عصر بازار

معاون اول رییس جمهور مطرح کرد:

آمادگی ایران برای اختصاص خط اعتباری ۳ میلیارد دلاری به عراق

عصر اعتبار- معاون اول رییس جمهور گفت: ایران آمادگی دارد خط اعتباری تا میزان ۳ میلیارد دلار در اختیار عراق قرار دهد تا شرکت‌ها و بخش خصوصی ایران بتوانند مشارکت جدی‌تری در بازسازی عراق داشته باشند.

آمادگی ایران برای اختصاص خط اعتباری ۳ میلیارد دلاری به عراق
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، اسحاق جهانگیری در نشست مذاکرات مشترک ایران با تاکید بر اینکه توسعه همکاری‌های اقتصادی و مناسبات تجاری ایران و عراق نیازمند شکل گیری توافقات سازنده است، گفت: ایران و عراق نیازمند یک سند جامع برای همکاری اقتصادی هستند.

    وی از آمادگی ایران برای حضور و مشارکت در بازسازی عراق خبر داد و گفت: ایران آمادگی دارد خط اعتباری تا میزان 3 میلیارد دلار در اختیار عراق قرار دهد تا شرکت ها و بخش خصوصی ایران بتوانند مشارکت جدی تری در بازسازی عراق داشته باشند.

    جهانگیری مهمترین محدودیت پیش روی مناسبات اقتصادی دو کشور را مسائل بانکی دانست و اظهار داشت: مسائل بانکی دو کشور هنوز در نقطه ابتدایی است که لازم است با تدبیر و راهکارهای مناسب به دنبال حل و فصل این مسائل باشیم.

    معاون اول رییس جمهور همچنین بر ضرورت تجارت آزاد میان ایران و عراق تاکید کرد و اظهار داشت: تجارت آزاد می تواند زمینه ای برای افزایش مبادلات اقتصادی ایران و عراق باشد.

    وی با اشاره به مشکلات برخی پیمانکاران و شرکت های خصوصی ایرانی که در عراق فعالیت دارند افزود: برخی شرکت های ایرانی هنوز مطالباتشان پرداخت نشده که لازم است این موضوع حل و فصل شود تا این شرکت ها بتوانند نقش پررنگ تری در بازسازی عراق ایفا کنند.

    جهانگیری بر ضرورت اتصال راه آهن ایران و عراق تاکید کرد و گفت: اتصال راه آهن دو کشور نیازمند احداث یک پل و ایجاد 30 کیلومتر خط ریلی است که با تحقق این امر عراق می تواند به آسیای میانه و چین دسترسی داشته باشد و خط ریلی ایران نیزتا دریای مدیترانه ادامه خواهد یافت.

    معاون اول رییس جمهور از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای گسترش همکاری ها با عراق در حوزه دارویی خبر داد و گفت: ایران آمادگی دارد همکاری های خود را با عراق بدون هر گونه محدودیتی در حوزه های مختلف از جمله نفت و گاز افزایش دهد.

    وی همچنین ضمن اعلام آمادگی 24 ساعت شدن گمرکات ایران اظهار داشت: توافقات خوبی در زمینه گمرکات و استاندارد میان دو کشور انجام شده اما هنوز مشکلات و محدودیت هایی وجود دارد که باید با همکاری دو کشور برطرف شود.

    جهانگیری همچنین به مسئله اروند رود اشاره و تصریح کرد: متاسفانه بیش از 30 سال است که مردم دو کشور از مزایای این رودخانه محروم هستند و با توجه به اینکه ساز و کارهای لازم در قرارداد 1975 الجزایر پیش بینی شده امیدوارم هر چه زودتر مذاکرات لازم انجام و شاهد حل و فصل مسائل اروند رود باشیم.

    وی یکی از دغدغه های مردم ایران را مسئله ریزگردها عنوان کرد و با اشاره به اینکه منشأ بخش زیادی از ریزگردها در کشور عراق است گفت: مردم استان های خوزستان و ایلام با مشکلات متعدد ناشی از ریزگردها مواجه هستند که انتظار داریم این مسئله با همکاری مشترک دو کشور هرچه سریعتر حل و فصل شود.

    نخست وزیر عراق نیز در این مذاکرات مشترک با اشاره به روابط دیرینه دو ملت و اشتراکات تاریخی و دینی گفت: هیچکس نمی تواند روابط دو کشور را تخریب کند و ما مسئولیت داریم که مناسبات فی مابین را در همه زمینه های سیاسی،‌اقتصادی و فرهنگی تقویت کنیم.

    حیدر العبادی با اشاره به تلاش عراق در جهت لایروبی و پاکسازی شط العرب(اروندرود) گفت: امیدوارم مسائل مرتبط با شط العرب(اروندرود) از طریق مذاکرات طرفین حل و فصل شود.

    وی با اشاره به مشکلات پیش روی تعاملات بانکی دو کشور افزود: عراق آماگی دارد تلاش های لازم را برای حل این مشکلات و تسهیل مبادلات بانکی انجام دهد.

    نخست وزیر عراق با اشاره به اینکه عراق در دوران بازسازی و اصلاح زیرساخت های این کشور از حضور شرکت های ایرانی فعال در زمینه بازسازی عراق قدردانی کرد و گفت: بخش خصوصی ایران سرمایه گذاری های خوبی در این زمینه داشته است.

    در این نشست برخی وزرای ایرانی و عراقی نیز گزارشی از آخرین وضعیت مناسبات فی مابین ارائه کردند و مسائل بانکی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و همتای عراقی وی نیز پیشنهاداتی برای حل و فصل مسائل بانکی دو کشور ارائه کردند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو