عصر بازار

نیم نگاهی به علل موثر در بی میلی مردم به بیمه‌های اختیاری

عصر اعتبار- بیش از سه پنجم سرمایه‌های کشور خارج از شمول بیمه قرار دارد، این در شرایطی است که توجه بیمه در کشور‌های اروپایی به مراتب فراتر از ایران است.

نیم نگاهی به علل موثر در بی میلی مردم به بیمه‌های اختیاری
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بیش از سه پنجم سرمایه‌های کشور، خارج از شمول بیمه است و این در شرایطی است که در کشورهای توسعه یافته، نوع نگاه به بیمه و تمایل گرایش مردم به این مولفه به مراتب با نفوذ هر چه بیشتری (به نسبت جامعه ایران)همراه است.

    آنچنان که اخبار موجودِ رسانه ها نشان می دهد، سهم مردم ایران در ارتباط با بیمه عمر تنها 14 درصد است و همین اعداد و ارقام به تنهایی نشان دهنده فاصله جدی میان توجه عموم مردم به بیمه در ایران، در قیاسِ با دیگر کشورهای جهان است.

    چندی پیش، رئیس کل بیمه مرکزی ایران در گفت و گویی با رسانه ها بیان کرد: 80 درصد از مردم ایران فاقد بیمه عمرهستند.

    بنابراظهارات وی؛ سرمایه‌های عظیمی در کشور وجود دارد (حدود 3 هزار میلیارد دلار) که در اقتصاد ایران نهفته هستند که تنها 30 درصد از آن زیر پوشش بیمه قرار دارند.

    با این اوصاف، 70 درصد از سرمایه های کشور، خارج از شمول بیمه هستند.

    پوشش بیمه‌ای حدودد 14 میلیون نفر از مردم ایران در قالب بیمه عمر، شمول بیمه ای تنها سه میلیون دستگاه خودرو از مجموع 25 دستگاه اتومبیل و وَجهی دیگر از کم توجهی مردم به بیمه در جامعه ایران است.

    مریم خسروانی، مدیر یکی از شعب بیمه در شهرستان ملارد با اشاره به ضرورت آموزش و فرهنگ سازی هر چه بیشتر در رسانه‌ها نسبت به صنعت بیمه برای عموم جامعه اظهار کرد: متاسفانه شرایط فوق در ارتباط با ساختمان ها و منازل نیز به همین  منوال است.

    وی افزود: تنها در طی دی ماه و بهمن ماه، به دلیل وقوع زمین لرزه‌هایی که در برخی نقاط کشور همچون غرب استان تهران شاهد آن بودیم تا حدودی ضریب بیمه منازل افزایش پیدا کرد که این موضوع موید نگاه نه چندان مطلوب و شایسته جامعه به این امر(صنعت بیمه) است.

    خسروانی بیان کرد: البته نباید از مشکلات اقتصادی و معیشتی و تاثیر مستقیم آن به از اولویت خارج شدن بیمه در میان بسیاری از مردم به سادگی گذشت اما این موضوع تمامی واقعیت ممکن نیست، زیرا در ارتباط با بسیاری از بیمه ها، حق بیمه بسیار ناچیز است و در مقایسه با مخارجی که بصورت روزانه، خانوارها متحمل می شوند، آن‌چنان ناچیز است که نمی توان عنوانی چون کم توجهی را بر این بی میلی نسبت به بیمه، اطلاق کرد.

    بی اعتمادی مردم به بیمه
    در این میان، برخی از کارشناسان معتقدند؛ یکی دیگر از عوامل موثر در عدم تمایل مردم به بیمه را باید در بی اعتمادی مردم به این موضوع جستجو کرد.

    به واقع بعد از گذشت 80 سال از عمر بیمه در کشور، در بسیاری از حوزه‌ها، اجبار و مجاب ساختن مردم به این امر باعث گرایش آنها به مقوله مذکور شده که بیمه شخص ثالث را می توان مصداق بارز این امرعنوان کرد.

    آنچنان که گزارشات رسانه‌ها نشان می دهد، 50 درصد از درآمد بیمه در کشور از محل بیمه شخص ثالث تامین می شود که در صورت کسر این نوع خاص از بیمه، قطعا شرایط فعلی صنعت بیمه کشور به مراتب وخیم تر از حال و روز کنونی آن بود.

    البته در طول در دو سال اخیر با فعالیت هر چه بیشتر نمایندگی های بیمه و تبلیغات فزاینده عوامل آن، تا حدودی شاهد حصول توفیقاتی در این عرصه بوده ایم اما با عنایت به جمعیت 80 میلیون نفری ایران، همچنان فاصله بسیار زیادی با نقطه مطلوب، احساس می شود.

    با عنایت به اظهارنظر رئیس کل بیمه مرکزی مبنی بر رشد 70 درصدی بیمه عمر در طول دو سال گذشته (در داخل کشور) به عمق توفیقات حاصل شده در این خصوص پی می بریم و به نوعی اعداد و ارقام عنوان شده از سوی این مقام مسئول همچنان نوید بخش به نظر نمی رسد.

    وی می گوید: ضریب نفوذ بیمه در حال حاضر به بیش از 2 درصد رسیده و سهم بیمه عمر در کشور نیز حدود 14 درصد برآورد می شود، در صورتیکه این میزان در کشورهای جهان قریب به 50 تا 60 درصد تخمین زده می شود.

    الگوبرداری از صنعت بیمه کشورهای توسعه یافته در اولویت قرار گیرد
    برای دستیابی به موفقیت هر چه بیشتر در خصوص توسعه صنعت بیمه در کشور و نفوذ فزاینده آن در جامعه باید به الگوبرداری از کشورهای موفق و توسعه یافته جهان در این زمینه مبادرت ورزیده شود.

    متاسفانه در حال حاضر،به بیمه (فارغ از بیمه اجباری همچون شخص ثالث) به عنوان خدماتی لوکس نگریسته می شود و تا زمانیکه این نگاه و نگرش در جامعه رواج دارد، زمینه رشد و توسعه پایدار در این صنعت فراهم نخواهد شد.

    امید آن می رود با بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی عموم مردم، تبلیغات و اطلاع رسانی هر چه بیشتر، اتخاذ تدابیر موثر و اصولی با هدف اعتماد سازی از سوی مراکز بیمه‌ای و همچنین ارائه خدمات شایسته تر، ضریب تشویق عموم مردم به بیمه، بیش از پیش فراهم شود که با تحقق این امر قطعا رفاه هر چه بیشتری در جامعه حاکم می شود و صنعت بیمه کشور نیز از مزایا و منافع افزون تر شدن دامنه بیمه شدگان مُنتَفع خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو