عصر بازار

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

۲۰ میلیارد دلار ارز خانگی در ایران وجود دارد

عصر اعتبار- عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بازار ارز را مشابه وضعیت بادکنکی دانست و اعلام کرد ۲۰ میلیارد دلار ارز خانگی در کشور وجود دارد.

۲۰ میلیارد دلار ارز خانگی در ایران وجود دارد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خانه ملت، معصومه آقاپور علیشاهی با اشاره به التهاب بازار ارز در روزهای اخیر با وجود ورود بانک مرکزی، اظهارداشت: برای بررسی مشکلات بازار ارز باید با ساز وکار این بازار آشنایی داشته باشیم تا از عهده ارزیابی آن برآییم.

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تشبیه بازار ارز به بادکنک، توضیح داد: اگر بازار ارز را مانند بادکنک بدانیم، باید گفت میزان باد داخل آن حکم حجم نقدینگی  در جامعه را دارد، بنابراین هر اندازه حجم نقدینگی افزایش یابد، بادکنک بزرگتر می شود.

    نماینده مردم شبستر در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: از سوی دیگر افزایش قیمت ها در واقع سطح روی بادکنک است و زمانی که دولت به سطح بادکنک فشار وارد کند، بخش از بادکنک جمع و بخش دیگر متورم می شود اما حجم داخل بادکنک کاهش نمی باید، در حال حاضر شاهد هستیم که فشار دولت بر قیمت ها روزانه افزایش پیدا می کند.

    این نماینده مجلس با اشاره شرایط دیگر اقتصادی در کشور بیان داشت: با توجه به اینکه با ناامنی در بازار کسب و کار مواجه هستیم، این عدم اطمینان باعث می شود بخشی از نقدینگی کشور به دلار تبدیل شود.

    وی گفت: هرچه سطح عمومی قیمت ها و حجم تورم را ثابت نگه داریم باد بادکنک به  سمت بازارهایی چون ارز و سکه می رود، بنابراین اولین کاری که در بازار داخلی باید صورت گیرد این است که نقدینگی به سمت بازار سرمایه، بازار مسکن و تولید ناخالص ملی هدایت شود .

    آقاپورعلیشاهی، با اشاره به اقدامات اخیر بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز، اظهارداشت: نوع ارز معاملات از دلار به یورو تغییر کرد، چرا که یورو در طول سال های گذشته بالغ بر 2.4 درصد تغییر قیمت داشته اما دلار شاهد تغییراتی بالغ بر 3.8 درصد بوده است.

    این نماینده مجلس افزود: با تمام اقداماتی که دولت انجام داده است اما تنش های منطقه ای، افزایش تقاضای دلار درسه ماهه چهارم سال به مناسبت سال نوی میلادی، خروج ارز از اربیل عراق و ایجاد محدودیت در FATF دست به دست هم می دهد که قیمت ارز متلاطم شود.

    وی از مردم خواست: از همه مردم می خواهیم که تلاطم بازار ارز را تشدید نکنند به عبارتی باعث افزایش تقاضای ارز نشود، تشدید این فضا شاید در کوتاه مدت سودی حاصل کند اما در میان مدت هم به آنها و هم به کشور لطمه وارد می شود.

    آقاپور علیشاهی با اشاره به آمارهای غیر رسمی از میزان دلار در کشور گفت: طبق آمارهای غیر رسمی 20 میلیارد دلار ارز خانگی در کشور وجود دارد که اگر وارد بازار تولید ناخالص داخلی شود منجر به اشتغال آفرینی می شود، در واقع تلاش داریم فرهنگی در کشور جا بیافتد که چرخ اقتصادی به نفع کشور، تولید ناخالص داخلی GDP و ایجاد ارزش افزود واقعی بچرخد.

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص چند نرخی بودن دلار در بازار کنونی ارز، اظهارداشت: در این زمینه آیا دولت مقصر است یا مردم؟ دولت در روزهای اخیر مقدار قابل توجهی ارز وارد بازار کرده است و بنابراین باید مراقب این موارد باشیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو