عصر بازار

توافقات جدید اقتصادی تهران-مسکو؛

اتصال شبکه "شتاب" و "میر" جدی شد

عصر اعتبار- وزیر اقتصاد با اشاره به جدیدترین مذاکرات و توافقات اقتصادی ایران و روسیه، از برنامه ریزی برای اتصال شبکه شتاب بانکی ایران و روسیه خبر داد.

اتصال شبکه "شتاب" و "میر" جدی شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، در چارچوب چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و روسیه که هفته جاری در روسیه برگزار شد، مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، از پتانسیل های موجود در مناطق دو کشور در جذب سرمایه گذاران ایرانی و روس به عنوان راهبردی جدید در روابط اقتصادی فی مابین خبر داد.

    وزیر امور اقتصادی و دارایی در گفتگوی اختصاصی با اسپوتنیک به سوالاتی در این زمینه پاسخ دادند که متن کامل این گفتگو را در ادامه خواهیم خواند.

    اسپوتنیک: چه دستاوردها یا نتایج کلیدی از کار دو روزه ی کمیسیون بین دولتی روسیه و ایران حاصل شد؟ آیا در سال جاری موفقیتی در توسعه جهات همکاری بین کشورهای ما به دست آمده است؟ در چه زمینه هایی؟ چه پروژه هایی به نظر شما امیدوار کننده تر و آینده نگر تر هستند؟

    کرباسیان: این چهاردهمین کمیسیون مشترک فی مابین دو کشور است و اعضای شرکت کننده بالغ بر پنجاه نفر بودند که اکثر بخش های اقتصادی کشور هم خصوصی و هم دولتی را در برمی گرفتند. در حوزه های متنوعی از جمله؛ راه، حمل و نقل، نفت، اتاق بازرگانی، معادن، صنعت، نیرو، نیروگاه سازی ، میراث فرهنگی افرادی حضور داشتند. به دنبال ملاقات های سال گذشته مابین روسای جمهور دو کشور و تاکید بر توسعه همکاری، این کمیسیون کار خود را بر اساس خط مشی هایی که تعیین شده بود، ادامه داد.

    در زمینه نفت و انرژی و توافق هایی که در تهران انجام شده بود، امیدواریم که به قرارداد منجر شود. بحث کریدور حمل و نقلی بین ایران، روسیه ، آذربایجان و هند به عنوان بحث محوری مورد نظر قرارگرفته که راه آهن در این زمینه نقش مهمی دارد. راه آهن از مرز اینچه برون به ایران وصل شده و روسیه سهم برق رسانی به این راه آهن را برعهده دارد که به نوبه خود بر سرعت کار افزوده است.

    خوشبختانه از این مسیر اقداماتی صورت گرفته است که بتوانیم این کریدور را فعال کنیم. در زمینه تبادل دانش و کالاهایی که مورد نیاز دو کشور است مذاکراتی صورت گرفته است. همچنین در خصوص مسائل نیروگاه سازی و به ویژه نیروگاه سیریک بحث و گفتگو شده و امیدواریم که بزودی عملیاتی شود. یکی از اقدامات مهم دیگر، رفع موانع در زمینه اتحادیه اوراسیا بود که در این سفر مورد توجه قرار گرفته است.

    در زمینه کشاورزی و تبادل محصولات کشاورزی و کشت مشترک نیز صحبت شده است. صنعت، خودروسازی را نیز از جمله موارد مطرح شده بوده است.تا این لحظه (روز قبل از اجلاس پایانی) پنج سند مهم در مرحله امضاء است و هنوز مذاکرات ادامه دارد و امیدواریم که این تعداد بیشتر شود.

    اسپوتنیک: در ماه اوت سال 2017 بانک مرکزی روسیه و بانک مرکزی ایران یادداشت تفاهم مربوط به همکاری متقابل را در چارچوب جلسه کارگروه مربوط به همکاری مالی-بانکی کمیسیون دائم همکاری اقتصادی تجاری ایران و روسیه امضاء کردند. سیاست اصلی بانک مرکزی ایران در جهت ایجاد مکانیزمی برای استفاده از ارزهای ملی دو کشور بود. این سخن به میان آمد که سیستم پرداخت ایرانی یعنی "شتاب" با سیستم پرداخت روسی " میر" ادغام شود. این پروژه اکنون در چه مرحله ای است؟ آیا این به معنای انتقال کامل به ارز ملی است با توجه به اینکه ایران هفته ی گذشته در خصوص امتناع کامل از دلار خبرداد؟ چه زمانی کاربران ایرانی و روسی کارت های بانکی می توانند معاملات خود را انجام دهند؟

    کرباسیان: در این هیات از بانک مرکزی حضور دارند و مذکراتی را انجام داده اند. از نظر فنی بین بانک های کارگزار مواردی بود که قرار شد طی هفته آینده بانک های تجاری آن را انجام دهند. برای آنکه بانک مرکزی این مسئله را حل کرده و بانک های تجاری به عنوان کارگزار در هفته آینده این موارد را حل می کنند تا دارندگان کارت های شتاب ایران و میر روسیه بتوانند این تبادلات را انجام دهند. حتما اثر مهمی در زمینه رفع نیازهای توریست ها دارد و همچنین بحث تجاری و ارز ملی مطرح است که باید دنبال شود و زمان بیشتری می برد، ضمن اینکه رابطه کارگزاری بانک ها به خوبی در حال اجرا ست.

    اسپوتنیک: آیا مسئله ی مربوط به سرمایه گذاری های ایرانی بحث و بررسی شد؟ یک هیات همراه با شما به روسیه آمد که در اجلاس بین المللی سرمایه گذاری اقتصادی در ساراتوف شرکت کردند ، چه زمینه های از اقتصاد روسیه برای کارفرمایان ایرانی جذاب و مورد توجه است؟

    کرباسیان: توانایی و امکانات و رشد و توسعه اقتصادی موجود در این استان ها باعث می شود که مناطق دو کشور بتوانند در چارچوب کمیسیون مشترک و فضای کلی روابط مابین دو کشور همکاری داشته باشند. به طور مثال اجلاسی که در ساراتوف برگزار شد و مذاکرات در قفقاز شمالی، مرکز تجاری ایران در آستراخان و غیره همگی زمینه های همکاری مشترک را فراهم می کند. یک کارگروه مشترک سرمایه گذاری در این سفر مورد بررسی قرار گرفته است، موافقت نامه جلب حمایت سرمایه گذاری چند سال پیش امضاء شد که به تصویت مجلس دو کشور رسید. می توان گفت که روابط دو کشور گسترده ، متنوع ، پایدار و راهبردی شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو