عصر بازار

نگاهی برقانون آتش‌سوزی و خدمات اضطراری در سال ۱۹۹۰

عصر اعتبار- قانون آتش‌سوزی و خدمات اضطراری در سال ۱۹۹۰ علاوه بر این‌که باعث تنظیم شدن "Queensland Fire and Emergency Service" و صندوق ارزی برای اهداف خاص تصویب شد، عاملی برای مواجه‌شدن با احتمالات مربوط به آتش‌سوزی و خدمات اضطراری هم به‌حساب می‌آمد.

نگاهی برقانون آتش‌سوزی و خدمات اضطراری در سال ۱۹۹۰
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، این قانون درواقع همه را به هم متصل می‌کند؛ ازجمله دولت را به مردم و تا آنجایی که قوانین اجازه بدهند، دولت‌های مشترک‌المنافع را به یکدیگر. همچنین هیچ بندی در این قانون باعث نمی‌شود تا دولت‌ها و کشورهای مشترک‌المنافع تحت پیگرد قانونی قرار بگیرند.

    مفاد این قانون از این ‌قرار است:
    1. پیشگیری و مواجه‌شدن با آتش
    2. ارائه خدمات و عملیات نجات
    3. ایجاد یک چارچوب مدیریتی منسجم
    4. Queensland Fire and Emergency Service
    5. خدمات اورژانسی دولتی
    6. ایجاد واحدهای خدمات اضطراری باهدف ارائه خدمات اضطراری منطقه‌ای
    7. هدایت مأموران آتش‌نشانی به‌صورت هدفمند و مجاز

    برای آن‌که بند چهار قانون را بهتر متوجه شویم لازم است کمی آن را عمیق‌تر بررسی کنیم. به‌این‌ترتیب، Queensland Fire and Emergency Service دارای بخش‌های زیر است:
    1. محافظت از افراد، اموالشان و محیط‌زیست در برابر آتش و مواد پرخطر
    2. محافظت از افرادی که در وسیله نقلیه یا ساختمان در معرض خطر قرار دارند
    3. ارائه خدمات مشاوره‌ای مثل: پیشگیری و کنترل آتش و راه‌های ایمن برای مواجه‌شدن با مواد خطرناک و آتش
    4. همکاری با نهادها و ارگان‌هایی که خدمات درمانی اورژانسی ارائه می‌دهند
    5. شناسایی و فروش محصولات و خدمات مرتبط با کمک‌رسانی در مواقع اورژانسی

    اکنون‌که کمی با مفاد قانون آتش‌سوزی و خدمات اضطراری در سال 1990 میلادی آشنا شدیم کمی زمان را جلو برده و به سال 2016 میلادی می‌رسیم؛ زمانی که کمیته مشاوره ملی تصمیم گرفت "White Paper" را در وصف وضعیت کنونی سرویس آتش‌نشانی آمریکا منتشر کند!
    در 8 دسامبر سال 2016، عضو سازمان کنفرانس خدمات آتش‌نشانی کنفدراسیون (Congressional Fire Services ) کمیته مشاوره‌ای ملی (National Advisory Committee)  تصمیم گرفت "White Paper" را که وضعیت فعلی سرویس آتش‌نشانی آمریکا را در حفاظت از عموم مردم، اموال و زیرساخت‌های انتقادی ناحیه‌ای در شرایط اضطراری شرح می‌داد را منتشر کند. این مقاله به‌طوری طراحی‌شده بود که به تمام مسائل مربوط به افراد مجربی که در سراسر جهان سالانه به بیش از 35 میلیون تماس اضطراری پاسخ می‌دهند، بپردازد.
    اطلاعاتی که در مقاله سفید آمده است، ضمیمه‌های ارزشمندی از جنبه‌های مهم نقش دولت فدرال در حمایت از مأموریت‌های خدمات اورژانس در اختیارتان قرار می‌دهد؛ همچنین جزییاتی از قانون کنترل و پیشگیری از آتش‌سوزی فدرال (The Federal Fire Preven on and Control ) در سال 1974 که  توسط United States Fire Administra به تصویب رسیده بود.
    در 29 اکتبر سال 1974 میلادی رئیس‌جمهور وقت آمریکا، جرالد راف (Gerald R) قانون کنترل و پیشگیری از آتش‌سوزی فدرال را رسماً امضا و مسئولیت پاسخ به مشکلات آن را به فدرال واگذار کرد. وی در بیانیه خود، این‌گونه شرح می‌دهد:
    "به اعتقاد من دولت فدرال می‌تواند یک راهکار مفید در پیش‌گرفته و اوضاع را کنترل کند و این در حالتی است که دولت محلی با تمام مسئولیت‌های قبلی‌اش به حیات ادامه می‌دهد."
    اکنون در این 44 سالی که طی شد، اتفاقات مهمی همچون 11 سپتامبر، طوفان کاترینا، مشکلات حیات‌وحش و تقاضای روزافزون به خدمات اورژانس پزشکی مبتنی بر آتش رخ‌داده‌اند که دولت فدرال برای مرتفع کردن هرکدامشان از زیرساخت‌ها و کمیته‌های محافظت، بهره‌برداری کاملی انجام داد.
    امروزه خدمات آمریکا به‌طور مداوم در حال تغییر است تا با تغییرات و چالش‌های موجود در جامعه به‌خوبی هماهنگ شود. در آغاز هزاره اخیر، ادارات جدید بسیاری برای رسیدگی به 20.5 میلیون موقعیت اضطراری در حال وقوع ایجاد شدند ؛ به‌طوری‌که در سال 2015 این تعداد به 33.6 میلیون افزایش یافت. آنان به موارد مختلف زیادی پاسخ دادند ازجمله: شرایط اضطراری پزشکی، حادثه در اثر مواد اشتعال‌زا، تصادف خودروها، بلایای طبیعی و رویدادهای بی‌شمار دیگر.
    متأسفانه، رخداد فاجعه‌های بزرگ عواقب سهمگینی به همراه دارد که جبران بسیاری از آن‌ها تقریباً امکان‌پذیر نیست. برای مثال Tennessee در سال 2016 یا اکثر تراژدی‌هایی که در طی سال‌های اخیر اتفاق افتاده‌اند. و واقعیت دردناک این است که هرساله بیش از 3000 نفر اثر آتش‌سوزی‌های طبیعی جان خود را از دست می‌دهند. در سال 2015 تعداد 15700 انسان در اثر آتش‌سوزی مجروح و 14 میلیارد دلار خسارت به صاحبان پرداخت شد. به‌طورکلی آتش‌سوزی اغلب در مکان‌های آسیب‌پذیر برای انسان‌ها، اتفاق می‌افتد؛ نه در سازه‌هایی که توسط سیستم‌های محافظتی مثل سنسور دود یا سیگنال خطر، به‌خوبی مراقبت می‌شوند.
    هنگامی‌که آتش در ساختارهای بزرگ رخ می‌دهد، پرسش‌های زیادی حول چگونگی اتفاق مطرح می‌شود، به‌خصوص آن‌که در مکان‌هایی پوشیده شده با انواع سیستم‌های مدرن و امروزی اتفاق بیافتد. به همین دلیل ایالت‌ها و سازمان‌های محلی قوانین و مقررات خاصی برای ساکنین در نظر می‌گیرند تا ضمن پیشگیری از اتفاقات ناگوار، سطح کیفیت زندگی را ارتقا ببخشند.
    آتش‌نشان‌ها نمی‌توانند تماس‌های دریافتیشان را فیلتر کنند و تنها به آن‌هایی پاسخ بدهند که واقعاً اضطراری و واجب است. همچنین اگر در سراسر ایالات‌متحده آمریکا سفر کنید، خواهید دید که ایستگاه‌های آتش‌نشانی زیادی در شهرهای مختلف آماده‌باش هستند. کارکنان این ایستگاه‌ها کاملاً داوطلبانه مشغول به کارشده‌اند و هرکدامشان از نژاد‌ها و مذهب‌های گوناگونی هستند که وضعیت اقتصادی متفاوتی دارند. همچنین در بسیاری از آن‌ها این حرفه، همچون یک شغل خانوادگی، سینه‌به‌سینه به نسل بعدی منتقل‌شده است.

    نگرانی قبول مسئولیت در قبال کمک به فاجعه اتفاق افتاده
    هنگامی‌که فاجعه‌ای رخ می‌دهد، تمام مسئولین به‌صورت یکپارچه برای رفع‌ورجوع آن دست‌به‌کار می‌شوند. شهرها و دولت‌های محلی در سراسر کشور برای کمک، ارسال تجهیزات و خدمه از آتش‌نشانان و همچنین افسران پلیس، کارگران، بازرسان ساختمان و سایر کمک‌های موردنیاز دیگر اقدام می‌کنند؛ و این همان روحیه کمک به هم نوع است که گاهی از کیلومترها آن‌طرف‌تر قلقلک می‌دهد. در این زمان، آتش‌نشانی‌ها و بیمه‌ها برای ارائه کمک‌هایشان به افراد فاجعه‌زده دست‌به‌کار می‌شوند. ازآنجایی‌که آتش‌نشانی‌ها به‌صورت منطقه‌ای مسئولیت‌هایشان را تقسیم می‌کنند، هرکدام  به‌صورت جداگانه دارای مدیریت داخلی هستند.
    اشاره کردیم که شرکت‌های بیمه در هنگام رخداد حادثه دست‌به‌کار می‌شوند؛ اما این کمک شامل همه‌ی افراد فاجعه‌زده نمی‌شود چراکه بیمه تنها برای اشخاصی که تحت پوششش هستند احساس مسئولیت می‌کند. همچنین در بعضی مواقع دیده‌ایم که بیمه به دلایلی از کمک‌رسانی به بیمه‌شدگانش سرباز می‌زند. حال سؤال اینجاست که خط‌مشی شرکت‌های بیمه در رسیدگی به بیمه آتش‌سوزی به چه صورت است؟
    ازنظر بیمه، شخصی که به دلیل آتش‌سوزی دچار خسارت جانی یا مالی شده باشد طبق قرارداد قبلاً توافق شده مستحق کمک است. البته باید این موضوع برای بیمه کاملاً آشکار بشود که حادثه دقیقه به چه علتی رخ‌داده است. میزان آسیب چقدر است و آیا علت حادثه جزو موارد بیمه‌نامه شخص نامبرده بوده است یا خیر. درنهایت پس از کسب اطلاعات کامل، بیمه با توجه به قرارداد نسبت به جبران خسارات عمل می‌کند.

     

    مترجم: سحر حاصلی

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی