عصر بازار

بانک مسکن اعلام کرد:

رکوردزنی مبادله اوراق بدون شکل‌ گیری حباب قیمتی

عصر اعتبار- رکورد مبادله اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در شش ماه اخیر سال جاری، طی بهمن‌ ماه در حالی شکسته شد که میانگین قیمت اوراق مسکن در این ماه ۲ درصد کاهش یافته است.

رکوردزنی مبادله اوراق بدون شکل‌ گیری حباب قیمتی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، بازار رسمی مبادله اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن به دور از هر گونه تنش و هیاهو و نیز بدون شکل‌گیری حباب قیمتی، در وضعیت خاموش رکورد زد.

    در حالی که حجم معاملات مسکن در بهمن‌ ماه با 4 درصد کاهش نسبت به دی‌ ماه روبرو شده است اما رونق مبادله اوراق بیش از دی ماه بود طوری که در طول این ماه یک میلیون و 670 هزار فقره اوراق مسکن مبادله شد و احتمالا بخشی از اوراق خریداری شده در ماه‌های پیش‌ رو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    این حجم از مبادله اوراق مسکن در سال جاری هرگز تکرار نشد و تنها در مرداد ماه که بازار مسکن در اوج رونق تابستانی قرار داشت، حجم مبادله اوراق از مرز یک میلیون و 880 هزار فقره گذشت. بر این اساس در ماه‌های فروردین تا تیر و شهریور تا بهمن دو ماه طلایی و پررونق در زمینه مبادله نمادهای «تسه» در فرابورس ثبت شد.

    حجم مبادله اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در بهمن‌ ماه در حالی با رشد 16 درصدی روبرو شد که نه تنها خبری از تلاطم قیمتی نبود بلکه حتی قیمت اوراق با قدری کاهش روبرو شد.

    میانگین قیمت اوراق مبادله شده در دی ماه امسال 73 هزار و 565 تومان بود که این میزان در بهمن‌ ماه به 72 هزار و 120 تومان کاهش یافت و به این ترتیب خریداران اوراق در ماه میانی زمستان به طور متوسط 2 درصد کمتر از خریداران اوراق در دی‌ ماه، بابت هزینه دریافت تسهیلات مسکن بدون نوبت و بدون نیاز به سپرده‌گذاری هزینه کردند.

    کارشناسان حفظ ثبات قیمت اوراق مسکن را به عنوان یکی از ارکان جلوگیری از هرج و مرج قیمتی در بازار مسکن قلمداد می‌کنند و ورود بانک مسکن به حوزه کنترل قیمت اوراق از طریق عرضه به هنگام را به‌ جا و موثر ارزیابی می‌کنند.

     در آستانه اسفند ماه اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات بدون سپرده مسکن همچنان در یک روند نزولی قرار دارد. تازه‌ترین مبادلات اوراق مسکن در فرابورس، روز گذشته با ثبت پایین‌ترین قیمت نمادهای اوراق مسکن در اسفند ماه انجام شد.

    دیروز در فرابورس 93 هزار و 476 فقره اوراق مسکن با میانگین قیمت 68 هزار و 800 تومان به فروش رفت. به این ترتیب قیمت اوراق در روز گذشته حتی از متوسط بهمن‌ ماه نیز 4.6 درصد کمتر بوده است.

    ارزان‌ترین نماد «تسه» مبادله شده مربوط به ارواق منتشر شده در بهمن 96 با قیمت 68 هزار و 305 تومان بود و رتبه گران‌ترین نماد به اوراق منتشر شده در آذر 95 تعلق گرفت که به بهای 70 هزار و 746 تومان مبادله شد.

    با این قیمت‌ها اکنون هزینه تمام شده دریافت تسهیلات ویژه زوجین از محل اوراق به انضمام یک فقره جعاله (120 میلیون تومان) حداکثر 19 میلیون و 100 هزار تومان است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی