عصر بازار

شرایط خروج ارز مسافران نوروزی

عصر اعتبار- مدیرکل پیشگیری و نظارت بر امور مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی با اعلام شرایط ورود و خروج ارز مسافری به کشور، نسبت به قاچاق ارز توسط مسافران هشدار داد.

شرایط خروج ارز مسافران نوروزی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، سید عبدالحمید اجتهادی با هشدار به مسافران در خصوص خروج ارز قاچاق از کشور گفت: مقررات ارز نه تنها در کشور ما بلکه در همه کشورها ضوابطی در بحث جابجایی، خروج و ورود و حتی نگهداری و خرید و فروش در داخل دارد و طبق مقررات بین المللی مکلفیم مقررات ورود و خروج ارز را رعایت کنیم.

    مدیرکل پیشگیری و نظارت بر امور مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی افزود: مسافرانی که قصد خروج ارز بالاتر از 10 هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها را دارند باید مستندات کافی برای قانونی بودن منشا ارز داشته باشند.

    وی گفت: طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز؛ هرگونه خرید، فروش، حمل و نقل، نگهداری، عرضه و ورود و خروج ارز اگر برخلاف ضوابط بانک مرکزی باشد قاچاق محسوب می شود. اجتهادی افزود: ضوابط بانک مرکزی برای ورود و خروج ارز این است که تا 10 هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها نیاز به اظهار یا تعریف منشا قانونی آن ندارد اما برای خروج مازاد بر 10 هزار یورو باید منشا قانونی آن مشخص شود، به این ترتیب که یا کسی از خارج کشور قبلا وارد شده و مقداری ارز همراه داشته و این ارز را اظهار کرده که در سامانه مشخص است یا اینکه آن ارز را از صرافی مجاز خریده و فاکتور را در دست دارد یا اینکه مدرکی ارائه کند که این ارز از حساب ارزی اش برداشت شده است.

    اجتهادی بیان داشت: برخی شهروندان، ارز به فرودگاه می برند و مدعی می شوند که می خواستند اظهار کنند در حالی که ارزی که منشا قانونی ندارد در فرودگاه ها قابل اظهار نیست و اگر با این ارز در فرودگاه یا هر جای دیگر باشند ارز، قاچاق محسوب و به نفع دولت ضبط می شود.

    مدیرکل پیشگیری و نظارت بر امور مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی افزود: از گمرک، نیروی انتظامی و بانک مرکزی خواسته ایم در این روزها که سفرها بیشتر می شود، حتما در ورودی فرودگاه ها اطلاع رسانی کنند تا افرادی که قصد خروج از کشور را دارند، اطلاع داشته باشند تا گرفتار نشوند.

    اجتهادی گفت: با توجه به اینکه میزان ارز قابل نگهداری را هم بانک مرکزی 10 هزار یورو اعلام کرده، نگهداری مازاد بر ان هم غیرقانونی است، مگر اینکه سندی مبنی بر قانونی بودن آن در دست باشد.

    وی افزود: در ورود ارز به کشور هم اگر مازاد بر 10 هزار یورو باشد، هنگام ورود به کشور باید اظهار شود و وقتی این اظهار در سامانه ثبت شود، فرد می تواند آن را به عنوان ارز قانونی در اختیار داشته باشد و نگهداری کند و حتی اگر این فرد بخواهد دوباره همین میزان ارز را از کشور خارج کند، مشکلی نخواهد داشت.

    حکم قطعی 46 میلیارد ریالی برای قاچاق ارز

    مدیرکل پیشگیری و نظارت بر امور مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی از قطعی شدن حکم جریمه 46 میلیارد ریالی متهمانی خبر داد که قصد خروج 600 هزار دلار قاچاق به خارج کشور را داشتند.

    اجتهادی افزود: این متهمان 600 هزار دلار را در اتوبوسی که از تهران به مریوان در حال حرکت بود و قصد سلیمانیه عراق را داشت جاسازی کرده بودند که با اقدامات اطلاعاتی ماموران نیروی انتظامی کشف شد.

    وی گفت: حکم قطعی این متهمان اوایل اسفند امسال صادر شد و علاوه بر ضبط این دلارها به نفع دولت، متهمان در مجموع به پرداخت 46 میلیارد ریال جریمه محکوم شدند که این حکم با توجه به وثیقه هایی که از متهمان گرفته شده در حال اجراست.

    اجتهادی افزود: متهمان چند روزی در بازداشت بودند و با قرار وثیقه آزاد شدند و این میزان ارز در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته و به نفع دولت، ضبط قطعی شده است. وی گفت: اگر متهمان در مهلت قانونی این جریمه را پرداخت نکنند از محل فروش وثیقه ها وصول می شود.

    مدیرکل پیشگیری و نظارت بر امور مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی افزود: پرونده دیگری هم مرتبط با فرآورده های نفتی و حلال ها پیگیری شد که متهم این پرونده قصد داشت این محموله را با یک کشتی از بوشهر صادر کند اما با تلاش ماموران آگاهی ناجا و وزارت اطلاعات این محموله توقیف شد.

    اجتهادی گفت: متهم به 102 میلیارد ریال پرداخت جریمه محکوم شد که این حکم در اسفند امسال قطعی و مراحل اجرایی آن به استان مربوطه ابلاغ شده و در حال اجراست. وی افزود: اگر محکوم این پرونده جریمه را پرداخت نکند، این جریمه از محل فروش وثیقه ها وصول خواهد شد و فرآورده های نفتی هم به نفع دولت ضبط شده و در اختیار شرکت پخش فرآورده های نفتی قرار گرفته است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی