عصر بازار

چگونه سرمایه‌ افغان‌ها را به ایران بیاوریم؟

عصر اعتبار- رییس میز افغانستان در سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: لازم است برنامه‌ریزی‌های مناسبی داشته باشیم تا به واسطه آن، سرمایه‌گذاران افغان جذب بازار ایران شوند.

چگونه سرمایه‌ افغان‌ها را به ایران بیاوریم؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا ، محمدمهدی جوانمرد قصاب ، اظهار کرد: تاکنون با توجه به مشکلات موجود، در عرصه جذب سرمایه افغان‌ها در ایران توفیق خاصی نداشته‌ایم، زیرا در این زمینه یک بخش و مجموعه خاص وجود ندارد که بتواند تمام پروژه‌های ایران را به طور عملیاتی برای سرمایه‌ گذاران این کشور تشریح کند. باید توجه داشت که جذب سرمایه نیز به مثابه فروش فرصت‌های سرمایه‌گذاری است و مانند فروش کالا باید برای این موضوع نیز تیم مجرب و منسجمی تشکیل شود.

    رایزن تجاری سابق ایران در افغانستان متذکر شد که در موارد متعدد با ارسال یک سی دی تلاش می‌شود برنامه‌ها و پروژه‌های مختلف برای سرمایه‌ گذار خارجی توضیح داده شود، اما آیا یک سی دی قابلیت قانع کردن سرمایه‌گذاران را خواهد داشت!؟

    وی با بیان این‌که قوانین مربوط به ویزا و جذب سرمایه‌گذار خارجی ناکارآمدی‌های متعددی دارد، افزود: سرمایه‌داران افغانستان برخلاف آنچه تصور می‌شود امکان سرمایه‌ گذاری در کشورهای دیگر را دارند. عده‌ای از سرمایه داران این کشور نیز تمایل بسیاری برای حضور در بازار ایران دارند اما ما در بسیاری موارد برای حضور این افراد در بازار ایران کاری انجام نداده‌ایم و برنامه خاصی هم نداریم. در برخی موارد وقتی به ایران میایند درگیری باندبازی‌ها و بروکراسی‌هایی می‌شوند که نیامدن را بر آمدن ترجیح می دهند.

    جوانمرد قصاب ادامه داد: بسیاری فکر می‌کنند افغانستان کشوری فقیر است، در صورتی که می توان بصورت تقریبی گفت 10 درصد از جمعیت این کشور دارای سرمایه‌های بسیار هستند، ٣0 درصدشان کارمندان دولت و حقوق بگیران هستند و شاید ٦0 درصد جمعیت این کشور دارای امکان مالی بالایی نیستند و می توان گفت در حال حاضر برای سرمایه داران 10 درصدی این کشور ما برنامه‌ریزی خاصی نداریم.

    رییس میز افغانستان در سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: در چابهار 150 شرکت افغانی به ثبت رسیده‌اند که این افراد برای سرمایه گذاری در ایران آمادگی دارند اما متاسفانه به هنگام ورود به ایران آنقدر موانع پیش‌ روی آنها قرار می‌گیرد که ترجیح می‌دهند سرمایه خود را وارد کشور دیگری کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی