عصر بازار

دلار در بازار غیررسمی تحت‌تاثیر علامت درهم قرار گرفت؛

دو بال رکوردزنی سکه

عصر اعتبار- در چهارمین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی از مرز یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان عبور کرد تا یک رکورد جدید در بازار فلزهای گرانبهای داخلی به ثبت برسد. روز سه‌شنبه، سکه ۱۸ هزار تومان رشد را به ثبت رساند و به قیمت یک میلیون و ۶۱۰ هزار تومان رسید.

دو بال رکوردزنی سکه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد؛ این بیشترین میزان رشد روزانه سکه از 12 اسفندماه بود و موجب شد که این فلز گرانبها به سطح قیمتی برسد که در ادوار گذشته تجربه نکرده بود. فعالان بازار، سه عامل را در رشد قیمت فلز گرانبهای داخلی دخیل دانستند.

    دسته اول بیشتر به متغیرهای درونی بازار تکیه داشتند و معتقد بودند افزایش تقاضا برای سکه در آستانه نوروز به رشد قیمت کمک کرده است. دسته دوم کسانی بودند که بیشتر بر متغیر انتظارات تاکید داشتند. از نظر این عده، معامله‌گران سکه احساس می‌کنند که قیمت این فلز گرانبها ظرفیت رشد بیشتری را در سال آتی خواهد داشت و به همین دلیل ترجیح می‌دهند ذخیره طلایی خود را بالا ببرند. دسته سوم رشد سکه را به واکنش معامله‌گران این بازار به رشد قیمت دلار توسط بازارساز نسبت دادند. بازارساز ارزی روز دوشنبه قیمت دلار را 3 کانال بالا آورد و روز سه‌شنبه این ارز با 9 تومان رشد دیگر به قیمت 4 هزار و 779 تومان رسید. این در شرایطی بود که معامله‌گران غیررسمی سعی داشتند قیمت این ارز را با نوسانات بیشتری مواجه کنند. در روزی که تقاضا نسبتا در میان معامله‌گران غیررسمی بالا بود، دلار در مقاطعی بالای 4 هزار و 850 تومان معامله شد.  سیگنال رشد معامله‌گران داخلی بیشتر از آن سوی آب‌ها نشات می‌گرفت. به گفته فعالان، روز سه‌شنبه نرخ حواله درهم سرعت حرکت خود را تند کرد و حتی به بالای محدوده هزار و 320 تومان رسید. بخش دیگری از فعالان، انتظار معامله‌گران برای خروج احتمالی آمریکا از برجام را عامل اصلی رشد قیمت دانستند. این در حالی بود که عده دیگری افزایش تقاضای مسافران برای اسکناس نقدی دلار را یکی از عوامل تحریک قیمت دانستند.
    اوج گیری در حضور حراج و پیش‌فروش

    قیمت سکه در حالی روز گذشته یک رکورد تاریخی را به ثبت رساند که افراد می‌توانستند برای پیش‌فروش این فلز گرانبها با رقم‌هایی بسیار کمتر ثبت‌نام کنند. براساس بخشنامه بانک مرکزی، پیش‌فروش سکه برای سررسید شش ماهه به نرخ 14 میلیون ریال و برای سررسید یک ساله به نرخ 13 میلیون ریال انجام می‌شود. با این حال، بخشی از معامله‌گران به جای پیش‌فروش سکه ترجیح می‌دهند در بازار نقدی اقدام به خرید کنند. گروهی از فعالان اعلام کرده‌اند، این دسته باور دارند ممکن است بازارساز در زمان تحویل قیمت سکه را با عرضه زیاد پایین بیاورد. این در حالی است که با توجه به نرخ تورم و قیمت دلار این امر دور از ذهن می‌رسد. برخلاف معامله‌گران نقدی، عده زیادی نیز اقدام به پیش خرید سکه کرده‌اند. به گزارش «ایبِنا» به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران، از 28 بهمن تا 20 اسفند حدود 228 هزار قطعه سکه تمام بهار آزادی به‌صورت شش ماهه و حدود 592 هزار قطعه سکه تمام بهار آزادی به‌صورت یک ساله پیش‌فروش شد. این تعداد سکه را 16 هزار و 989 نفر خریداری کردند. البته میزان خریدهای نقدی سکه همچنان بالاست چرا که با وجود حراج بیش از 400 هزار سکه، قیمت این فلز گرانبها در بازار افزایشی شده است. عده‌ای البته اعتقاد داشتند قیمت بازاری سکه تنها در حال نزدیک شدن به ارزش ذاتی خود است و ظرفیت افزایش روز گذشته در این فلز گرانبها وجود داشته است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی