عصر بازار

گزارش صندوق بین‌المللی پول از سایه روشن‌های ارزهای مجازی

عصر اعتبار- چه ارزش بیت کوین بالا برود و چه ارزش آن پایین بیاید مردم سراسر جهان یک سوال را می پرسند: دارایی های مجازی واقعا چه پتانسیلی دارند؟

گزارش صندوق بین‌المللی پول از سایه روشن‌های ارزهای مجازی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، در گزارش صندوق بین المللی پول آمده است: فناوری پشت این ارزها نظیر بلاک چین، پیشرفتی هیجان انگیز محسوب می شود که می تواند در زمینه مربوط به امور مالی، انقلابی ایجاد کند. می تواند برای مثال ظرفیت بخش مالی را با تامین روشهای جدید و ارزان برای کسانی که فاقد حساب های بانکی هستند و یا میلیون ها فرد ساکن کشورهای کم درآمد فراهم کند. مزیت های ممکن حتی برخی از بانک‌های مرکزی را واداشته است به ایده صدور ارزهای مجازی بانکی فکر کنند.

    دلیل مشابهی که دارایی های مجازی یا آن طور که برخی از مردم می گویند ارزهای مجازی را بسیار جذاب جلوه می‌دهد، آنها را خطرناک ساخته است. حملات دیجیتالی عموما از طریق غیر متمرکز ساختن انجام می شود که نیازی به بانک‌های مرکزی نباشد. این مساله به معامله گران ارزهای مجازی اجازه می دهد بر خلاف معاملات با استفاده از وجوه نقد، ناشناس بمانند. در نتیجه این ارزها توانایی بالقوه ای برای استفاده در امور پولشویی و تامین مالی تروریسم دارند.

    این وام دهنده جهانی در بخش دیگری از گزارش خود می افزاید: به شکل واضح پولشویی و تامین مالی تروریستها تنها یکی از ابعاد خطرات ارزهای مجازی هستند، ثبات مالی خطر دیگر آنهاست. رشد سریع دارایی های مجازی باعث نوسانات شدید در قیمت آنها شده است و ارتباط نامناسب آنها با جهان سنتی مالی می تواند به آسانی منجر به نوسانات جدید شود.

    در نتیجه باید چارچوب قانونگذاری معینی را برای مواجهه با این مساله توسعه دهیم. بسیاری از سازمانها این کار را شروع کرده‌اند، صندوق بین المللی پول هم روی این مسائل کار می کند. توقف پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم، بخشی از کار ما در 20 سال اخیر بوده است. با توجه به استاندارد های " اف ای تی اف" تا کنون صندوق پول 65 چارچوب قانون گذاری و اندازه گیری را معرفی کرده است و به 120 کشور کمک کرده است ظرفیت خود را افزایش دهند. تلاش صندوق بر این بوده است تا به کشورهای عضو کمک کند با جریانات مالی غیر قانونی گلاویز شوند.

    برای آن که تلاشها موثر باشد، باید همکاری نزدیک بین المللی صورت گیرد. از آن جا که ارزهای مجازی هیچ حد و مرزی نمی شناسند، چارچوب قانون گذاری آن ها هم باید جهانی باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی