عصر بازار

سخنگوی دولت:

کسری بودجه نداریم

عصر اعتبار- سخنگوی دولت اعلام کرد که کسری بودجه نداریم.

کسری بودجه نداریم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، محمد باقر نوبخت در نشست خبری هفتگی خود اعلام کرد: کسری بودجه با عدم تحقق بودجه متفاوت است. کسری بودجه یعنی منابع تامین نشود ، اما وقتی منابع تامین نشود و ما مصارف را کم کنیم، دیگر کسری بودجه نداریم و عدم تحقق بودجه داریم.

    وی با بیان اینکه  همه منابع بودجه تحقق پیدا نکرده است و ما هم مصارف را کاهش داده ایم تا کسری بودجه نداشته باشیم ،گفت: بنابراین کسری بودجه نداریم.

    سخنگوی دولت ادامه داد:دلیل عدم تحقق بودجه امسال این بود که سقف بودجه پیشنهادی ما به مجلس 319هزار میلیارد تومان بود که مجلس محترم به هر دلیلی این عدد را به 346هزار میلیارد تومان افزایش داد که ما مخالف بودیم.

    وی همچنین اعلام کرد: رشد اقتصادی نه ماهه 96نسبت به زمان مشابه سال قبل با در نطر گرفتن نفت4/4درصد و بدون نفت 4/7درصد است و رشد سرمایه گذاری ما 3/9درصد است.

    رئیس سازمان برنامه و بودجه ادادمه داد: برای عرضه ارز مشکلی نداریم اما به دلیل افزایش نوسانات ارز در دوره ای عده ای به دنبال تبدیل ارز به دلار هستند و در واقع تقاضای کاذب به وجود می آید و دولت به دنبال عرضه ارز به مسافران و متقاضیان واقعی است.

    معاون رئیس جمهوری تصریح کرد: امروز با توجه به دشمنی ها و اتحاد نامبارک آمریکا و انگلیس علیه ایران داشتن قدرت اقتصادی از اهمیت زیادی برخوردار است.

    نوبخت با بیان اینکه باید به منافع ملی و ذخایر ارزی توجه کنیم، خاطرنشان کرد: اگر به اقتصاد معطوف شدیم و آن را تحقیر و ناکارآمد نشان دادیم تنها به معنای ناکارآمدی دولت نیست و کسانی از بیرون کشور هر سه قوا را در این شرایط تخریب می کنند.

    سخنگوی دولت اعلام کرد: براساس گزارش مرکز آمار رشد اقتصادی 9 ماهه امسال با نفت 4 و 4 دهم درصد و بدون نفت 4 و 7 دهم درصد است.

     محمدباقر نوبخت صبح سه شنبه و در نشست هفتگی خود با خبرنگاران با اعلام این مطلب افزود: در گزارشی که مرکز آمار ارسال کرده رشد اقتصادی بخش کشاورزی یک درصد، صنعت 3 و یک دهم درصد، خدمات 7 درصد مشخص شده است (9 ماهه امسال).

    وی ادامه داد: رشد سرمایه گذاری در 9 ماهه نخست امسال 3 و 9 دهم درصد است و مصارف نهایی خصوصی 7 و نیم درصد و مصارف نهایی دولتی 7 و 6 دهم درصد اعلام شده است.

    سخنگوی دولت با بیان اینکه، برای اعتبارات جاری 209 هزار میلیارد تومان پرداخت کردیم، گفت: در سال گذشته این رقم 184 هزار میلیارد تومان بود و امسال نسبت به سال گذشته 14 درصد در اعتبارات جاری رشد داشته ایم.

    نوبخت ادامه داد: در اعتبارات عمرانی نیز امسال 79 درصد رشد داشته ایم و این رقم نشان دهنده این است که ما به دنبال رشد اقتصادی هستیم.

    وی گفت: ما ادعا نمی کنیم که تمام مشکلات را حل کردیم و این ارقام بدست آمده ارقام ایده آل ما نیست ولی دولت اقدامات زیادی انجام داده و رشد اقتصادی ما نسبت به گذشته مثبت شده است.

    اختصاص 33هزار و 454 میلیارد تومان به طرح های عمرانی

    سخنگوی دولت اعلام کرد که تا 21 اسفند امسال 33 هزار و 454 میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی اختصاص داده شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 79 درصد رشد داشته است.

    نوبخت با اعلام این رقم افزود: دولت در سال جاری برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و دستیابی به رشد اقتصادی دو مسیر جداگانه را طی کرده است.

    وی ادامه داد: مسیر اول توجه ویژه و فعال کردن واحدهای تولیدی بخش خصوصی از طریق منابع نظام بانکی و مسیر دوم اتمام و بهره برداری طرح های عمرانی دولتی و با استفاده از خزانه دولت است.

    نوبخت درباره آخرین وضعیت پرداخت در عرصه واحدهای تولیدی در بخش خصوصی گفت: براساس گزارشی که از سوی نظام بانکی و وزارت صنعت ارسال شده است تا 21 اسفند 96 مبلغ 17 هزار و 474 میلیارد تومان به 26 هزار و 678 بنگاه تولیدی از طریق نظام بانکی پرداخت شده است که این پرداخت ها به تفکیک استان ها در سامانه وزارت صنعت مشخص است.

    وی افزود: مبلغ پرداختی به طرح های عمرانی از سوی دولت 33 هزار و 454 میلیارد تومان است که این رقم در مقایسه با مشابه سال گذشته که 18 هزار و 643 میلیارد تومان بود 79 درصد رشد داشته است.

    امسال کسری بودجه نداریم

    سخنگوی دولت گفت: برخی رسانه ها از کسری بودجه دولت در سال جاری سخن می گویند اما ما امسال کسری بودجه نداریم.

    نوبخت افزود: معمولاً در بودجه یک رقمی از منابع پیش بینی می شود اما ممکن است این رقم کامل تحقق پیدا نکند و ما در صورتی که این منابع کامل تحقق پیدا نکند مصارف مان را به اندازه منابع می رسانیم و به همین دلیل کسری بودجه نداریم.

    وی ادامه داد: در صورتی که دولت دچار کسری بودجه باشد از طریق استقراض از بانک مرکزی می تواند جبران کند و در صورتی که منابع مان کامل تحقق پیدا نکند مصارف را به اندازه منابع می رسانیم.

    سخنگوی دولت گفت: آنچه در تمام این سال ها صورت گرفته این است که پیش بینی منابع صد در صد تحقق پیدا نمی کند اما ما همیشه مصارف را به مقدار منابع تقلیل می دهیم.

    نوبخت افزود: اگر منابع کامل تحقق پیدا نکند مصارف را کامل نمی دهیم اما حقوق کارمندان را نمی توانیم کم کنیم.

    وی با اشاره به اینکه ما هر سال براساس منابع واقعی بودجه را می بندیم، گفت: گاهی مجلس سقف بودجه را افزایش می دهد مثلاً در لایحه بودجه سال 96 ما منابع بودجه را 319 هزار میلیارد تومان مشخص کردیم اما مجلس منابع بودجه را به 346 هزار میلیارد تومان افزایش داد و وقتی این رقم در مجلس به تصویب می رسد، بین دستگاه ها تقسیم می شود اما تخصیص ما به دستگاه ها همیشه کمتر است اما برخی از دستگاه ها را نمی توانیم کمتر بدهیم مثل صندوق ها و یا آموزش و پرورش که نمی توانیم بودجه شان را کم کنیم.

    نوبخت افزود: امسال اعتبار را به طرح های عمرانی ای دادیم که تا 95 درصد کارشان انجام شده بود و ما این اعتبار را به آنها تخصیص دادیم تا کار خود را به اتمام برسانند و در همین راستا به برخی از طرح های عمرانی نیز اعتباری داده نشد.

    وی ادامه داد: مثلاً به راه آهن همدان و کرمانشاه بیش از صد در صد اعتبار دادیم.

    سخنگوی دولت افزود: اینکه برخی از افراد می گویند دولت دچار کسری بودجه است استفاده از واژه هایی است که باعث تشویش اذهان عمومی می شود و ما کسری بودجه نداریم اما ممکن است منابع ما صد در صد کامل نشود.
    مشکلی برای عرصه ارز نداریم

    سخنگوی دولت در ادامه نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: بانک مرکزی همه تدابیر لازم برای کاهش التهابات ارز را اندیشیده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی