عصر بازار

رئیس مرکز آمار ایران:

برنامه‌ای برای ارایه آمار خط فقر نداریم

عصر اعتبار- رئیس مرکز آمار ایران می‌گوید طبق آخرین تصمیم گیری‌ها متولی ارایه خط فقر وزارت کار است که تاکنون این آمار را منتشر نکرده. وی همچنین محدودیت‌های بودجه‌ای را عاملی برای ناتوانی مرکز آمار ایران برای ارایه آمارهای ضروری می‌داند.

برنامه‌ای برای ارایه آمار خط فقر نداریم
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، امید علی پارسا در پاسخ به این سوال که برنامه مرکز آمار ایران برای محاسبه جزئیات مربوط به نرخ بیکاری چیست؟ گفت: مرکز آمار ایران باید با تفصیل و جزئیات بیشتری آمارهایش را ارایه کند که مردم آن را احساس کنند. اکنون وضعیت به گونه‌ای است که برای داشتن تصویر شفاف از بازار کار ایران فقط ارایه نرخ بیکاری کافی نیست.

    وی ادامه داد: البته مرکز آمار ایران اکنون به تفکیک کل کشور نرخ بیکاری زنان، مردان و جوانان را ارایه می‌کند، ولی باید به سمتی برویم که تفکیک قائل شویم بین کسانی که اضافه کاری می‌کنند، اشتغال تمام وقت، ناقص، بیکاران مطلق و... و.

    رئیس مرکز آمار  ایران چنین گفت: تاکنون جزئیات اشتغال ناقص را ارایه نکرده‌ایم کسانی هم که گاهی درباره تعداد بیکاران برآوردی بیش از آنچه ما اعلام می‌کنیم دارند، افراد دارای اشتغال ناقص را بیکار قلمداد می‌کنند که این قطعا غلط است و کسی که اشتغال ناقص دارد بیکار نیست. هر چند که باید به فکر اشتغال ناقص هم بود.

    وی چنین ادامه داد: اکنون تاکید می‌کنیم که سه میلیون و 200 هزار نفر بیکار مطلق در کشور داریم و حدود دو میلیون هم افرادی داریم که اشتغال ناقص دارند و به دنبال شغل تمام وقتند.

    او در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌ای برای ارایه جزئیات آماری از بازار کار در آینده دارید، گفت: سال آینده در برنامه‌مان است که جزئیات مربوط به دستمزد ارایه شود. در این صورت می‌توان تفاوت دستمزد بین زنان و مردان و ... را هم منتشر کرد.

    پارسا در پاسخ به این سوال که آیا مرکز آمار ایران برنامه‌ای برای ارایه آمارهای خط فقر ندارد، گفت: اکنون متولی ارایه خط فقر در کشور وزارت کار شده است و ما نیستیم. ولی باید موضوع انتشار خط فقر و جزئیات آن پیگیری شود چون آمار مهمی است.

    رئیس مرکز آمار ایران با انتقاد از بودجه مرکز آمار ایران گفت که از بودجه سال 1397 راضی نیست و این بودجه کم در محدودیت مرکز آمار برای تولید و ارایه آمارهای مورد نیاز کشور موثر بوده است.

    وی این را هم گفت: مرکز آمار ایران اکنون و با مجموعه‌ی بودجه‌ای که دارد 60 درصد آمارهای ملی مورد نیاز کشور را به تفکیک جنسیتی و ... تامین می‌کند. به دلیلی محدودیت‌های بودجه‌ای باعث شده که کار به روال معمول پیش برود، در حالی که با تغییر در نظام آماری نیازمند یک جهش در بودجه هستیم، امیدوارم مجلس و دولت عنایت کرده و بودجه متفاوتی برای مرکز آمار در نظر بگیرند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو