عصر بازار

حضور ارزهای دیجیتال در مبادلات اقتصادی انکار‌ناپذیر است

عصر اعتبار- پول‌های رمزنگاری‌شده که یکی از معروف‌ترین و مقبول‌ترین آنها «بیت‌کوین» است، در یک‌سال اخیر رشد قابل توجهی داشته‌اند و حتی گردش مالی آن بسیار بالا بوده است؛ اما با وجود توسعه ارزهای دیجیتال در دنیا، هنوز هیچ اجماع خاصی درباره آنها به‌وجود نیامده است؛ اغلب کشورها یا آن را رد کرده‌اند و یا در حال بررسی آن هستند.

حضور ارزهای دیجیتال در مبادلات اقتصادی انکار‌ناپذیر است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»،  نیم‌نگاهی به ارزهای دیجیتال که این روزها از اقبال خوبی در سراسر دنیا مواجه شده‌اند، متوجه خواهیم شد که مزیت این ارز در این است که تحت قوانین و استانداردهای بانک مرکزی هیچ کشوری نمی‌گنجد؛ هرچند همچون ارزهای کاغذی با نوسان قیمتی همراه است و به طور کلی ارزهای دیجیتال بر بستر شبکه جهانی اینترنت بین اشخاص مبادله می‌شود و هیچ بانک یا دولتی بر آن نظارت نمی‌کند اما با این تفاسیر بسیاری از دولت‌ها استفاده از این ارزها را ممنوع اعلام کرده‌اند.

    بانک مرکزی ایران نیز معامله ارزهای دیجیتال را در صرافی‌های مجاز تا زمان تدوین و اعلام سیاست‌ها در این زمینه ممنوع اعلام کرده. سازمان بورس نیز معامله این ارزها را برای کارگزاری‌های بورس غیرمجاز دانسته است.

    شاید یکی از دلایل این ممنوعیت‌ها را نگرانی استفاده از این پول رمزنگاری شده برای پولشویی، جرایم سازمان‌یافته و ترویستی و نیز قاچاق مواد مخدر و اسلحه دانست که مهم‌ترین تهدید را از ناحیه ارزهای دیجیتال متوجه آینده نظام بین‌الملل کرده است؛ چرا که در شرایط کنونی و به واسطه جرم‌انگاری پولشویی و تامین مالی تروریسم در جهان، کشورها به رصد پول در نظام بانکی خود ملزمند. اما با تمام این تفاسیر باید به این نکته توجه داشت تکنولوژی در زمان متوقف نخواهد شد و به راه خود ادامه خواهد داد.

    به طور یقین ارزهای دیجیتال به ویژه بیت‌کوین ‌روی همه مباحث اقتصادی و مالی تاثیرگذار خواهد بود که از جمله آن می‌توان به مبادلات بازرگانی اشاره داشت که به عنوان پول مورد استفاده مبادلات تجاری قرار خواهد گرفت. ارزهای دیجیتال در آینده نه‌چندان دور جای خود را در بازارهای مالی و اقتصاد جهان پیدا خواهند کرد. هر چند بسیاری از کشورها‌ هنوز این ارزها را نپذیرفته‌اند اما استفاده از آن را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

    بانک مرکزی ایران نیز برای اینکه از قافله تکنولوژی‌های روز دنیا عقب نماند به طور یقین استفاده از ارزهای دیجیتال به ویژه بیت‌کوین را در دست بررسی و مطالعه قرارداده است و در این راستا وزارت ارتباطات و پست بانک مطالعاتی درحال انجام دارند.

     

    نویسنده: خسرو فرحی، مدیرعامل پست بانک ایران

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی