عصر بازار

افزایش ۹۸ هزار تومانی قیمت سکه در ۱۲ روز

عصر اعتبار- بازار سکه بعد از یک دوره ثبات و کاهش قیمت، مجدد در این روزها افزایش قیمت را تجربه می‌کند؛ به طوری که طی حدود دو هفته اخیر نزدیک به ۱۰۰ هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرده که علت آن از سوی طلافروشان و دست‌اندرکارن بازار کمبود عرضه عنوان شده است.

افزایش ۹۸ هزار تومانی قیمت سکه در ۱۲ روز
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، از شروع اسفند تاکنون روند قیمت‌ها در بازار سکه افزایشی بوده است. به طور کلی بازار سکه مانند بازار دلار طی حدود دو ماه اخیر تحولات زیادی را پست سرگذاشته است.

    در بهمن ماه به دنبال افزایش بی‌سابقه قیمت دلار در بازار و رسیدن آن به حدود 5000 تومان قیمت سکه هم رکوردشکنی کرد و سکه تمام نیز به یک میلیون و 600 هزار تومان رسید. پس از آن به دنبال کاهش قیمت ارز، نرخ سکه هم معکوس شد و طی حدود 10 روز در اواخر بهمن به کمتر از یک میلیون و 500 هزار تومان رسید.

    اما با شروع اسفند، مجددا قیمت سکه رو به افزایش رفت. در نخستین روزهای اسفند ماه سکه تمام یک میلیون و 475 هزار تومان در بازار قیمت داشت. در پنجم اسفند از مرز یک میلیون و 500 هزار تومان عبور کرد و یک میلیون و 510 هزار تومان در بازار عرضه شد. یک روز بعد، این نوع سکه 10 هزار تومان گران شد و به یک میلیون و 520 هزار تومان رسید.

    در روزهای بعد هم این روند صعودی ادامه پیدا کرد. به گونه ای که هشتم اسفندماه یک میلیون و 541 هزار تومان و نهم اسفند ماه یک میلیون و 555 هزار تومان فروخته شد. همچنین با ادامه این روند در بازار روز گذشته 12 اسفند سکه تمام یک میلیون و 575 هزار تومان در بازار آزاد معامله شد.

    در مجموع بررسی روند قیمت سکه از شروع اسفند تاکنون نشان می‌دهد که سکه تمام 98 هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرده است؛ یعنی در فاصله‌ای کمتر از دو هفته.

    این افزایش قیمت سکه در حالی طی دو هفته گذشته رقم خورده است که قیمت طلای جهانی افزایشی نداشته و با ثبات نسبی همراه بوده است. و از این جهت می توان گفت قیمت طلای جهانی تاثیری روی قیمت سکه نداشته است.

    اما آنچه به نظر می‌رسد که در افزایش نرخ سکه موثر بوده کم شدن عرضه سکه طی روزهای اخیر است. وضعیت عرضه سکه در این روزها مانند ارز بسیار محدود بوده است و تقاضا نسبت به فروش بیشتر بوده است. این خود عاملی برای افزایش مجدد قیمت سکه شده است.

    به گفته محمد کشتی آرای - عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر -  زمانی که عرضه در بازار اتفاق نمی‌افتد یا آنکه به شدت کاهش پیدا می‌کند، نوسانات قیمتی اتفاق می افتد و در چنین شرایطی مسئولان بانک مرکزی و دولتی هستند که باید راهکارها و راه‌حل‌های حل این نوسانات را بیاندیشند تا شاهد تعادل و آرامش در بازار سکه باشیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی