عصر بازار

دبیر سابق کانون صرافان:

بازار ارز با معضل انفجار اطلاعات روبروست

عصر اعتبار- دبیر سابق کانون صرافان ایران با بیان اینکه امروز با مشکل انفجار اطلاعات در حوزه ارز مواجه ایم و همه درباره نرخ ارز اظهارنظر می کنند، گفت: این شلوغی، کار را به جایی رسانده که همه چیز حتی کالاها و خدماتی که هیچ ربطی به نرخ ارز ندارد، به این بازار گره بخورد.

بازار ارز با معضل انفجار اطلاعات روبروست
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، «احمد لواسانی»  افزود: امروز شاهدیم افراد زیادی در بازار ارز حضور دارند؛ از رسانه ها گرفته تا سایت ها و شرکت های صادراتی و وارداتی در این بازار نقش آفرینی می کنند و اثر می گذارند.
    وی تاکید کرد: اجازه ندهیم همه در مورد ارز اظهارنظر و اشاعه خبر دهند که تشدیدکننده تنش هاست.
    این فعال بازار ارز با تقسیم بندی تقاضای موجود در بازار ارز به سه بخش تقاضای واقعی، تقاضای دلالی و تقاضا برای حفظ سرمایه اظهارداشت: هرچند در قانون تجارت دلالی با شرط و شروطی به رسمیت شناخته شده اما در بازار ارز پذیرفته نیست زیرا مدیریت آن برعهده بانک مرکزی است.
    لواسانی از بازار ارز به عنوان یک حوزه استراتژیک یاد کرد و گفت: صرافی یک فن است که هر کس می تواند به آن آشنا شود و از این رو حتی می توان از دلالان نیز در ازای فعالیت مالیات کسب کرد.
    این فعال بازار ارز درباره اینکه صرافی های غیرمجاز تا چه میزان در این بازار نقش آفرینند، گفت: با توجه به سامانه نظارت ارز (سنا) که بانک مرکزی طراحی و اجرایی کرده، میزان ورودی و خروجی ارز در صرافی ها مشخص است و می توان بر عملکرد همه نظارت کرد.
    دبیر سابق کانون صرافان ایرانیان گفت: امروز علاوه بر بانک مرکزی و نیروی انتظامی، سازمان مالیاتی نیز بر بازار ارز نظارت دارد و اگر این سازمان ها و نهادها با هم هماهنگ باشند، می توان بازار ارز را متعادل و ساماندهی کرد.

    ** گلایه صرافان از مالیات بر ارزش افزوده
    این فعال بازار ارز با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا از صرافی ها مالیات بر ارزش افزوده گرفته نمی شود، گفت: مجلس شورای اسلامی نه تنها تاکنون هیچ قانونی برای حمایت از صرافان مصوب نکرده، بلکه با اعمال مالیات بر ارزش افزوده بر مشکلات آنها افزوده است.
    لواسانی به دستورالعمل صدور مجوز صرافی در بانک مرکزی اشاره کرد و افزود: با این دستوالعمل به دلیل کافی نبودن سرمایه، حدود 200 صراف فعال بدون داشتن شاکی فقط به دلیل نداشتن سرمایه از گردونه خدمات رسانی به مردم خارج شدند.
    وی سرمایه لازم برای صدور مجوز صرافی در شهرهای بزرگ از جمله تهران، اصفهان، شیراز، تبریز، کرج و مشهد را 40 میلیارد ریال و برای بقیه شهرها 20 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: علاوه بر این برای دریافت مجوز باید مبالغ کلانی هم وثیقه گذاری شود.

    ** نیازمند باجه های صرافی در شهرهای گردشگرپذیر و فرودگاه ها هستیم
    دبیر سابق کانون صرافان ایرانیان در ادامه بر درجه بندی صرافی ها تاکید کرد و گفت: یکی از پیشنهادهای کانون صرافان راه اندازی باجه های صرافی در شهرها و نقاط گردشگر پذیر و مبادی خروجی کشور است که لازمه این کار نرمش بانک مرکزی و اصلاح دستورالعمل فعالیت صرافی هاست.
    لواسانی اظهار داشت: اگر باجه های صرافی در مبادی خروجی کشور بویژه فرودگاه ها مستقر شود، می توان تقاضای ارز مسافرتی را از سطح شهر به این نقاط انتقال داد تا بخشی از مشکلات کنونی بازار رفع شود.
    وی تاکید کرد: به جای روش های سلبی، می توان سیاست های ایجابی اتخاذ کرد تا هم بازار ساماندهی شود و هم فعالان این عرصه بتوانند به شکل قانونی به فعالیت های خود ادامه دهند.
    لواسانی شغل صرافی را از مشاغل پرریسک با سود و زیان بالا ارزیابی کرد و گفت: در زمان بروز نوسان های ارزی، ریسک کار برای صرافان نیز بیشتر می شود.

    ** معضل سرمایه داران بی شغل بر بازار ارز اثرگذار است
    دبیر سابق کانون صرافان ایرانیان همچنین گفت: امروز در بازار با معضل «سرمایه داران بدون شغل» رو به رو هستیم که چون باید هزینه های گوناگونی را برای ایجاد یک کسب و کار متحمل شوند، به فکر درآمد آسان، بی دردسر و پرسودند.
    لواسانی با تاکید بر اینکه این گروه بر بازار ارز ایران نیز اثرگذارند، گفت: پس از بحران ارزی سال های 90 و 91 ، با پدیده زنان خانه دار که در بازار سکه و ارز فعالند، مواجه ایم.
    وی یادآورشد: این سوء رفتارهای اقتصادی در حالی است که اقتصاد ایران به همان نسبت وسعتش مزیت های بیشتری نسبت به کشورهای همسایه دارد و می تواند از پتانسیل های موجود بویژه در حوزه ترانزیت بهره ببرد.

    ** بانک وارد بازار ارز شوند
    این فعال بازار ارز خواستار نقش آفرینی بیشتر و بهتر بانک ها در بازار ارز و پوشش تقاضای ارزی مردم شد و گفت: در حالی که عرضه دلار مورد نیاز فعالان اقتصادی باید به جای صرافی ها از طریق بانک ها انجام شود، شاهدیم که بانک ها در سال های گذشته با تاسیس شرکت های صرافی، عملا این عرصه را به صرافی ها واگذار کرده اند.
    لواسانی یادآورشد: تابستان سال گذشته بانک مرکزی در بخشنامه ای مجوز ورود بانک ها به خرید و فروش ارز به نرخ آزاد را صادر کرد اما بانک ها چندان استقبال نکردند که باید در این زمینه اندیشیده شود.
    وی به تعداد 620 صرافی فعال در کشور اشاره کرد و گفت: از این تعداد 20 صرافی متعلق به بانک ها هستند.
    این فعال بازار ارز یادآور شد: صرافی ها در زمان تحریم و در دوره ای که بانک ها حتی امکان جابجایی یک ریال را هم نداشتند، بخشی از مشکلات اقتصاد و تجارت ایران را رفع کردند و ریسک آن را هم به جان خریدند و اینگونه نیست که بگوییم صراف ها فقط به فکر منافع خود هستند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو