عصر بازار

بیت کوین؛ پولی با پشتوانه جاسوسی

عصر اعتبار- بیت‌کوین یا پول‌های مجازی شبیه آن با توجه به شرایط کشور ایران برای داشتن بازاری امن چندان همخوانی ندارد.

بیت کوین؛ پولی با پشتوانه جاسوسی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، ما امروز ارزهای صادارتی را از محل فروش مواد اولیه و مواد خام عمدتا معدنی و نفتی به دست می‌آوریم، بنابراین از دست دادن این سرمایه‌های ملی و بین‌نسلی برای کسب پولی مجازی به نظر عقلانی و منطقی نمی‌رسد. از این منظر جدای از بحث ممنوعیت‌های قانونی که در کشور برای خرید و فروش ارزهای مجازی وجود دارد، به لحاظ ملی نیز خرید ارزهای مجازی مناسباتی با منافع کشور ندارد.
    در ارتباط با سرمایه‌گذاری شخصی نیز به دلیل نوسانات بسیار زیادی که این ارز دارد، نمی‌تواند نفع اشخاص را هم به همراه داشته باشد. در ماه‌های گذشته دیدیم که بیت‌کوین حتی تا 20 هزار دلار نیز افزایش یافت اما چندی نگذشت که با 7هزار و 8هزار دلار سقوط مواجه شد. بنابراین این ارز نمی‌تواند منبع مطمئنی برای سرمایه‌گذاری افراد محسوب شود.
    علت سقوط قیمت نیز به سیاستگذاری دولت چین باز‌می‌گردد که برای این پول مجازی قواعد سفت و سختی را وضع کرده است. دولت چین نیز معمولا بسیار سختگیرانه قوانین را اجرا می‌کند و هیچ سهل‌گیری ندارد. در کنار این اتفاق اطلاع‌رسانی‌هایی که درخصوص جاسوسی‌بودن این ارز صورت گرفته هم قیمت آن را متاثر کرده است. این پول‌ها گفته می‌شود از سوی مراکز جاسوسی طراحی شده که پولشویی‌ها و عملیات مالی خود را مخفی کنند.
    این دو عامل تاثیر زیادی روی قیمت پول مجازی داشته و می‌بینیم سقوط سنگینی را ظرف یکی دو ماه گذشته داشته است، لذا با چنین نوسانات سنگینی به نظر نمی‌رسد بیت‌کوین منبع قابل تاملی برای سرمایه‌گذاری محسوب شود. به‌ویژه در کشور ما که با محدودیت‌های خاصی در روابط و مبادلات مواجه هستیم. بنابراین توصیه شخصی من این است که افراد برای سرمایه‌گذاری گزینه‌های مطمئن‌تری را مدنظر داشته باشند.
    از طرف دیگر هرچند بعضی افراد از ایجاد پول مجازی مخصوص به کشور ایران می‌گویند و به عنوان جایگزین بیت‌کوین مطرح می‌شود اما از آنجا که این ارز مجازی نیازمند ‌بستر بسیار پیچیده نرم‌افزاری است، به نظر من ایجاد آن در ایران بعید به نظر می‌رسد و در حال حاضر دانش فنی لازم برای ساخت این فضا در کشور وجود ندارد.
    مهم‌ترین تهدیدی که برای ارز مجازی وجود دارد؛ بحث هک‌شدن آن است. یکی از ویژگی‌های بیت‌کوین این است که بسیار هوشمندانه تعریف شده است و 32 هزار خط برنامه برای آن نوشته شده است و از سوی یک گروه خبره و آنهایی که به لایه‌های بالای فناوری اطلاعات دسترسی دارند، طراحی کرده‌اند. با همه اینها اگر بتوانیم در داخل کشور به این سطح از دانش فنی دست یابیم و ارز مخصوص به خودمان را داشته باشیم می‌تواند با کنترل بیشتری در دسترس قرار گیرد و دست‌کم از تهدید‌هایی مانند جاسوسی گروه‌ها مصون بماند.
    ارز مجازی اما تحت نظارت هیچ دستگاه یا نهاد خاصی نیست. به عبارت دیگر نظارت بر این پول به عهده تمام کسانی است که این پول را خریداری کرده یا به واسطه آن خرید و فروشی انجام می‌دهند و یا به اصطلاح به استخراج آن اقدام می‌کنند. امروز اگرچه پول‌های مجازی دیگری هم در کنار بیت‌کوین ایجاد شده و افراد در فضای مجازی مشغول خرید و فروش آن هستند اما نسبت به قدیمی‌ترین ارز مجازی یا همان بیت‌کوین در نقطه آغازین راه هستند و تا زمانی که به جایگاه اولین پول مجازی برسند راه زیادی در پیش دارند.
    استخراج بیت‌کوین در واقع از آنجا مصطلح شد که افراد معمایی را حل می‌کنند. روندی که در آن افراد بابت‌ پردازش تراکنش‌ها که به‌نوعی شبیه به حل معماست بیت‌کوین جدید دریافت می‌کنند. هر یک بیت‌کوین که تولید و عرضه می‌شود به اطلاع تمام افرادی که عضو این شبکه هستند، می‌رسد. پس از آن دوباره رقابتی نو به منظور حل معادله بعدی و تولید بیت‌کوین جدید شروع می‌شود. در چنین نظامی که به عنوان نظامی غیرمتمرکز می‌توان از آن یاد کرد، کل سیستم بر کل سیستم نظارت می‌کند. در این نظام تک تک افرادی که عضو هستند در جریان تمام اطلاعات سیستم خواهند بود. با این تفاوت که هویت واقعی افرادی که نسبت به معاملات اقدام می‌کنند مشخص نیست. به عبارت دیگر به جای مشخص شدن هویت افراد، یک رشته کد به عنوان اسم و مشخصه افراد صادر می‌شود که عضو شبکه بیت‌کوین با آن رشته کد شناخته می‌شود.
    یکی از ویژگی‌های این سیستم آن است که به همان اندازه که افراد حاضر در این سیستم بیشتر می‌شوند ساختار این سیستم هم پیچیده‌تر می‌شود. هم‌اکنون فضای مجازی بیت‌کوین به قدری توسعه پیدا کرده که امکان حل الگوریتم‌ آن با کامپیوترهای خانگی امکان‌پذیر نیست و سخت‌افزارها و‌ پردازنده‌های‌ گرافیکی خاص برای حل آن به بازار آمده‌اند. با این حال از این پیچیدگی نمی‌توان این برداشت را داشت که افراد عادی دیگر نمی‌توانند از استخراج بیت‌کوین و تولید بیت‌کوین جدید کسب سود کنند.
    امروز سایت‌های زیادی در حال کار ‌ روی این شبکه اطلاعات هستند و با استفاده از چندین هزار کامپیوتر خانگی افراد داوطلب همانند پردازنده‌ای بسیار بزرگ به استخراج بیت‌کوین مشغول هستند و افرادی که به طور داوطلبانه در این امر عضو می‌شوند، در سود حاصله شریک می‌شوند. در کشور ما نیز از همان بدو ورود بیت‌کوین، متقاضیان شروع به استخراج الگوریتم کردند و چون در ابتدای کار با کامپیوتر خانگی استخراج الگوریتم در آن زمان انجام می‌شد،  استقبال زیادی از آن شد. اما رفته رفته با پیچیده‌تر شدن الگوریتم آن، دیگر تولید بیت‌کوین در کشور انجام نمی‌شود و آنچه در بازار می‌بینیم معامله خرید و فروش آن و یا معامله و خرید و فروش اقلام با آن است.

     

    نویسنده: غلامحسن تقی نتاج، مدیرعامل بانک قوامین

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو