می‌شود که با توجه به بخشنامه شهریور ماه بانک مرکزی که نرخ سود سپرده را در 15 درصد تثبیت کرده بود، بازار مالی به ویژه‌ بازار ارز به این بخشنامه چنین واکنش نشان داده است و همان طور که دیدیم بازار ارز دچار نوسان شد اما انتشار گواهی سپرده ریالی، ارزی و پیش فروش سکه سیاست کوتاه مدت برای مهار نرخ ارز بوده و در بلند مدت بانک مرکزی مهار نرخ سود سپرده را در دستور کار دارد و با توجه به منابع ارزی، پیش بینی می‌کنیم که در آینده در بازار ارز ثبات لازم ایجاد شود.

    آجیل کافی برای شب عید و قیمت در نمایشگاه های بهاره

    این روزها مردم که به بازار برای تامین مایحتاج خود می روند، حتما آجیل و خشکبار را بسته به سلیقه و البته توان مالی شان خریداری کرده تا در ایام نوروز از مهمانانشان پذیرایی کنند، البته این محصول مورد نیاز شب عید مردم که بازار پررونق و داغی هم پیدا کرده است، به گفته مصطفی احمدی - رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار- هیچ مشکلی از نظر کمبود و عرضه ندارد و قیمتی که برای نمایشگاه‌های بهاره در نظر گرفته‌ شده، کیلویی 35 تا 60 هزار تومان است و اگر مردم از کیفیت یا قیمت آن ها شکایتی داشتند می توانند با شماره تلفن "02133112313 " تماس بگیرند تا به شکایت آنها رسیدگی شود.

    آخرین اخبار از پرونده باز سانچی و اعزام تیم غواصی به محل غرق کشتی

    پرونده تصادف نفتکش ایرانی سانچی با کشتی فله‌بر چینی کریستال که ابهامات زیادی را به جا گذاشته، هنوز باز است و تا جعبه سیاه سانچی بازخوانی نشود و گزارش ربات ارزیابی که به محل غرق کشتی اعزام شده، بررسی نشود و همچنین تیم‌های غواصی برای بررسی وضعیت کشتی و جست‌وجوی سایر پیکرها به محل غرق کشتی اعزام نشوند، این پرونده بسته نخواهد شد. البته قرار است بعد از اینکه گزارش‌های ربات ارزیاب تهیه و بررسی شد، تیم غواصی به محلی که سانچی غرق شده اعزام شوند که البته توضیحات کامل درباره همه جوانب بررسی این سانحه و مشروح دیگر اخبار آن در گفت و گوی ایسنا با هادی حق شناس -معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی- و بهرامی - سخنگوی شرکت ملی نفتکش- آمده است.

    سهام عدالت تا پایان امسال به چه کسانی می رسد؟

    در نیمه اول بهمن ماه سال جاری بود که رییس سازمان خصوصی سازی اعلام کرد که همه مشمولان سهام عدالت به جز چهار گروه، سود سهام عدالت خود مربوط به سال مالی 1395 را دریافت می‌کنند. این چهار گروه در 12 بهمن ماه سال جاری سود سهام عدالت دریافت نکردند. گروه اول کارمندان شاغل در دستگاه‌های اجرایی و بازنشستگان کشوری، لشگری و تامین اجتماعی، گروه دوم کارگران فصلی ساختمان که سال 1392 به بعد ثبت نام شده اند، گروه سوم روستاییان و عشایر که از مددجویان کمیته امداد و بهزیستی نیستند، گروه چهارم افرادی که قبلا تحت حمایت کمیته امداد یا سازمان بهزیستی بودند ولی از سال 1394 به هر دلیلی دیگر مددجو نبوده اند. البته تمام این افراد تا آن تاریخ یک سوم از سود سهام عدالت خود را دریافت کرده بودند و دو سوم از سودشان نزد شرکت های سرمایه پذیر بود. پوری حسینی در آن زمان وعده داد که این این چهار گروه تا پایان اسفندماه سال جاری سود سهام عدالت خود را خواهند گرفت. تا امروز که در نیمه اول اسفند ماه سال 1396 به سر می بریم، دو گروه از آن چهار گروه سود سهام عدالت خود را دریافت کردند که شامل کارگران فصلی و ساختمانی و مددجویانی که سابقا تحت پوشش نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد و بهزیستی قرار داشتند، بود. با ادامه این وضعیت کارمندان شاغل در دستگاه‌های اجرایی و بازنشستگان کشوری و همچنین روستاییان و عشایری که مددجوی کمیته امداد و سازمان بهزیستی نیستند نیز تا قبل از اتمام سال جاری سود سهام عدالت مربوط به سال مالی 1395 را دریافت خواهند کرد.

    از تعیین تکلیف سپرده‌گذاران فرشتگان چه خبر؟

    در جریان ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی و تعیین تکلیف سپرده‌گذاران تعاونی‌های منحل شده چندی پیش بود که فرشاد حیدری – معاون نظارت بانک مرکزی – اعلام کرد که تا پایان بهمن‌ماه کار تسویه حساب با تمامی سپرده‌گذاران تعاونی‌های غیرمجاز به پایان می‌رسد. این تعاونی‌ها البته شامل ثامن الحجج، افضل توس، البرز ایرانیان، آرمان (وحدت) و زیرمجموعه‌های موسسه کاسپین به ویژه فرشتگان می‌شد. اما همچنان روند قبلی برای تعیین وضعیت این سپرده‌گذاران برقرار بوده و آنها درگیر دریافت مطالبات خود از موسسه کاسپین هستند.

    توصیه عبده تبریزی به فروشندگان زمین

    بازار زمین هم مانند دیگر بازارها با مشکلاتی رو به روست چرا که به گفته حسین عبده تبریزی - عضو شورای عالی بورس و اوراق بهادار -  بازار زمین هنوز حباب قیمتی دارد؛ بنابراین اگر فکر کنیم قیمت زمین تغییر کرده و آن را نفروشیم، تصمیم غلطی است. همچنین در مورد واحدهای تجاری حباب قیمتی وجود دارد و هر جایی که بخش زمین ارزش بالایی دارد، حباب قیمتی بروز کرده است. البته او در اختتامیه پنجمین همایش ملی توسعه پایدار با رویکرد بهبود محیط کسب و کار در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: ما نگران هستیم که یکی از دستاوردهای مهم دولت را از دست بدهیم و آن این است که بالاخره دولت تورم را توانست کنترل و آن را تک رقمی کند. پدیده‌ای که دولت یازدهم و دولت جدید زیاد با آن آشنا نبوده این است که نرخ تورم را پایین آورده ولی نرخ سود بالا ماند. این مشکلی است که از آغاز دولت یازدهم با آن روبه‌رو شدیم و تشخیص درستی در رابطه با آن صورت نگرفته است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی