عصر بازار

چالش ارزهای دیجیتالی در کشورهای جهان

عصر اعتبار- مدتی است قانونگذاران سراسر دنیا در حال تحقیق درباره چالش‌های برخاسته از ارزهای مجازی هستند که اغلب بانک‌ها، شرکت‌های مالی، مبادلات و دفاتر مرکزی را دور می‌زنند.

چالش ارزهای دیجیتالی در کشورهای جهان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، دکس هنسن، یکی از شرکای شرکت Perkins Coie و مدیر گروه صنعتی Blockchain Technology & Digital Currency می‌گوید: "ارزهای دیجیتال که با ابتکار عمل در سیستم بلاکچین (Blockchain) و خریدهای جزئی وارد بازار شد، اکنون پدیده‌ای جهانی است که جهان را این‌گونه به هیجان آورده است. همچنان که فناوری این پیشرفت‌ها، فرایند ارائه محصولات و خدمات همه صنایع را تحت تاثیر قرار داده است، قانونگذاران و مجریان قانون به هر نحوی سعی دارند تا خود را با تغییرات وفق دهند."
    از آنجا که ارزهای مجازی تا حد زیادی بیرون از سیتم مالی همیشگی عمل می‌کنند، قانونگذاران نگران پولشویی، تامین مالی تروریسم، فرار از مالیات و تقلب هستند.
    کمیسیون اوراق بهادار و بورس و کمیسیون تجاری معاملات کالاهای آمریکا اخیرا اعلامیه ای صادر کرد که طی آن، در صورت مشاهده هر گونه خلاف و پیشنهاد ثبت نشده، عوامل دخیل به دلیل بی ثبات کردن بازار مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.
    این در حالی است که کمیسیون تجاری معاملات کالاهای امریکا (CFTC) بیت کوین را به عنوان نوعی کالا تعریف کرده و مسئولیت هرگونه خلاف و دستکاری در فرایند تجارت بیت کوین و همچنین معاملات بین المللی آن را مستقیما به عهده گرفته است.
    در این میان، حدودا 60 کشور جهان موقعیت خود را نسبت به این پدیده همه گیر جهانی تعریف کرده‌اند. در چین، استفاده یا فروش ارزهای مجازی در موسسات مالی و تامین کنندگان پرداخت های شخص ثالث از پذیرش آنها ممنوع هستند. اما با این حال، استفاده از ارز دیجیتالی قانونی باقی می ماند و بانک People’ s Bank of China شرط ثبت نام را برای مبادلات تجاری الزامی کرده است و پیسنهاد کرده که فرایند تجارت ارزهای دیجیتال را با دقت نظارت کند.
    در انگلیس، لزوما تجارت ارزهای مجازی در حوزه مقررات پولشویی قرا نمی‌گیرند و بر اساس سود کالاها و خدمات تجاری باید مالیات پرداخت شود. این کشور در حال وضع مقررات جدی تری نسبت به ارزهای دیجیتال است.
    تنظیم مقررات مالی سوئیس شروط لازم برای مجوز اپراتورهای بیت کوین را تعریف کرده و اعلام کرده است که سیستم عامل های ارز مجازی اقدام به مبارزه با پولشویی می‌کنند اما بعید است مقررات دیگری وضع شود زیرا ارزهای مجازی در این کشور پدیده حاشیه‌ای در نظر گرفته می‌شود.
    به گفته یکی از مقامات مالیاتی سوئد، ارزهای مجازی در این کشور به عنوان ارز به حساب نمی‌آیند، اما به عنوان دارایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
    بانک فرانسه (Bank of France) هشدارهایی مشابه دیگر کشورهای اروپایی را صادر کرده است. خبرهای غیر رسمی وجود داشت مبنی بر اینکه ممکن است فرانسه به شرکت های ارز مجازی اجازه دهد به عنوان تامین کنندگان خدمات پرداخت تحت قانون فرانسه کار کنند. این کشور هم اکنون اعلام کرده که قوانین مربوط به تأیید هویت مشتری را برای سیستم عامل های مجازی ارزیابی می کند.
    ارزهای مجازی تحت قوانین آلمان ابزار مالی هستند و به طور خاص نوعی "پول خصوصی" به حساب می آیند و به عنوان سرمایه مالیات بندی می شوند، ممکن است استفاده های خاص نیاز به مجوز داشته باشد.
    بانکداری اروپا، نسبت به خطرات ناشی از ارزهای مجازی هشدارهای خود را اعلام کرد و اخیرا بیان کرد که قوانین مربوط به مبارزه با پولشویی و ضد تروریسم را نسبت به ارزهای مجازی اعمال می‌کند. این در حالی است که رییس بانک مرکزی اتحادیه اروپا برنامه استونی را برای ارائه ارز دیجیتالی ملی خود (Estcoin) را رد و اعلام کرد که هیچ کدام از کشورهای عضو اتحادیه نمی‌توانند ارزی ارائه دهند.
    اداره نظارت مالی دانمارک هشدارهایی در مورد خطرات ارزهای مجازی، مانند سایر کشورهای اروپایی، داده و پیشنهاد کرده که ممکن است اصلاحات مربوط به مقررات مربوط به ارزهای مجازی ارائه شود. در حال حاضر، به نظر نمی‌رسد که قانونی برای ارزهای مجازی، حداقل در حوزه مقررات پولشویی یا موسسات مالی، تنظیم شود.
    به نظر می‌رسد که قانونگذاران کانادایی روش نرم تری را برای تنظیم ارزهای مجازی اتخاذ کرده اند، به طوری که با سیاست "قانونگذاری و پذیرش" همراه ابراز نگرانی نسبت به پولشویی جلو می روند.
    در ماه نوامبر سال 2017، بانک مرکزی کانادا مقاله‌ای درباره صدور ارز دیجیتالی برای استفاده عموم مردم را مورد بررسی قرار داد. در دوم نوامبر 2017، کمیسیون اوراق بهادار انتاریو، به شرکت Toronto-based Funder تسهیلات قانونی ارائه داد تا ICO / ITO را قانونی کند. سپس در تاریخ 25 می 2017، بانک مرکزی کانادا اعلام کرد که تجربه بلوک زنجیره ای نشان داده سیستم عامل های پرداخت متمرکز بین بانکی کشور با این تکنولوژی، و دیگر فناوری های حساب توزیع دیجیتالی، سازگار نیست.
    در اندونزی ارزهای مجازی پول قانونی محسوب نمی شوند و استفاده از آنها، نقض اطلاعات و قوانین معاملات الکترونیکی و قوانین ارز است. ژاپن در 25 ماه مه سال 2016 قانون تنظیم ارزهای مجازی را تصویب کرد؛ در تاریخ 3 ژوئن 2016، آن را اعلام کرد؛ و در تاریخ اول آوریل 2017، این قانون به تصویب رسید.
    بانک مرکزی آفریقای جنوبی هشدار داده است که ارزهای مجازی شرایط قانونی ندارند و استفاده از آنها امن نیست، ممکن است ارزش خود را از دست بدهند و قابلیت تبدیل به ارز قانونی را نداشه باشند.
    در روسیه، قبلا استفاده از ارزهای دیجیتال به عنوان جایگزین پول تحت قانون فدرال ممنوع بود، با این حال، سال 2017 شاهد تسهیل مقررات ارزهای رمزنگاری شده روسیه بود. برنامه هایی برای تنظیم قوانین مربوط و روش های خرید ارز دیجیتالی در حال پیشرفت هستند.
    روسیه امیدوار است که در رسمی و قانونی کردن تجارت بیت کوین و دیگر انواع ارز دیجیتال با قوانین جدید موفق شود، به طوری که مقامات رسمی روسی می گویند این کشور می تواند ارز را در فضای بین المللی علی رغم تحریم های موجود انتقال دهد.
    با توجه به نظرسنجی مرکز اقتصاد کلان و مرکز تحقیقات سیاست های اقتصادی از تقریبا 50 دانشجو از دانشگاه های سراسر اروپا، اکثریت، با وجود هشدارهای مکرر توسط سرمایه گذاران ارشد، نسبت به ریسک پول دیجیتال خوشبین هستند.
    اندازه کوچک و جدا بودن از سیستم مالی گسترده یکی از دلایل اصلی راحتی استفاده از ارز دیجیتالی در میان اقتصاددانان بوده است. اکثر اقتصاددانان معتقد هستند که ارزهای رمزنگاری شده ریسک محدودی را برای ثبات مالی ایجاد می کنند، آنها همچنین بر این نظر هستند که دولت ها باید کنترل بیشتری داشتهب اشند؛ چراکه ناشناس بودن و ابهام آنها می تواند فرار از مالیات و سایر فعالیت های غیرقانونی را به همراه داشته باشد.
    اداره بازرگانی ارزهای رمزنگاری شده کره جنوبی برای دومین بار در سال گذشته میلادی هک شد، و به همین دلیل نگرانی های امنیتی در تجارت پررونق در بیت کوین و دیگر ارزهای مجازی اوج گرفت.
    آخرین نظرسنجی مرکز اقتصاد جهانی لندن نمی از اقتصاددانان اروپایی پرسید که آیا بازارهای Bitcoin یا Cryptocurrency ریسکی سیستماتیک دارند و آیا باید با قوانین جدی تری برای آنها تنظیم کرد، یا خیر.
    73 درصد از شرکت کنندگان در این تحقیق مخالف یا شدیدا مخالف این ایده بودند که سیستم های رمزنگاری شده سیستم مالی را در حال حاضر یا در "چند سال آینده" تهدید می کنند. این آزمون ادعای شگفت انگیز اخیر اقتصاددان بانک دویچه را رد می کند که بر این عقیده هستند که سقوط بیت کوین خطر عمده برای بازارها در سال 2018 خواهد بود.
    از حدود 50 شرکت کننده، از جمله محققان دانشگاه آکسفورد و دانشگاه کالج لندن، اکثریت با ریسک بر پایه را ارزش کل ارزهای رمزنگاری مخالف بودند. این در حالی است که ارزش کلی آنها تنها حدود 600 میلیارد دلار یا حدود 20 درصد بیشتر از فیس بوک است.
    بعضی از شرکت کنندگان همچنین خاطر نشان کردند که دارایی ارزهای رمزنگاری شده در حال حاضر به طور سیستماتیک باهم در ارتباط نیستند، و احتمال ایجاد چنین مشکلی ناشی از اوراق بهادار تحت حمایت وام مسکن را طی بحران مالی کاهش می دهد. در این میان، 61٪ موافقت کردند یا قویا موافق بودند که ارزهای رمزنگاری شده باید با تاکید بر پرداخت مالیات بیشتر کنترل شوند. اما با اینحال، تصویب مقررات ارزهای دیجیتالی سرعت زیادی نداشته است.
    اما ارزهای رمزنگاری شده در حقیقت به این منظور طراحی شده اند تا سیستم مالی را به شکلی کاملا متفاوت، با تضعیف حاکمیت موسساتی مانند بانک های مرکزی، تهدید کند. جورجن فون هگن از دانشگاه بن، خطر این ریسک را چندان مهم ندانست و گفت: "اگر ارزهای صادر شده بانک مرکزی ثبات خود را از دست دهد، ارزهای رمزنگاری شده جذاب می شوند. استفاده گسترده از آنها در سیستم مالی نتیجه، نه علت، بی ثباتی بازار است."

    منابع: Market Watch، Guardian، Washington Examiner، Fortune

    مترجم : فرزانه اسکندریان

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی