عصر بازار

بازرس اتحادیه طلا فروشان زنجان خبر داد:

فروش طلاهایی با عیار پایین و مسروقه در کانال های تلگرامی

عصر اعتبار- ارجمند گفت: اکنون فقط ۱۰ درصد کارگاه‌های ما کار می‌کنند و مصرف طلای کشور الان سالیانه از ۳۰۰ تن به ۸۰ تن رسیده است که این امر نشان می‌دهد که مردم دیگر طلا نمی‌خرن

فروش طلاهایی با عیار پایین و مسروقه در کانال های تلگرامی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، ارجمند بازرس اتحادیه طلا و جواهرفروشان زنجان درخصوص وضعیت اعضای این اتحادیه گفت: متاسفانه صنف ما نیز مانند سایر اصناف کشور در رکود به سر می‌برد که علت اصلی آن مالیات ارزش افزوده است، به طوری که ما بارها اعتراض خود را مطرح کرده‌ و حتی کمپین تشکیل دادیم و در حال حاضر هشت هزار نفر عضو این کمپین هستند.

    وی ادامه داد: ما نزدیک به پنج هزار صفحه مکاتبه با نمایندگان مجلس، سازمان مالی و دارایی و سایر نهادهای مسوول داشتیم و تا حدودی توانستیم آنها را قانع کنیم اما هنوز به نتیجه لازم نرسیدیم.

    بازرس اتحادیه طلا فروشان زنجان تاکید کرد: خواسته اصلی ما این است که مالیات ارزش افزوده را فقط از اجرت بگیرند نه ازقیمت کل طلا.

    ارجمند گفت: به طور مثال یک قطعه طلا که 100 هزار تومان قیمت دارد 10 هزار تومان هزینه اجرت تبدیل آن به النگو می‌شود در واقع بهای تمام شده این النگو 110 هزار تومان می‌شود حالا سازمان مالیات می‌گوید که 9 درصد این قیمت را باید به عنوان ارزش افزوده پرداخت کنیم اما اگر بخواهیم منطقی نگاه کنیم فقط 10 هزار تومان هزینه ارزش افزوده این طلا شده است و ما باید از این 10 هزار تومان 9 درصد را پرداخت کنیم.

    وی تصریح کرد:‌ ما تا سال 95 در زنجان ریالی از مردم بابت ارزش افزوده نگرفتیم اما در ماه‌های اخیر برگه‌های مالیاتی به ما رسیده است که حداقل 30 تا 40  میلیون ارزش افزوده محاسبه شده است این جدا از مالیاتی است که هر ساله ما پرداخت می‌کنیم. گرفتن این مالیات نوعی ظلم به فعالان این حوزه است وقتی که ما این پول را از مردم نگرفتیم.

    ارجمند افزود: متاسفانه در جامعه جوری القا شده که طلافروش‌ها مالیات نمی‌پردازند در صورتی که اینطور نیست. ما علاوه بر اینکه مالیات بر درآمد را پرداخت می‌کنیم موافق مالیات ارزش افزوده نیز هستیم اما از نحوه اجرای آن ناراضی هستیم.

    وی گفت: ما برای حل این مشکل و بیان استدلال خود بارها از صداوسیما درخواست مناظره کردیم اما متاسفانه هیچ اتفاقی رخ نداده.

    بازرس اتحادیه طلا و جواهر زنجان افزود: ما از سال 89 که این معضل جدی شد تا به امروز فقط در این شهر 75 جواز باطل کردیم زیرا دیگر فعالیت برای آنها صرف نمی‌کند. به طور مثال یکی از این افراد اینطور استدلال می‌کند که من 800 گرم سرمایه دارم که ارزش آن 100 میلیون است اما الان اداره دارایی، برای من فقط 200 میلیون مالیات ارزش افزوده حساب کرده در صورتی که تمام اهالی شهر زنجان به این امر صحه می‌گذارند که ما در فاکتورهای خود ریالی بابت ارزش افزوده نگرفتیم.

    وی ادامه داد: این تاثیرگذاری سبب شده که اکنون فقط 10 درصد کارگاه‌های ما کار کنند و مصرف طلای کشور الان سالیانه از 300 تن به 80 تن رسیده است. این امر نشان می‌دهد که مردم دیگر طلا نمی‌خرند اما اینکه برخی ادعا می‌کنند که 90 درصد این مقدار طلای وارداتی است اغراق‌آمیز است. ما قاچاق طلا و واردات مسافری داریم اما نه به این مقدار.

    ارجمند در خصوص آسیب‌های اجتماعی رکود در طلا و جواهر گفت: متاسفانه اجرای مالیات ارزش افزوده سبب شده آنهایی که به صورت قانونی فعالیت می‌کنند دیگر برای ادامه کار توجیه اقتصادی نداشته باشند از طرف دیگر مردم بابت بالا رفتن قیمت طلا دیگر رغبت گذشته را برای خرید ندارند.این اتفاقات سبب شده که کانال های تلگرامی شکل بگیرد،الان در شهر زنجان که یک شهر متوسط به لحاظ جمعیتی محسوب می‌شود دو کانال تلگرامی با چهار هزار عضو وجود دارد که در آنجا بدون هیچ‌گونه نظارت و ارزیابی طلا خرید و فروش می‌شود.

    ارجمند ادامه داد: قیمت طلایی که در آنجا عرضه می‌شود نسبت به مغازه‌دارها بسیار پایین‌تر است زیرا طلایی که آنجا هست دارای معایب زیادی است که نمی‌توان آن را به بنکدار یا خرده‌فروش عرضه کرد.

    وی تاکید کرد: از مشکلات دیگر این طلاها، عیار پایین یا مسروقه بودن است. همین امر سبب می‌شود که در نهایت مردم برای ارزان‌تر خریدن به این کانال‌ها مراجعه کنند و فقط با یک قرار حضوری طلا را بدون فاکتور تحویل بگیرند. حال اگر این طلا سرقتی باشد این مصرف‌کننده است که دچار دردسر می‌شود و چون نظارتی وجود ندارد امکان دارد طلاهایی با عیار پایین فروخته شود زیرا بعد از فروش طلا دیگر هیچ نشانی از فرشنده وجود ندارد که بتوان به آن مراجعه کرد.

    بازرس اتحادیه طلا فروشان زنجان افزود: ما این موضوع را با پلیس فتا و نهادهای مربوطه مطرح کرده بودیم و انتظار داریم برای جلوگیری از این آسیب اجتماعی با آنها برخورد شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو